littmild
Framtia skrev for 5 timer siden:Jeg lurer på om noen av kanalene/sluser kan ha begrensninger på hvor små båter de tillater passere?. Hva med krav til septikktømming eller annet teknisk som måtte finnes?
Rhinen, Main, og Donau tror jeg ikke har noen begrensning, da gjenstår noen kanaler i Tyskland, har prøvd å søke informasjon men tyskkunnskapene mine er ikke så gode. Jeg vil tro at der det er størrelsesbegrensninger så vil det finnes muligheter for å f.eks. bli løftet rundt? Septiktømming er et godt poeng, kanskje porta potti er løsningen? Jeg tenker at i Donau ihvertfall så vil ikke det lille avfallet jeg produserer ha noen stor effekt, men om myndighetene ser slik på det er jo en annen sak. Veldig glad for at du tar opp ting jeg ikke har tenkt på, det er akkurat derfor jeg er her, vil ha hver minste detalj planlagt.
Havgap skrev for 4 timer siden:Artig ide! jeg så litt på hva som er å få rundt 100.000 - det er vel det som er nivået på Quicksilverbåtene? tror jeg ville sett etter noe som ga mer beskyttelse, f.eks. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98926222, eller en eldre båt med så godt som ny motor.
Hobby'en så veldig fin ut! Budsjettet er fortsatt et stort spørsmålstegn, på dette stadiet er målet å finne en plan for hvordan jeg kan gjennomføre prosjektet billigst mulig, når planen er spikra kan jeg regne ut budsjettet derfra. Motor er det viktigste, uten tvil, både driftssikkerhet og drivstofføkonomi. Går man ned på båtstørrelse kan man gå ned på motorstørrelse, jeg ser for meg at(med mindre jeg er veldig heldig og finner en båt til salgs som nylig har byttet motor) jeg må bytte motor til en pent brukt nesten ny eller en helt ny.
Har seilt rundt i skagerak/kattegat med motor jeg ikke stoler på, men det er trygt og hjemme, OG jeg har hatt seil, det er en sjans jeg ikke vil ta langt hjemmefra.
En annen fordel med quicksilverbåtene er at de har lukket cabin, jeg vet ikke hvor tett denne er og sånn men ser det som en fordel, selv om det blir trangt. Men her kan det godt hende jeg tar feil..
Krimart skrev for 2 timer siden:Hvorfor ikke bruke Leisure 23 som du jo har? Anbefaler Rod Heikels bok: the accidental sailer, der han beskriver tre turer til middelhavet med små seilbåter, inklusive Donau. Han har også skrevet en fører for Donau. Det beste rådet jeg kan gi er å tenke på varmen, både på Elevene/kanalene og i middelhavet. En bimini er et must....
Holder på å montere ny motor på Leisure'n og det blir veldig spennende å se hvilken fart jeg klarer å få, men jeg er i tvil om den ville klart å hamle opp med motstrømsseiling på Rhinen og Main(etter hva jeg har lest er det ikke uvanlig at strømmen renner i 5-6 knop). Det hadde selvfølgelig vært ideelt å reist med den, ihvertfall når man kommer frem, men da snakker vi et helt annet tidsperspektiv, og helt andre kostnader i marina og for overvintring.
Varme er en ting vi ikke tenker på så mye her oppe i nord, bimini er must, veldig mange av de Quicksilver-båtene har bimini, en klar fordel med de.
Takk for tips om bok!