littmild Startet 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2017 (redigert) Hei Jeg har alltid hatt sansen for små båter og store drømmer, og en av de dominerende drømmene i mange år nå er drømmen om Middelhavet, på kanal og elv gjennom Europa, den østlige ruta via Donau og Svartehavet. Jeg er flink til å skryte og bagatellisere, og i fuktig lag har jeg vel kommet i fare for å si at "følger du kielferja fra Oslo så trenger du ikke se en bølge før svartehavet, den turen tar jeg med jolla", og med disse ordene var drømmen konkret, jeg vil til middelhavet i en liten båt! Jeg har innsett at jolla(Yamarin 4410) er et dårlig valg, men jeg ønsker ikke å gå veldig mye opp i størrelse, og har sett på Quicksilver 460 eller 470 som ser ut som ideelle båter for prosjektet, men jeg ønsker innspill om alternativer, og gjerne erfaringer fra båttypen. Kravet for båt er størrelse rundt 14-16 fot, soveplass til 2, og marsjfart på 20 knop+(spesiellt dette kravet er ufravikelig pga strøm på elver og muligheten til å legge større distanser bak seg i et værvindu) Tanker om nødvendig utstyr tas også imot, foreløpig er utstyrslista: pumpedass(om den så må monteres midt ute på dekk), VHF med ATIS(kjøpt inn), AIS-transponder(kjøpt inn), EPIRB, redningsdrakter, strømproduksjon(solceller), autopilot(usikker, må vurdere nytteverdi mot strømforbruk), ekkolodd, kartplotter, kompass. Tar også gjerne imot konstruktiv kritikk og råd, prosjektet har nettopp gått fra drømmefasen til den innledende planleggingsfasen med realitetsvurdering, jeg vet ikke engang om dette er gjennomførbart. PS. Jeg er hverken dum eller gal, tror jeg, ser på meg selv som relativt rasjonell, jeg har bare lyst til å gjøre noe jeg alltid vil huske :) Redigert 4.Juli.2017 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kallethekid Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Er det noen spesiell grunn til at du vil ha så liten båt? Vil tro at det blir mye lettere hvis du går noe opp i størrelse. Både soveplasser og toalett løses lettere i en 18-19 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Er det ikke fartsbegrensninger på det meste av elver og kanaler gjennom Europa da? Ellers så høres det ut som en herlig tur! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knude Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Alt går så lenge skuta flyter. Spenstig prosjekt. Personlig så ville jeg kanskje ha valgt en pilothus utgave av quicksilver sine småbåter da den har en noe bedre toalettløsning og er uten kalesje. Blir lettere å holde utrustning tørr ved buksering i sluser når regnet pøser ned. Ville også vurdert en liten påhenger på siden av den store om du får maskintrøbbel. Lykke til videre med planleggingen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Framtia Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 leste en bok om en kar fra Son som rodde til Hellas med en færing, så dette bør gå helt greit. Jeg ville nok selv valgt en passende stor båt, kanskje rundt 25 fot, for å ha det sånn noen lunde komfortabelt. Vi ser frem til en lang og god tråd her på BP så klart. :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Førstefender Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Jeg vet ikke, men er det det nok bunkringsmuligheter i en 14foter(drivstoff/vann)? Så lenge på tur ville jeg hatt et ordentlig kjøleskap, varmtvannssystem, toalett og et ordentlig sted å sove. Har ikke sett 14-16fotere med gode sove muligheter, iallefall ikke for 2. (Blir jo ikke bare en weekend...) Ville hatt minimum 22-24fot, men jeg er kanskje litt for makelig anlagt, men det blir myye utstyr å dra med seg i en så liten båt. Ellers er jeg enig Knude, pilothus er å foretrekke, kan ikke regne med bare fint vær.. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 (redigert) Tusen takk for svar og tips, blir stadig overrasket over hjelpsomheten her :) Kallethekid skrev for 11 timer siden: Er det noen spesiell grunn til at du vil ha så liten båt? Vil tro at det blir mye lettere hvis du går noe opp i størrelse. Både soveplasser og toalett løses lettere i en 18-19 fots båt. Liten båt = lite budsjett, mindre reparasjoner, mindre som kan gå galt.. Vil ha en motor som er så pålitelig som overhode mulig, så velger jeg en mindre båt kan jeg innenfor budsjett(som jeg ikke vet hva er enda, hehe) kjøpe en ny motor. Knude skrev for 10 timer siden: Alt går så lenge skuta flyter. Spenstig prosjekt. Personlig så ville jeg kanskje ha valgt en pilothus utgave av quicksilver sine småbåter da den har en noe bedre toalettløsning og er uten kalesje. Blir lettere å holde utrustning tørr ved buksering i sluser når regnet pøser ned. Ville også vurdert en liten påhenger på siden av den store om du får maskintrøbbel. Da er vi inne på budsjett igjen, får vel ingen pilothouse båt i den prisklassen som 460 / 470 ligger. Men jeg er vant til å seile og sitte ute hele tiden, har et "telt" av en jakke fra Helly Hansen som har holdt meg tørr og glad på tur :) En liten ekstra påhenger er et must, glemte å skrive det på utstyrslista. :) Førstefender skrev for 10 timer siden: Jeg vet ikke, men er det det nok bunkringsmuligheter i en 14foter(drivstoff/vann)? Så lenge på tur ville jeg hatt et ordentlig kjøleskap, varmtvannssystem, toalett og et ordentlig sted å sove. Har ikke sett 14-16fotere med gode sove muligheter, iallefall ikke for 2. (Blir jo ikke bare en weekend...) Ville hatt minimum 22-24fot, men jeg er kanskje litt for makelig anlagt, men det blir myye utstyr å dra med seg i en så liten båt. Ellers er jeg enig Knude, pilothus er å foretrekke, kan ikke regne med bare fint vær.. Dette med bunkringsmuligheter er et godt spørsmål, det er jo liten kapasitet, på den annen side er en liten båt gjerrig på fuel.. Ang vann er jeg gjerrig på vann, sist jeg var på 3 ukers seiltur hadde jeg med 40 liter og kom hjem med 35, jeg har egentlig bare regnet med at det bør finnes sivilisasjon med jevne mellomrom langs elvene ihvertfall, hvor man kan få kjøpt flaskevann og fyllt opp noen kanner med bensin. Ang komforten så vil jeg heller gjennomføre ukomfortabelt enn å ikke gjennomføre fordi det blir for dyrt. Jeg er enig i at sammenliknet med en varm god 25-fots pilothouse så virker dette veldig stusselig, men i dette øyeblikk flyr tusenvis av nordmenn rundt oppe i fjellene, sammenlikner du det med telt så er jo dette ren luksus. Finvær hele veien gjennom østeuropa tror jeg ikke på Og om været blir den største utfordringen så er jeg veldig fornøyd ;) Redigert 5.Juli.2017 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kenneth82 Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Spennende prosjekt - håper du lykkes! For øvrig: http://kosieuropa.travellerspoint.com/ Anbefalt lesning til hygge og drømmer.. Bloggen starter dessverre med siste innlegg, men bla deg tilbake til første innlegg Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Kenneth82 skrev 9 minutes ago: Spennende prosjekt - håper du lykkes! Takk, ja det håper jeg også, første steg nå er å finne så mye informasjon som overhode mulig for å kunne sette opp en realistisk plan og et budsjett. Ser for meg at dette kan bli et todelt prosjekt hvor jeg tar en etappe en sommer og så overvintrer båten f.eks. i Østerrike(mye fartsgrenser, motstrøm, og sluser gjennom tyskland, så mye av tiden blir brukt opp lenge før man er halvveis distansemessig. Takk for link, jeg fulgte med MS Kos på bloggen mens de var ute å reiste, de flotte reiseskildringene deres bidro nok litt til kanaldrømmen min kan man si, nå hadde jeg helt glemt denne og gleder meg til å lese på nytt :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Framtia Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Jeg lurer på om noen av kanalene/sluser kan ha begrensninger på hvor små båter de tillater passere?. Hva med krav til septikktømming eller annet teknisk som måtte finnes? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Havgap Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Artig ide! jeg så litt på hva som er å få rundt 100.000 - det er vel det som er nivået på Quicksilverbåtene? tror jeg ville sett etter noe som ga mer beskyttelse, f.eks. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98926222, eller en eldre båt med så godt som ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Hvorfor ikke bruke Leisure 23 som du jo har? Anbefaler Rod Heikels bok: the accidental sailer, der han beskriver tre turer til middelhavet med små seilbåter, inklusive Donau. Han har også skrevet en fører for Donau. Det beste rådet jeg kan gi er å tenke på varmen, både på Elevene/kanalene og i middelhavet. En bimini er et must.... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 (redigert) Framtia skrev for 5 timer siden: Jeg lurer på om noen av kanalene/sluser kan ha begrensninger på hvor små båter de tillater passere?. Hva med krav til septikktømming eller annet teknisk som måtte finnes? Rhinen, Main, og Donau tror jeg ikke har noen begrensning, da gjenstår noen kanaler i Tyskland, har prøvd å søke informasjon men tyskkunnskapene mine er ikke så gode. Jeg vil tro at der det er størrelsesbegrensninger så vil det finnes muligheter for å f.eks. bli løftet rundt? Septiktømming er et godt poeng, kanskje porta potti er løsningen? Jeg tenker at i Donau ihvertfall så vil ikke det lille avfallet jeg produserer ha noen stor effekt, men om myndighetene ser slik på det er jo en annen sak. Veldig glad for at du tar opp ting jeg ikke har tenkt på, det er akkurat derfor jeg er her, vil ha hver minste detalj planlagt. Havgap skrev for 4 timer siden: Artig ide! jeg så litt på hva som er å få rundt 100.000 - det er vel det som er nivået på Quicksilverbåtene? tror jeg ville sett etter noe som ga mer beskyttelse, f.eks. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98926222, eller en eldre båt med så godt som ny motor. Hobby'en så veldig fin ut! Budsjettet er fortsatt et stort spørsmålstegn, på dette stadiet er målet å finne en plan for hvordan jeg kan gjennomføre prosjektet billigst mulig, når planen er spikra kan jeg regne ut budsjettet derfra. Motor er det viktigste, uten tvil, både driftssikkerhet og drivstofføkonomi. Går man ned på båtstørrelse kan man gå ned på motorstørrelse, jeg ser for meg at(med mindre jeg er veldig heldig og finner en båt til salgs som nylig har byttet motor) jeg må bytte motor til en pent brukt nesten ny eller en helt ny. Har seilt rundt i skagerak/kattegat med motor jeg ikke stoler på, men det er trygt og hjemme, OG jeg har hatt seil, det er en sjans jeg ikke vil ta langt hjemmefra. En annen fordel med quicksilverbåtene er at de har lukket cabin, jeg vet ikke hvor tett denne er og sånn men ser det som en fordel, selv om det blir trangt. Men her kan det godt hende jeg tar feil.. Krimart skrev for 2 timer siden: Hvorfor ikke bruke Leisure 23 som du jo har? Anbefaler Rod Heikels bok: the accidental sailer, der han beskriver tre turer til middelhavet med små seilbåter, inklusive Donau. Han har også skrevet en fører for Donau. Det beste rådet jeg kan gi er å tenke på varmen, både på Elevene/kanalene og i middelhavet. En bimini er et must.... Holder på å montere ny motor på Leisure'n og det blir veldig spennende å se hvilken fart jeg klarer å få, men jeg er i tvil om den ville klart å hamle opp med motstrømsseiling på Rhinen og Main(etter hva jeg har lest er det ikke uvanlig at strømmen renner i 5-6 knop). Det hadde selvfølgelig vært ideelt å reist med den, ihvertfall når man kommer frem, men da snakker vi et helt annet tidsperspektiv, og helt andre kostnader i marina og for overvintring. Varme er en ting vi ikke tenker på så mye her oppe i nord, bimini er must, veldig mange av de Quicksilver-båtene har bimini, en klar fordel med de. Takk for tips om bok! Redigert 5.Juli.2017 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 littmild skrev for 2 timer siden: ................, på dette stadiet er målet å finne en plan for hvordan jeg kan gjennomføre prosjektet billigst mulig, Takk for tips om bok! http://samfundet-sverige-faroarna.se/artiklar/176-aina-cederbloms-langfarder http://batmotorsidan.se/Aina_Cederblom.htm 5m båt o påhengsmotor fra Stockholm via kanaler å Donau til Middelhavet.......sen til Færøyene..Grønland...... kanskje for billigt o spartanskt ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
vikjo Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Til Svartehavet i en fjord 880 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/i-fjord-880-til-miklagard https://www.nautiskfritid.no/products/abc-for-kanal-og-elvefart Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Gunga Din skrev for 6 timer siden: kanskje for billigt o spartanskt ? Haha, tack så mycket, Gunga Din! Nå føler jeg at en 14-foter med cabin er rene luksuscruiset! Godt å se at det finnes folk som er sprøere enn meg. vikjo skrev for 4 timer siden: Til Svartehavet i en fjord 880 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/i-fjord-880-til-miklagard https://www.nautiskfritid.no/products/abc-for-kanal-og-elvefart Topp! Takk! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Nero II Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Jeg har venner i Wien og har bodd der endel. Et av mine mål har vært å legge til ved Donaubrücke i Wien med min Tromøy 23. Den ga jeg opp etter en tur på Donau: Det er bra mye strøm i relativt lange partier. Så min vurdering er at en bør ha en ganske flatbunna båt. Angående størrelse, så mener jeg 14-16 fot går helt fint, bare du er villig til å leve med konsekvensene av valget. Har du med et lite telt, så kan du sove i land feks. Jeg synes det er en flott drøm du har og ønsker deg lykke til! At du kan lykkes er jeg overhode ikke i tvil om, det er bare å gi seg tid og innrette seg, så går det som smurt. Og når du først er i gang: Du kan jo bruke Gibraltar som rundingsbøye og komme hjem på vestsida? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 kanalkart Europa http://www.vnf.fr/vnf/img/cms/Tourisme_et_domainehidden/carte_france_europe_transport_deux_mille_onze_201101041503.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Båttypen vil helt sikker fungere bra så lenge du kan låse inn det du har av verdisaker når du er på land og utforsker. Det er ingen minimumsstørrelse på båt som jeg kjenner til, vi så til og med kajakker i noen sluser på Mosel. Siden budsjettet er stramt bør du tenkte på en båt som lettdreven og går billig, siden du går for motor hele tiden. I tillegg til det du har nevnt bør ha med en sykkel, autopilot tror jeg neppe du får brukt for på kanalene. Bunkring er nevnt, så kanner med bensin bør du ha en del av. Solpanelene hadde vi lite nytte av med 10 timers økter for motor. Er målet å bare klare det, eller har du dårlig tid? Det er etter min mening en forferdelig feil å planlegge med dårlig tid i kanalene. Det er jo så mye fint å se på veien. Med tanke på rutevalg, motstrøms på Rhinen er ikke særlig artig, men det er raskt siden du stort sett kan kjøre i plan. Her vil det gå en god del bensin i så fall. De fleste steder i Tyskland har fartsbegrensning, se her for litt regler:http://www.bsh.de/de/Schifffahrt/Sportschifffahrt/Berichtigungsservice_NfS/Schifffahrtsvorschriften/SeeschStrO_engl.pdf Du kan også vurdere å kjøpe kanalbok og ta CEVNI sertifikat om du ikke har det fra før.http://www.rya.org.uk/knowledge-advice/boating-abroad/icc/Pages/boating-inland-and-cevni.aspx Masse fin info og fin blogghttps://breddegrad.no/kanalveien-til-middelhavet/ God tur! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
littmild Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 (redigert) Nero II skrev for 7 timer siden: Jeg har venner i Wien og har bodd der endel. Et av mine mål har vært å legge til ved Donaubrücke i Wien med min Tromøy 23. Den ga jeg opp etter en tur på Donau: Det er bra mye strøm i relativt lange partier. Så min vurdering er at en bør ha en ganske flatbunna båt. Angående størrelse, så mener jeg 14-16 fot går helt fint, bare du er villig til å leve med konsekvensene av valget. Har du med et lite telt, så kan du sove i land feks. Jeg synes det er en flott drøm du har og ønsker deg lykke til! At du kan lykkes er jeg overhode ikke i tvil om, det er bare å gi seg tid og innrette seg, så går det som smurt. Og når du først er i gang: Du kan jo bruke Gibraltar som rundingsbøye og komme hjem på vestsida? Jeg ser ikke plassen som et stort problem så lenge jeg kan ligge nogenlunde flatt og tørt å sove.. Komforten virker grei når jeg sammenlikner med telttur, ikke cruiseferie :) Å ta med et telt er en god idé! Takk for lykkeønskning, tar ett steg av gangen her, man må begynne et sted for å realisere, foreløpig koser jeg meg masse med planleggingen. Og ja, kjenner jeg meg selv rett så blir vel neste drøm å fortsette rundt Gibraltar Evt så kan man jo ta kanalene i frankrike tilbake! Men, en ting av gangen Gunga Din skrev for 4 timer siden: kanalkart Europa http://www.vnf.fr/vnf/img/cms/Tourisme_et_domainehidden/carte_france_europe_transport_deux_mille_onze_201101041503.pdf Tusen takk! Barbaria skrev for 3 timer siden: Båttypen vil helt sikker fungere bra så lenge du kan låse inn det du har av verdisaker når du er på land og utforsker. Det er ingen minimumsstørrelse på båt som jeg kjenner til, vi så til og med kajakker i noen sluser på Mosel. Siden budsjettet er stramt bør du tenkte på en båt som lettdreven og går billig, siden du går for motor hele tiden. I tillegg til det du har nevnt bør ha med en sykkel, autopilot tror jeg neppe du får brukt for på kanalene. Bunkring er nevnt, så kanner med bensin bør du ha en del av. Solpanelene hadde vi lite nytte av med 10 timers økter for motor. Er målet å bare klare det, eller har du dårlig tid? Det er etter min mening en forferdelig feil å planlegge med dårlig tid i kanalene. Det er jo så mye fint å se på veien. Med tanke på rutevalg, motstrøms på Rhinen er ikke særlig artig, men det er raskt siden du stort sett kan kjøre i plan. Her vil det gå en god del bensin i så fall. De fleste steder i Tyskland har fartsbegrensning, se her for litt regler:http://www.bsh.de/de/Schifffahrt/Sportschifffahrt/Berichtigungsservice_NfS/Schifffahrtsvorschriften/SeeschStrO_engl.pdf Du kan også vurdere å kjøpe kanalbok og ta CEVNI sertifikat om du ikke har det fra før.http://www.rya.org.uk/knowledge-advice/boating-abroad/icc/Pages/boating-inland-and-cevni.aspx Masse fin info og fin blogghttps://breddegrad.no/kanalveien-til-middelhavet/ God tur! En klar fordel med båt med lukket cabin er muligheten for å låse, låsbare syrefaste dekkskister er også en mulighet. Lettdrevet båt er 90% av grunnen til at jeg vil ha denne størrelsen, klar fordel både på økonomi og rekkevidde,, lettdrevet motstrøms er heller ingen ulempe. Nyere utenbordsmotorer lader vel kanskje godt nok til at noen annen strømkilde er unødvendig? Jeg har IKKE dårlig tid, hverken med å starte eller gjennomføre, dette kan være fler år frem i tid, og jeg kan velge å bruke flere år og mange etapper for å gjennomføre, allerede på dette punktet i planleggingen har jeg funnet flere steder jeg vil besøke. På dette tidspunktet er jeg åpen for alt. CEVNI-kurs og bok er bestilt fra dansk sejlunion :) Fikk også nå en mail fra telenor maritim radio med informasjon om ATIS. ATIS-nummeret skal programmeres inn i radioen som "9+MMSI". Redigert 6.Juli.2017 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
littmild Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 http://www.cruisersforum.com/forums/f17/river-danube-to-the-black-sea-32768.html fant litt mer informasjon her også :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Gunga Din Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 her er en svensk båt som gått Donau 2015........mange bra tips ! blogg......starter på sid 35.....(så går man nedåt!) http://katinkabloggen.se/category/batliv-2/page/35/ en annen bra side https://www.medelhav.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 littmild skrev for 18 timer siden: Jeg har IKKE dårlig tid, hverken med å starte eller gjennomføre, dette kan være fler år frem i tid, og jeg kan velge å bruke flere år og mange etapper for å gjennomføre, allerede på dette punktet i planleggingen har jeg funnet flere steder jeg vil besøke. På dette tidspunktet er jeg åpen for alt. Da har du god tid til å planlegge en skikkelig rute helst uten stri motstrøm. De fleste nybegynnere har en tendens til å søke seg raskt ned til Nederland og Frankrike i den tro at Tyskland er en transportstrekke. Men å ignorere Tyskland betyr manglende mulighet til å besøke et attraktivt land med stor variasjon i geografi og hvor ting faktisk fungerer. I tillegg er det gratis å ferdes i Tyskland. Populære områder å dra til ligger i det nordøstlige hjørne av Tyskland, Mecklenburg-Brandenburg og selvsagt Berlin. Her er det et stort nettverk av kanaler, elver og innsjøer, både store og små. Siden du drar med en liten båt som ikke stikker dypt vil du få tilgang til de fleste steder som større båter ikke kommer til. Siden du er på eventyr bør du vurdere å gå inn i kanalsystemet fra Szczecin i Polen og ned til Berlin den veien. Turen dit byr ikke på veldig lange havstekk og du kommer forbi Rugen og Stralsund området som også skal være veldig flott om sommeren. Jeg kjenner jeg er litt misunnelig allerede... Veien videre er også spennende. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
littmild Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Ang rutevalg og motstrøm så har jeg såvidt jeg har forstått ikke noe annet valg enn den tenkte ruten, som er: - Elbe-Lübeck-kanal - Elbe, men veldig kort distanse, strøm er ikke noen stor faktor her. - Elbe-seitenkanal - Mittellandkanal - Dortmund-Ems-kanal - Rhein-Herne-kanal - Rhinen, motstrøms et langt stykke, men kan ikke unngås. - Main, motstrøms et langt stykke men kan ikke unngås. - Main-Donau-kanal - Donau, medstrøms, så her vil jeg vel få igjen mye av det tapte fra Rhinen og Main. - Donau-Black Sea kanal Siste punktet på lista er foreløpig det jeg er i mest tvil på, jeg vil spare ca 200 nautiske mil på å velge denne kanalen fremfor omveien(135 nm på Donau, 65 nm i svartehavet ned til Constanta, men da går jeg glipp av Donau-deltaet, som etter hva jeg kan finne av informasjon, virker som et utrolig flott sted. En hard prioritering her om hva som er viktigst, turen eller målet, og en faktor som veier tungt er ønsket om kortest mulig seilas i åpent farvann i så liten båt. I forhold til motstrømmen og forbruk så er jo det greit å regne ut en slags "reell utseilt distanse gjennom vannet", kanskje en logg som viser fart gjennom vann bør på utstyrslista/ønskelista? Koser meg glugg ihjel med planlegging og drømming, i dag fikk jeg CEVNI-kursmateriell fra Dansk Sejlunion. Er fortsatt usikker på om jeg trenger ytterligere kursing/sertifisering for å seile på Rhinen eller Main? Evt. los? Veldig mye vekslende informasjon, tråler forum med google translate og har for første gang angret på at jeg droppet ut av Tysk på ungdomsskolen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Jeg gikk fra Lübeck til mitt ned i Frankrike for noen år siden. Det største problemet ditt vil bli tilgang drivstoff. Mange av de områdene vi gikk i Tyskland var rimelig øde, enorme åkre, skoger osv. Det kan mange steder være ganske langt mellom tank mulighetene. Å tømme septik trenger du ikke bekymre deg for. Handle mat for en god del dager bør du være obs på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.