MillOgSommarvind Startet 5.Juli.2017 Del på Facebook Startet 5.Juli.2017 Hei! Jeg ønsker å lære meg mer om båtbygging og håper jeg kan få svar på noen spørsmål som ikke er så lett å finne ut av på google. Noen som vet hvilken type søm som er brukt på denne båten? Hodene ser så små ut. De synes jo ikke gjennom malingen. Og hva med denne? Hva er bak trepluggene? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Nå har jeg kun mobilen å se bildene på, så dette blir med forbehold. Den øverste er nok klinket med en kombinasjon av galvanisert jernsøm og klink. Søm har konisk stamme og har som regel større hode, mens klink har paralell stamme og oftest mindre hode. Der du ikke ser hodene kan det virke som det er brukt forsenket klink som er sparklet over for jevn overflate. Den nederste båten er sannsynligvis klinket med forsenket kobberklink, altså varianten med paralell stamme og lite hode. Ser du på innsiden vil du se roene og klinken som går gjennom disse. Det er vanligst med kobberklink ved denne metoden der man dekket hodene med trepropper, kobberklink holder som regel lengre før de trenger skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.