Jump to content

Kan solcellepanel forstyrre VHF-mottak?

Artekno

Recommended Posts

Vurderer å sette VHF-antenna, samt senere AIS-antenne på tverrstanga som solcellepanelet er montert på. Men så slo det meg at det kanskje ikke er ideelt?

Syns jeg hadde lite AIS-båter registrert, og kikket litt på antenna. Den var havnet inntil ramma på solcellepanelet. Dyttet den unna, og straks dukket det opp 3-4 båter til med AIS på skjermen. Innbilning? Tilfeldig? Eller klar sammenheng??

IMG_3301.JPG

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Faxen skrev 18 minutes ago:

Ramma på solsella er jo å anse, som en antenne.

Få VHF og AIS antenner så høyt og fritt som mulig.

Ja det blir jo "høyt og fritt" montert der. Det var poenget. Men om et solcellepanel på noen måte skaper elektronisk støy, så er det jo en lite egnet plassering. Det er det jeg lurer på.

Artekno skrev 7 minutes ago:

Men om et solcellepanel på noen måte skaper elektronisk støy, så er det jo en lite egnet plassering. Det er det jeg lurer på.

Støy er det nok lite av fra solcellepanelet. Men det kan helt klart skjerme en del for både mottak og sending når det står plassert umiddelbart foran VHF/AIS antennen din. Ut fra bildene virker det som du har en av disse båtene med lang pinne montert på midten. Du vil isåfall kunne oppnå en markant forbedring av rekkevidden ved å montere VHF/AIS i toppen av denne. Men det er kanskje ikke en mulighet i ditt oppsett?

X10an skrev for 2 timer siden:

Du vil isåfall kunne oppnå en markant forbedring av rekkevidden ved å montere VHF/AIS i toppen av denne. Men det er kanskje ikke en mulighet i ditt oppsett?

Har bevisst valgt å ikke montere VHF-antenne i masten. Der er den lite tilgjengelig, og enda en kabel i masta er et styr. Har en 250 cm Glomex på pushpit, og den sender og mottar utmerket.

Jeg bytta ut tverrstanga på Watskistativet med en lengre, så jeg har 10 cm utstikk på hver side av panelet. Hvis panelet i seg selv ikke avgir støy, så vil det være en god plassering godt ute av skjerming og ting som kan hekte.

Selve panelet skaper nok ikke så mye støy (elektrisk) men når det er tilkoblet batteri via spenning/lade regulering så kan det bli noe støy.

Men ikke sikkert det blir et praktisk problem dersom antennen står et stykke unna.  Mer også hvilken frekvens det støyer på.

Redigert av Lett match (see edit history)

Det er mulig du har en forklaring på hvorfor ikke montere VHF-antennen i masten slik de fleste seilere har, men VHF er jo et sikkerhets og nødsystem der i hvert fall jeg ville tilstrebet meg å bruke den ultimate plasseringen (på en seilebåt i toppen av masten). Selv har jeg motorbåt, men VHF-antennen er selvfølgelig plassert på det absolutt høyeste og frieste stedet, godt unna annet av metall som kan hindre mottak og sending.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

men husk, at med en slik antenne har den svært trang retningsvinkel når båten krenger (som seilebåter ofte gjør). På den ene siden går signalet rett i sjøen, og på den andre rett til himmels.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

men husk, at med en slik antenne har den svært trang retningsvinkel når båten krenger (som seilebåter ofte gjør). På den ene siden går signalet rett i sjøen, og på den andre rett til himmels.

Jada, jeg kan min antennelære :thumbsup:

-Så lenge vi krenger under seil midt i Skagerrak er jo alt OK ombord. Det er når båten slutter å krenge at noe er galt! :rolleyes:

Redigert av Artekno (see edit history)

JRK skrev for 2 timer siden:

Ett annet problem er at solcellepaneler også kan virke på antennen din som et falskt jordplan, noe som også kan endre retning og følsomhet på signalet.

Ja det er nok riktig. Så langt med signalrapport på tre ulike posisjoner fra Tjøme Radio tyder i allefall alt på at radiosignaler sendes og mottas godt med antenne inntil panel (30 cm).

Jeg tror neppe det blir dårligere av å løfte stor antenne opp over panelet. Det er særlig svake AIS klasse B signaler inn jeg er litt bekymra for, siden de bare sender på 2 watt.

MPPT regulatoren forstyrrer ikke VHF, selv med enheter montert kloss inntil hverandre i panel under dekk, og med inngående kraftkabler fra panel trukket i samme løp som skjermet coax fra antenne.

Men jeg er oppmerksom på at det kan bli nødvendig med noen mottiltak når HF-stasjon kommer på plass.

For langturseilere kan det forsåvidt være greit å med to VHF-antenner, en i masta til det daglige bruk og en ekstra bakpå bøylen hvis masta knekker.

Har en kamerat og ei venninne som opplevde mastebrudd i Karibia for noen år tilbake. Det var forsåvidt nok oppstyr rundt selve mastebruddet, men da de omsider skulle tilkalle hjelp oppdaget de at VHF-antennen hadde fulgt med masta ned i dypet! Godt de hadde nok diesel til å komme seg til land for å få seg ei ny mast:smiley:

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Reserve antenne er jo ikke dumt å ha med seg på slik ferd.

Jeg mener å huske at du Lars la ut en målsatt tegning over ei nødantenne for mange år siden.  Basert på RG58 og tilpasset kanal 16 ? Mulig jeg husker feil, for jeg kan ikke finne den igjen. Men hvis det stemmer: er det mulig at du kan legge den ut igjen?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...