littmild
Nero II skrev for 7 timer siden:Jeg har venner i Wien og har bodd der endel. Et av mine mål har vært å legge til ved Donaubrücke i Wien med min Tromøy 23. Den ga jeg opp etter en tur på Donau: Det er bra mye strøm i relativt lange partier. Så min vurdering er at en bør ha en ganske flatbunna båt. Angående størrelse, så mener jeg 14-16 fot går helt fint, bare du er villig til å leve med konsekvensene av valget. Har du med et lite telt, så kan du sove i land feks.
Jeg synes det er en flott drøm du har og ønsker deg lykke til! At du kan lykkes er jeg overhode ikke i tvil om, det er bare å gi seg tid og innrette seg, så går det som smurt.
Og når du først er i gang: Du kan jo bruke Gibraltar som rundingsbøye og komme hjem på vestsida?
Jeg ser ikke plassen som et stort problem så lenge jeg kan ligge nogenlunde flatt og tørt å sove.. Komforten virker grei når jeg sammenlikner med telttur, ikke cruiseferie :) Å ta med et telt er en god idé! Takk for lykkeønskning, tar ett steg av gangen her, man må begynne et sted for å realisere, foreløpig koser jeg meg masse med planleggingen. Og ja, kjenner jeg meg selv rett så blir vel neste drøm å fortsette rundt Gibraltar Evt så kan man jo ta kanalene i frankrike tilbake! Men, en ting av gangen
Gunga Din skrev for 4 timer siden:
Tusen takk!
Barbaria skrev for 3 timer siden:Båttypen vil helt sikker fungere bra så lenge du kan låse inn det du har av verdisaker når du er på land og utforsker. Det er ingen minimumsstørrelse på båt som jeg kjenner til, vi så til og med kajakker i noen sluser på Mosel. Siden budsjettet er stramt bør du tenkte på en båt som lettdreven og går billig, siden du går for motor hele tiden.
I tillegg til det du har nevnt bør ha med en sykkel, autopilot tror jeg neppe du får brukt for på kanalene. Bunkring er nevnt, så kanner med bensin bør du ha en del av. Solpanelene hadde vi lite nytte av med 10 timers økter for motor.
Er målet å bare klare det, eller har du dårlig tid? Det er etter min mening en forferdelig feil å planlegge med dårlig tid i kanalene. Det er jo så mye fint å se på veien.
Med tanke på rutevalg, motstrøms på Rhinen er ikke særlig artig, men det er raskt siden du stort sett kan kjøre i plan. Her vil det gå en god del bensin i så fall. De fleste steder i Tyskland har fartsbegrensning, se her for litt regler:
http://www.bsh.de/de/Schifffahrt/Sportschifffahrt/Berichtigungsservice_NfS/Schifffahrtsvorschriften/SeeschStrO_engl.pdf
Du kan også vurdere å kjøpe kanalbok og ta CEVNI sertifikat om du ikke har det fra før.
http://www.rya.org.uk/knowledge-advice/boating-abroad/icc/Pages/boating-inland-and-cevni.aspx
Masse fin info og fin blogg
https://breddegrad.no/kanalveien-til-middelhavet/
God tur!
En klar fordel med båt med lukket cabin er muligheten for å låse, låsbare syrefaste dekkskister er også en mulighet. Lettdrevet båt er 90% av grunnen til at jeg vil ha denne størrelsen, klar fordel både på økonomi og rekkevidde,, lettdrevet motstrøms er heller ingen ulempe. Nyere utenbordsmotorer lader vel kanskje godt nok til at noen annen strømkilde er unødvendig?
Jeg har IKKE dårlig tid, hverken med å starte eller gjennomføre, dette kan være fler år frem i tid, og jeg kan velge å bruke flere år og mange etapper for å gjennomføre, allerede på dette punktet i planleggingen har jeg funnet flere steder jeg vil besøke. På dette tidspunktet er jeg åpen for alt.
CEVNI-kurs og bok er bestilt fra dansk sejlunion :) Fikk også nå en mail fra telenor maritim radio med informasjon om ATIS. ATIS-nummeret skal programmeres inn i radioen som "9+MMSI".