Ali K. Startet 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2017 Da blir det langtur sammen med familien, dette blir årets høydepunkt for oss. Har handlet meg en Draco 3000 med 2 nyere Mercruiser motorer som har 610 timer på seg og er ifra året 2000. Motor olje er tappet opp nylig, helt nye diesel filtre installert og gearolje er kjøpt inn. Nå er både gammel eier og meg litt usikker hvor vi skal fylle gearoljen, noe han ikke har gjort tidligere (han kjørte båten i ca 40 timer tilsammen) og jeg har lite kjennskap med disse motorene og lurer selv på det. ****Oppdatering Mens jeg kontrollerte båten så kunne jeg se at olje trykket på ene motor lå på 3.8 mens den andre på 4.5 Men etter ca 2 min gikk disse ned til 3.0 og 4.0. Jeg syntes det var noe guffent med det og bestemte meg for å avvente turen til jeg får sjekket dette ut av en båtkyndig. Ikke 5 minutter etterpå begynte den ene motoren å lage en skrikende lyd....når vi åpnet motor rommet så vi at det røkte litt fra en av motorene. Luktet litt av olje i min mening....men kan ta feil her, røyken var lysegrå. Motorene ble slått av med det samme. Lyden kan sammenlignes med en sliten gummi reim som "sklir" Dette skjedde uten at fartøyet ble kjørt, altså mens vi sto helt stille. Tidl. eier påsto at dette aldri har skjedd og tilbød å få noen kyndige til å titte på den og evt. reparere det som må til. Det eneste han har gjort var å etterfylle motor olje, og det var kun noen dager siden. Kan han ha fylt for mye? Hva annet kan det være? Han mente at motorene aldri har kommet i for høy temperatur. Er egentlig ganske glad at dette skjedde på marinaen og ikke mange mil ute på sjøen. Hva annet rådes det til å sjekke ut ? OnCourse MMSI 912577068 Draco 3000 med navnet Dawn. oppdatering kommer tidlig imorgen. God natt! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 God Morgen høres ut som dynamoreim slurer (er slakk) bør kanskje byttes Greit å ha reserve reimer med på så lang tur........ også dieselfilter lær deg hvordan du bytter og at du har rett verktøy for det Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
VannTro Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 4.5 bar oljetrykk på tomgang hørtes mye ut, men det må jo være enkelt å finne peilepinnen og sjekke nivå. Røyken kan være søling av olje fra påfyllingen(hvis motorene ble varme da). Reimer pleier det ikke å ryke av, man får bare sort gummistøv. Sjekk uansett reimene og ta de gjerne av for å sjekke at eventuelle løpehjul går lett rundt(at ikke lager er gåent). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ali K. Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Da var båten sjekket og det viste seg til å Være veldig slakke og slitne reim. Er blitt byttet hos Bergen Marine Service Utrolig flinke og kjempe service. Skal få dem til å titte på drev og belg samt heise den opp og ta en spyling. Skal også gå over oljefilter. Noe annet jeg har glemt? Takker så langt for all respons Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Ville ha skiftet olje på motorer og drev før turen. Og sjekket at kjøling er OK. God tur hjem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 drivstoffilter. og ta med ett ekstra sett på turen Sitér dette innlegget Link to post
Ali K. Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Viser seg at styrbord turbo var gåen etter en liten test tur, ny holder på å bli bestilt. Da hadde jeg valget mellom original (som sansynlig kommer på fredag eller etter helgen en gang) Eller uoriginal som skal være av god kvalitet, mekanikeren sa at det er flere som velger den uoriginale og det holder i massevis og effekten holder seg lik. Original koster 30.000,- Venter på tilbakemelding på hva den andre koster. Eieren av båten er en ærlig kar og kommer til å gjøre opp for disse bekostningene. Oppdatering kommer seinere ikveld. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Såpass Bra den tok kvelden før avgang og uten belastning kunne fort blitt en større reperasjon så flaksen var på rette siden Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ali K. Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Ja der var vi i god behold, det som er gjort hittil Olje skift + filter 2 2 nye diesel filter pluss 2 i reserve Impeller 2 Drev olje Kjøleveske Spyling Nye reim Ny turbo Er veldig takknemlig for denne karen, mange som hadde stoppet salget ellers. Nå har navionics appn min av en eller annen grunn slettet hele ruten min! Satt i flere timer og tegna opp. Noen lettere måte å sette opp punkt for punkt? Automatiskt kanskje? Eller er det noen her inne som hadde orket å "bli" med ved å gi meg live instrukser ved bruk av OnCourse :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Jeg bruker automatisk rute som jeg så korrigerer manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 (redigert) Som Bitteliten sier så går det rimelig greit bare husk å sette dybde på f.eks 3 meter så den ikke kjører deg oppå alle grunner /grunt vann så følger du bare med på kartet underveis OnCourse tviler jeg på at det er så mange brukere her Men veldig mange som bruker M-AIS https://www.marinetraffic.com/no/p/mais som du kjører fra telefon eller nettbrett viktig å kunne koble til strøm da appen bruker litt samme med Navionics bare å registrere seg så dukker den opp på marinetrafikk etter en liten stund som gir en indikasjon på hvor du er på Marinetrafikk https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:5.4/centery:58.9/zoom:8 Redigert 5.Juli.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ali K. Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 OnCourse er det appn heter for Android og denne lastet jeg ned fra marinetrafic.com linken som du ga meg igår. MMSI nr mitt og kallenavn er lengre opp i tråden. Hvordan velger man automatisk rute? Har en kartplotter om bord som jeg fikk til å funke, den har kart over hele Norge og er av typen Garmin gpsmap 525s Noen som vet hvordan man da setter denne opp med automatisk rute? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Automatis rute er enklest i navionics appen. Jeg bruker ipad eldre kaftplotter er backup. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Stakk en kjapp rute fra Bergen til Stavanger for deg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ali K. Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 @Bitteliten har du kanskje instruksjoner hvordan jeg får det til i navionics appn? @LALUNA II Tusen takk for ruten, setter stor pris på det. Men dessverre så er bildekvaliteten dårlig og får ikke med meg de fleste detaljene. Skal prøve å åpne bildene på en annen mobil. PS : Har 400l diesel før avreise, hvor langt vil dette holde til? Forbruket ligger mellom 55 og 65l timen Har tenkt å ligge mellom 60-80% hastighet ca 20/25 knop. Båten klarer 35 men vil ikke presse den like etter alle disse reparasjonene Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Navionics er rimelig selvforklarende. Se bilde. Hvor langt 400 l diesel holder? Tja si det, men du bør regne med å ha 20% i reserve på tanken. Om forbruket er 50 liter i 20 knop så kommer du 20nm på 50 liter. Så rundt 120 nm så har du fortsatt litt i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Ville fylt i Haugesund eller Kopervik, da har du vel litt under halv tank. Det rekker sikkert til Stavanger også, men det er greit å ikke kjøre tankene for langt ned. Litt store dønninger i Boknafjorden så risikerer du plutselig luft i systemet og motorstopp. Da er det bedre med et stopp ekstra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ali K. Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Er nok enig at man burde fylle oftere. Har prøvd navionics appen på Android men der finnes det kun route -- > new route. Ikke noe automatisk valg å se. Gikk så inn på navionics webapp og så automatic valget, men når jeg velger rute og den har regnet ferdig så får jeg opp Route not found. Skal jeg prøve på kortere distanser? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Lite bilder av skuta her. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Husk bilder på turen :-) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Du må være aktiv på On Course for at vi skal kunne se deg kan ikke se du er aktiv eller har vært det den må stå på en stund før den kommer første gang Ali K. skrev for 11 timer siden: Har prøvd navionics appen på Android men der finnes det kun route -- > new route. Ikke noe automatisk valg å se. Gikk så inn på navionics webapp og så automatic valget, men når jeg velger rute og den har regnet ferdig så får jeg opp Route not found. Slett appen Navionics og last den inn på nytt ...du må gjøre deet for å få oppdatert den og få med nye funksjoner ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Marida Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 LALUNA II skrev 51 minutes ago: Du må være aktiv på On Course for at vi skal kunne se deg kan ikke se du er aktiv eller har vært det den må stå på en stund før den kommer første gang Slett appen Navionics og last den inn på nytt ...du må gjøre deet for å få oppdatert den og få med nye funksjoner ;-) Hva skjer da med lagrede ruter og betalte kart? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 De ligger der fremdeles på kontoen din er bare appen din som oppdateres resten ligger i databasen hos navionics bare å huske å logge inn på samme e-post adresse som du brukte ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ali K. Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Hei alle sammen Da var reparasjonene på båten endelig ferdig. Nå skal vi begynne å kjære om ca en times tid. Litt seint på dagen men jeg mener jeg burde i allefall rekke Haugesund før det blir for mørkt. Skal sette i gang appn så at jeg dukker opp på radaren i løpet av kvelden. Har fått auto til å fungere på navionics web app siden. Følger den gps signalet? Takker alle sammen som har stilt opp så langt. Har ikke det vakreste kameraet på tlf, men skal se å få lastet dem opp når vi er hjemme igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Ja den følger GPS signalet så da ser du hvor du er LIVE :-) God tur Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.