Jump to content

Ibiza 21 Weekender går skjevt i vannet - ballastproblem?

shelby

Recommended Posts

Hei 

Jeg har en 2009 Ibiza Weekender 21 (siste versjonen med 150 hk i stedet for 120hk) som jeg er veldig fornøyd med, men som jeg av og til opplever at går skjevt i sjøen. Båten legger seg mot babord side, spesielt når min kone er med. Her er det nærliggende med morsomheter rundt min kones vekt, men jeg er selv minst 50% tyngre enn henne der jeg sitter på styrbord, så det blir av liten teknisk interesse.

Det jeg lurer på er om det kan ha noe med plasseringen av vann og dieseltanker å gjøre. Begge disse har påfylling på babord side, men Ibiza har vel vært smarte nok til å plassere selve tankene midtskips?

21 Weekender er slik jeg forstår det basert på 20 fots skroget, som vel ikke er Ibizas største stolthet, så det krever nok jobbing med trimflaps og tilting også når den går rett i sjøen. Det hadde derfor vært greit å vite om noe av problemet kunne unngås med tømming av vanntank eller andre ballasttriks?

Er det noen som vet hvordan tankene er plassert på disse? Kan skjev gange indikere tidligere skade på skrog/drev (båten ble kjøpt av en taskenspiller som holdt mye skjult)?

Takker for tips!

Har samme båt med 120hk. Vanntank ligger bak dieseltank og er så vidt jeg husker sentermonterrt. Båten er forholdsvis følsom for vektfoskyvning, merker godt personer som flytter på seg i fart. Er også følsom for sidevind. Dette er min første planende båt så jeg vet ikke om den er verre enn andre.

Monterte i år automatisk styring av trimplan fra Mente Marine. Anbefales på det varmeste, ble en ny opplevelse å dra på båttur. Finjusterer litt på baug op og ned på trimplan, ellers justeres kun trim på drev. Kjøpte fra Seasea.no, var den beste prisen jeg fant i Norge.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Skjev gange kan skylles mange forskjellige ting.

Det kan være en enkelt utløsende årsak, eller flere årsaker som sammen bidrar til fenomenet.

Skjevhet som skyldes vektfordeling, kan merkes selv ved stilleligge.

Plasser vekten slik at båten ikke krenger ved brygga.

En dregg eller en ti liters plastkanne med vann kan ha merkbar påvirkning når den plasseres langt ut på siden

Skjevhet som opptrer under fart kan for eksempel komme av skade på styrefinne.

Sidevind vil krenge båten under fart, som nevnt ovenfor.

Som en enkel løsning på problemet, kan du plassere mannskapet om bord slik at båten legger seg rett.:thumbsup:

Idag tenkte jeg på denne posten. 

Har en 20 ibiza og syns den er flott å kjøre jeg, men idag var det noe rart. 

Båten la seg voldsomt til siden og baugen skar seg ned i sjøen under stans. 

Kikket overalt, også nedi batterirommet. 

Der var det en del vann kan du si. 

Måtte bruke våtsuger og tømme og tømme. 

Jo dusjen bak hadde stått på m, og hver gang ungene vasket seg i vasken o.l så gikk dusjen automatisk på. Den renner selvsagt ned i dobbelbunnen når den ikke er i bruk. 60 liter vann nedi der. 

Har lenset alt av vann?

• 4 uker senere...

Takk for svar! Det var spesielt interessant med bildet av vann- og dieseltanken, @Jens_P. Nå slipper jeg å skru opp dørken for å stille min nysgjerrighet. Det er åpenbart ingen feilkilde i plassering av tankene, såfremt de ikke har forskjøvet seg.

@Dr Nelson: Båten har lensepumpe som blir flittig kontrollert etter at regnvann i motorrommet ødela startmotoren i forfjor. Lite tips dersom noen skulle oppleve det samme: Startmotoren er den samme som i Opel (husker ikke modell). Da jeg påpekte det til verkstedet var plutselig prisen halvert.

Jeg har nå plassert en reservetank på 20 liter på motsatt side av batteriet. Kombinert med en sesong til med erfaring på fortsatt fersk skipper ser det ser ut til å fungere. 

shelby skrev On 3.7.2017 at 21.50:

Kan skjev gange indikere tidligere skade på skrog/drev (båten ble kjøpt av en taskenspiller som holdt mye skjult)?

Det var jo flott at du fant en løsning med reservetanken plassert som ballast. 

Når du tar opp båten for opplag, ser du nøye over skrog og drev for ting som kan forårsake skjev gange under fart.

For øvrig er vel de fleste av oss i en eller annen situasjon, taskenspiller . :thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...