Gunga Din Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 littmild skrev for 9 timer siden: - Rhinen, motstrøms et langt stykke, men kan ikke unngås. - Main, motstrøms et langt stykke men kan ikke unngås. - Du kan faktisk unngå Rhinen motstrøms....men det er en omveg via hollænske, belgiske og franske kanaler så går du fra Frankrike på Canal del la Marne au Rhin eller Canal du Rhone au Rhin........sen går du medstrøms ned til Main vedr Main så har jeg ikke hørt att strømmen er så farlig på Rhinen er det fra Lorelei og opp mot Bingen som det skall vare som verst....opp mot 6 knop Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
anders1234 Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Hei. Dette ser kjempespennende ut! Jeg leste igjennom og tekt på en liten ting. Du ønsker å kjøre i en liten båt, men når jeg får inntrykk av hva du skal ha med deg, blir ikke den båten tung? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 http://krovik.travellerspoint.com/ Her er kansje noe å lese seg opp på. En stund siden jeg leste dette selv, men disse har gjort seg noen erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Ida Marie III skrev for 13 timer siden: Jeg gikk fra Lübeck til mitt ned i Frankrike for noen år siden. Det største problemet ditt vil bli tilgang drivstoff. Mange av de områdene vi gikk i Tyskland var rimelig øde, enorme åkre, skoger osv. Det kan mange steder være ganske langt mellom tank mulighetene. Å tømme septik trenger du ikke bekymre deg for. Handle mat for en god del dager bør du være obs på. Ja, det er inntrykket jeg har fått ut fra det jeg har lest også, mye av den lille plassen og lasteevnen må utvilsomt gå til drivstoffkanner, men forbruket er heldigvis lavt, jeg er heller ikke knyttet til å måtte fylle i marinaer, ser for meg at det åpner for noen muligheter hvor jeg kan ta med meg to tjuelitere og gå noen km til en bensinstasjon. Det vil jo ta litt tid men til gjengjeld kommer jeg langt på 40 liter. Jeg trenger uansett endel reservekanner for å gi meg rekkevidde når jeg kommer til svartehavet, med god planlegging bør jeg få en viss oversikt over hvilke strekker jeg trenger å ofre litt ekstra vekt for å ha større rekkevidde. Absolutt et godt tips! Ang. septik, er ikke vant med å ha do i båten i det hele tatt.. I tyskland blir det vel mest havneligge hvor det vil være mulighet for å gjøre fra seg på land? Nedover Donau har man vel ikke samme muligheten, men det er også en veldig stor elv med høy vannføring, enkelutslipp fra en do uten septik vil neppe ha stort å si her, men jeg er veldig klar over at det hadde sett ille ut om alle skulle tenke sånn. Det er endel potensielle feil i et septiksystem som jeg ikke har veldig lyst til å måtte knote med på en tur som allerede er litt ukomfortabel, også er det jo vekta da. Mat for 1-2 mennesker en uke veier heldigvis ikke så mye, hermetikk er lett å stuve vekk og krever ikke stort. Men når vi er inne på det, så er jeg veldig usikker på valg av kokeapparat, tenker lettvekt ala primus, men er avhengig av at brennstoff til kokeapparatet er lett tilgjengelig hele ruta. Noen tanker? Gunga Din skrev for 5 timer siden: Du kan faktisk unngå Rhinen motstrøms....men det er en omveg via hollænske, belgiske og franske kanaler så går du fra Frankrike på Canal del la Marne au Rhin eller Canal du Rhone au Rhin........sen går du medstrøms ned til Main vedr Main så har jeg ikke hørt att strømmen er så farlig Spennende! Denne muligheten har jeg ikke tenkt på fordi jeg foreløpig har vært konsentrert på korteste vei for å nå målet. Men dette kan absolutt være en mulighet! Ser gjennom kartet nå og ser at Mosel også kan være et tredje alternativ, må fortsatt litt oppstrøms på Rhinen, men ikke så langt. Hva tenker du om det? anders1234 skrev for 4 timer siden: Hei. Dette ser kjempespennende ut! Jeg leste igjennom og tekt på en liten ting. Du ønsker å kjøre i en liten båt, men når jeg får inntrykk av hva du skal ha med deg, blir ikke den båten tung? Godt spørsmål, som sagt så er jeg tidlig i prosessen, og jeg er ikke engang sikker på at det er gjennomførbart slik jeg tenker uten å måtte gå opp noe i størrelse. Foreløpig er ikke utstyrslista så lang, og heller ikke så mye tunge ting, vil prøve å holde meg på et absolutt minimum av hva som er nødvendig uten at det går ut over sikkerheten. Det som vil veie mest er drivstoff, mat, og mannskap, sikkerhetsutstyret veier heldigvis ikke mye(redningsdrakter tar opp endel plass riktignok, en mulighet kan være å anskaffe disse når jeg nærmer meg svartehavet), ellers er vanntank for dusj osv unødvendig luksus, drikkevann på flasker fra butikken(fordi dårlig mage er unødvendig også). Personlige effekter, klær, osv må holdes på et absolutt minimum. trixie2 skrev for 3 timer siden: http://krovik.travellerspoint.com/ Her er kansje noe å lese seg opp på. En stund siden jeg leste dette selv, men disse har gjort seg noen erfaringer. Den har jeg vært innom å lest på for noen år siden da denne drømmen var i startfasen og langt mindre konkret, veldig verdifullt med erfaringer! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Ida Marie III Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 (redigert) Vi gikk Mosell, der er det sluser, og bortimot ingen strøm, du sparer drivstoff på det.. I Rhinen gikk der formidabelt med diesel, hadde opp i 6 knop strøm i mot, husk på Rhinen er der spesiell trafikk avvikling ... Nedgående lektere setter opp en blå plate med blinkende lys i, da blir trafikken venstre kjøring... Nedgående trafikk har forkjørsrett, og bestemmer hvilken side du skal passere de på, dette er viktig å følge med på.. Ang toalett, regner jeg med de har det i marinaene, vi hadde alt om bord.. Noen steder må du ligge uten at det er havn, lange strekk, og fartsbegrensning, der får du vel bare labbe på land å gjør fra deg.. Du skal jo også ned til der kanalene begynner, i Lübeck..mye havgåing fra Norge og ned til start streken...i liten båt... Står en del på blogge min fra den gang kaj-h.blogspot.com eller Ida Marie III Touring Europe Redigert 14.Juli.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Ida Marie III skrev On 14.7.2017 at 15.53: Vi gikk Mosell, der er det sluser, og bortimot ingen strøm, du sparer drivstoff på det.. I Rhinen gikk der formidabelt med diesel, hadde opp i 6 knop strøm i mot, husk på Rhinen er der spesiell trafikk avvikling ... Nedgående lektere setter opp en blå plate med blinkende lys i, da blir trafikken venstre kjøring... Nedgående trafikk har forkjørsrett, og bestemmer hvilken side du skal passere de på, dette er viktig å følge med på.. Ang toalett, regner jeg med de har det i marinaene, vi hadde alt om bord.. Noen steder må du ligge uten at det er havn, lange strekk, og fartsbegrensning, der får du vel bare labbe på land å gjør fra deg.. Du skal jo også ned til der kanalene begynner, i Lübeck..mye havgåing fra Norge og ned til start streken...i liten båt... Står en del på blogge min fra den gang kaj-h.blogspot.com eller Ida Marie III Touring Europe Takk for gode tips! Norge-Lübeck er jo "innaskjærs" i skagerak og kattegat, værvinduer er det nok av her, tenkte å gå i selskap med Kielferja, da er turen unnagjort på 24 timer. I nedoverbakke ;) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
littmild Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Må bare spesifisere at jeg ikke bagatelliserer, ønsker å få belyst alle aspekter så godt som mulig for å ikke få noen overraskelser, akkurat Skagerak-Kattegat er jeg tålig godt kjent, det er arbeidsplassen min og jeg kjenner godt til været her. Jeg ser for meg at det skal gå fint å følge Kielferja til Tyskland, men er selvfølgelig helt avhengig av godt vær, og at båten kan gå uten stopp, selv et ganske lite stopp vil gjøre det vanskelig å ta igjen ferja. Med en tålig ny utenbordsmotor er den største kilden til stopp drivstoffsystemet,, ser for meg to tanker med hurtigkobling og en ventil som jeg kan velge hvilken tank jeg tar fra, i båten jeg har nå har jeg ikke reservekanner, men flere orginale yamahatanker, så jeg bare kan bytte over kjapt med hurtigkobling, og tenker samme system her, å stå å helle fra reservekanner i sjø eller i fart er ikke noe ålreit, prisforskjellen opp til en tank med hurtigkobling er liten. Prøver å sette opp et regnestykke, men veldig usikker på hva jeg kan forvente av drivstofforbruk pr time i marsjfart på denne båten over lengre strekk. Særlig med last. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Gunga Din Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 ser ikke helt for meg dette med hurtiggående båt etter Kielferjen............ hvorfor ikke en liten seilbåt med en liten diesel eller en liten snekke...typ 21 fot disse er billige i innkjøp å veldi billige i drift 2 kojjeplasser litet pentry kanskje liten do (portapotti el likn) hadde heller valgt dette enn en båt med påhengsmotor i godt væer gjør du sommertid sikkert 15-20 timer * 6kn = 90-120 M......dvs ganske lange strekk over åpent hav. dersom været er OK ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) http://www.european-waterways.eu/e/info/france/index.php europeiske kanaler ! Redigert 18.Juli.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
littmild Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Gunga Din skrev On 17.7.2017 at 23.45: ser ikke helt for meg dette med hurtiggående båt etter Kielferjen............ hvorfor ikke en liten seilbåt med en liten diesel eller en liten snekke...typ 21 fot disse er billige i innkjøp å veldi billige i drift 2 kojjeplasser litet pentry kanskje liten do (portapotti el likn) hadde heller valgt dette enn en båt med påhengsmotor i godt væer gjør du sommertid sikkert 15-20 timer * 6kn = 90-120 M......dvs ganske lange strekk over åpent hav. dersom været er OK ! Nei jeg er åpen for at noen av ideene mine kanskje ikke er de beste, derfor er jeg her. Akkurat ideen om første etappe er basert på gode erfaringer med å ligge på hekkbølgen til ferjer over kortere strekk, behagelig, lite sjø, enorm drivstoffbesparelse(gikk fra Strømstad til Svenner med en Ôrnvik 535HT med gammel 70hk totakt, var nede på godt under 10l/t), dette blir jo mer eller mindre det samme bare over lengre tid(20t). Grunnene til valg av båt er flere: - Fart, det er MYE fint å se på nedover, men også lange strekk jeg ønsker å flytte meg gjennom, nettopp for å kunne bruke mer tid der jeg vil. - Pålitelighet og enkelhet, en nyere utenbordsmotor har stor sannsynlighet for å gå feilfritt gjennom en hel slik tur, vil også ha en reservemotor, fint at disse går på samme brennstoff. - Båten skal antakelig tas på land og overvintre et sted i europa, liten båt er både enklere og billigere. - Ikke enda funnet ut hva som gjøres med båten når turen er over, denne typen båt er enklere å omsette der nede. Men jeg ser helt klart de negative sidene også. Gunga Din skrev for 13 timer siden: http://www.european-waterways.eu/e/info/france/index.php europeiske kanaler ! Vært MYE der inne i det siste :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
littmild Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) Da var man blitt sertifisert kanalskipper og et ørlite hakk nærmere drømmen, ellers storkoser jeg meg med detaljplanlegging av ruta, researcher fasiliteter, severdigheter, osv. Håper på vinteropplag et sted i nærheten av Wien, men ikke fått noe svar på mailene jeg har sendt. CEVNI-sertifikatet jeg fikk fra Danmark er et "tillegg til Dansk Duelighetsbevis", men det skulle ifg de ikke være noe problem med Norsk D5L. Selv tyskerne kan vel ikke være så pirkete.. Redigert 31.August.2017 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.