Frissy Startet 4.Juli.2017 Del på Facebook Startet 4.Juli.2017 Har to forbruksbatterier i seilbåten og de er ikke byttet på 7-8 år, kanskje aldri...... De ser ut som vanlig bilbatterier og på de står det JT25, 12V, 70ah, 540a (EN) Hva kan jeg bruke? Kan jeg gå opp til 100ah? Er det noen vits? Er det samme str på batteriene? Skal fungere i seilbåt og synes de gamle fort mister strøm, men det er kanskje vel så mye pga alder? Ønsker mulig å kunne koble til solcelle neste år, så er det noe jeg bør tenke på da? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 (redigert) Bytter du ut et batteri til et med med dobbelt så mange amperetimer (Ah, kan du ligge dobbelt så lenge før du må lade. Redigert 4.Juli.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Bytt til så store du har plass til. Du får aldri nok strøm. Det er bare å sette inn solseller, bare ha en god regulator. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Frissy Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Takker for svar. Skal ta med meg målebånd i morgen for å sjekke hva som kan dyttes inn:) Må begge batteri være like store? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Begge batteriene i samme forbruksbank burde ha samme størrelse. 70-80AH batterier har samme størrelse men skal du opp til 100-115AH så blir lengden og høyden større. Det er vel bare du som kan svare på om de gamle batteriene er store nok utifra hva som går på strøm og hva du bruker. Kjøleskap på strøm er den størrste forbrukeren men går det på gass kan du nesten ligge evig i uthavn på 2x 80AH batteri Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 pipe skrev 1 time siden: Begge batteriene i samme forbruksbank burde ha samme størrelse. 70-80AH batterier har samme størrelse men skal du opp til 100-115AH så blir lengden og høyden større. Det er vel bare du som kan svare på om de gamle batteriene er store nok utifra hva som går på strøm og hva du bruker. Kjøleskap på strøm er den størrste forbrukeren men går det på gass kan du nesten ligge evig i uthavn på 2x 80AH batteri Kjøleskapet går på strøm..... og det er derfor jeg må bytte ut. Kanskje finne noen på 80 ah da og skaffe solcelle i tillegg...... evt skru av kjøleskapet, men det er et litt upopulært tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 2 på 110 amp til forbruk og ett 110 amp til start Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.