Jump to content

Gjengetabell

TMe

Recommended Posts

Den tabellen du har funnet er forsåvidt grei nok, men den dekker kun MM-gjenger i området fra 3 til 24 millimeter  -  og det er jo bare "et pi.. i havet" i forholdet til alt det som finnes, og fortsatt brukes av varianter og avarter av gjenger.

Jeg har liggende en gjengetabell ved siden av meg som jeg skal forsøke å scanne og få lagt ut.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

På medlemssidene er mye bra, men jeg kunne ikke se noen gjengetabell i farten. Det øyner meg at det kunne være kjekt å ha noen slike på medlemssidene. Kanskje dette kunne være en lille oppgave for "dilla"

Jeg trekker meg. Tror ikke det er hensiktsmessig å lage egne kalkulatorer for dette så lenge det finnes bra tabeller. Finn heller noen bra tabeller og foreslå dem til medlemsområdet. :smiley:

Tror ikke gjengetabellene kan lages som kalkulatorer.

Jeg har funnet en del på nettet, men alle er ikke like gode og skal derfor lete videre.

Vi bør ha tabeller for følgende typer som et minimum:

Metrisk grov og fingjenger

UNC og UNF

BSP (Rgj) vanlige rørgjenger

NPT koniske US-rørgjenger

Kanskje også Withworth gjenger ,men disse går overens med UNC unntatt 1/2"

Da burde man ha de mest vanlige gjengetypene. Utover dette finnes et utall andre som

heldigvis er mindre brukt idag.

Hva med Rhodesiske linksgjenger. Sikkert svært nyttig for Poseidon  :smiley:

Hilsen rem (som ikke kunne dy seg)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hva med Rhodesiske linksgjenger. Sikkert svært nyttig for Poseidon  :wink:

Hilsen rem (som ikke kunne dy seg)

Hei igjen rem,

Nei akkurat de gjengene har jeg liten anvendelse for ombord, men Rubbestadnesiske løsgjenger derimot, de brukes i søkk og kav  -  ofte sammen med komiske rørgjenger .... :smiley:

Ha en fin dag, men pass opp for A-gjenger og B-gjenger!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Mitt første prosjekt i dag etter å ha laget kaffi til mine kollegaer har vært å printe ut tabellene fra Aeo og

her finner jeg mye snadder.

Bla. er der en tabell s.14-9 der man på grunnlag av dia. og stigning kan finne hvilken gjenge man har. Den omtalte 1/2"-20 UNF/JIC kan lett identifiseres både som utvendig og innvendig gjenge.

Til dem som lurer på om Panzer-gjenger kun brukes på stridsvogner så kan jeg opplyse at dette er gjenger som nyttes på elektrisk utstyr

Legg også merke til forskjellen på BSP = Rgj = syl.Whitw.rørgj og NPT = koniske amerikanske

Merk også at Whithworth og UNC kan brukes om hverandre bortsett fra 1/2" som har hhv. 12 og 13 gjenger pr. tomme

På s.14-10 kan man se at der finnes minst 26 forskjellige gjengesystemer. Men det finnes langt flere, jeg finner bla. ikke Cycle-gjenger med 26 tpi som bla var mye brukt på eldre engelske motorsykler.

• 6 år senere...
generelt vanskelig å få tak i bolter som er halv tommes withworth?

Det er ikke lett.

Det er en butikk Som var omtalt på TV. mistet adr.

Marna skryter av at de har

Marna Motor AS Langgata 10, 4515 Mandal 38 26 48 25

Ellers er WUERTH bra på UNF/SAE… UNC/USS

http://194.19.67.96/wn_eh.exe/Start&quot

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

:cool:

Butikken som var nevnt på tv er Zakariassen Jernvare AS 22 35 48 88, på Grunerløkka i Oslo. Har redda meg noen ganger.

Jippi!! De hadde halvtommes withworth så da er det i boks. Må få en kompis i oslo til å gå innom for meg osv men da vet jeg ihvertfall at de er på gang. Takk for tipset!

:cheers_wine:

Akkurat halvtommes passer ikke overens med unc, det er èn gjenge forskjell på tommen....

Men det hadde uansett vært fin å fått noen tabeller ut her på bp ja

Turen begynner når man legger fra brygga....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...