Fred89 Startet 5.Juli.2017 Del på Facebook Startet 5.Juli.2017 Hei, dette spørsmålet er kanskje dumt, jeg har en 525Excel som ligger på sjøen nå, og jeg skulle gjerne ha vasket den skikkelig med såpe, da lurer jeg på om det er moralsk feil å vaske med såpe for så og spyle denne i sjøen etterpå, jeg har ikke eid båt selv før denne og vet ikke hva folk tenker i havna hvis jeg står og vasker med Shampo eller såpe og dette renner ut dreneringene i båten å flyter rundt meg, er dette noe som folk gjør? :) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Alle gjør det. Vi er på ferie, og da gidder vi ikke gjøre så mye slikt. Rundt oss i gjestehavner ser vi at folk vasker, spyler, polerer og koser seg...... Vask ivei, (nesten...) alle andre gjør det samme. ? Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 flotte greier, da er det bare å kjøre på.. en annen ting, jeg har lyst å montere flaggstang på denne båten, jeg ser folk skriver mye om plast-sopp og at sprekker i "gelcoat" ikke er bra etc, hvordan er det å montere en flaggstang med 3 skruehull? regner med det ikke bare er å skrue inn noen karrosseriskruer her Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Du tenker sikkert på plastpest? Det er noe du kan få under vannlinjen om produsenten har jukset med støpen. Og du vil sikkert ha flaggstangen din over vannlinjen...;-) Karosseriskruer går som regel bra, men forsenk i gelcoaten med en litt større borr for å avverge sprekker. Og bruk litt Sikaflex i skruehullene når du skrur fast festet. Så blir det nok bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fred89 Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 hehe ja planen var å ha flagget over vannlinja, er forholdsvis ny når det gjelder båt, så det er mye å lære :) takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 (redigert) Bruk godt med sikaflex, så mye at det tyter ut rundt skruene. Så tørker du bort med papir etter på :-) zalo eller Turtles blå voks shampo er kanonbra å vaske båt med. Bruk syrefaste skruer. Redigert 5.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Takker for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Thor-Arne Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Kjøp Globex 80 til vask av båten. Ble anbefalt dette for noen år siden til campingvognen og har siden også brukt det på båten. Litt dyrt, men virkelig verdt det når man ser på sluttresultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Bruk minst mulig såpe slik at du ikke også¨fjerner voksen som beskytter gelcoaten. Generelt bruker vi alt for mye såpe! Bruker selv Zalo til alt, både i hus, båt og bil, men trenger kun noen få dråper og skyller alltid godt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pipe Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 (redigert) Zalo fjærner voks effiktivt så den for stå i fred på kjøkkenbenken for min del En god bilshampoo er ikke dyrt pr vask og holdt opp mot alle timer som går med til polering av biler og båter så vil jeg at det holder lengst mulig. På ett bilforum jeg henger så ble det ett rabalder for noen år siden om bruk av Zalo til å vaske bil da flere gjør det og mener at det er et bra produkt til slikt. Det ble sendt en mail til Lilleborg som er produsent og svaret ble lagt ut på forum. Lilleborg anbefalte ikke Zalo til bilvask da produktet også effektivt løste opp voks Redigert 6.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Husk å forborre hullene før du skrur inn karroseriskruene. Bruk maskeringstape der du skal borre. På den måten ungår du å sprekke opp gelcoaten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 18 minutes ago, pipe said: Zalo fjærner voks effiktivt så den for stå i fred på kjøkkenbenken for min del En god bilshampoo er ikke dyrt pr vask og holdt opp mot alle timer som går med til polering av biler og båter så vil jeg at det holder lengst mulig. På ett bilforum jeg henger så ble det ett rabalder for noen år siden om bruk av Zalo til å vaske bil da flere gjør det og mener at det er et bra produkt til slikt. Det ble sendt en mail til Lilleborg som er produsent og svaret ble lagt ut på forum. Lilleborg anbefalte ikke Zalo til bilvask da produktet også effektivt løste opp voks Nettop derfor man skal bruke kun en dråpe, eller to, og kun hvis det er nødvendig. Vann, svamp og litt elbowgrease gjør ofte jobben uten bruk av noen form for kjemikalier! Ellers skiller jeg mellom polering og voksing og anser polering som rensing av lakk/gelcoat for deretter å vokse overflaten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fred89 Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 nå skal det sies at han pensjonisten jeg kjøpte båten av har kun en interesse og det er fiske, for han så var båten bare et redskap så jeg tror ikke den har blitt polert i hans eie noen gang, jeg skal ta den på land til våren og polere den tenkte jeg. Han har vertfall vært flink med service på motor etc :) et annet spørsmål jeg har til dere, båten min har en blass farge under vannlinja, det kan se ut som en gammel bunnsmøring som ikke har blitt påført på nytt på mangen år, eller fins det en lys/hvit eller gjennomsiktig bunnsmøring? kan dere se utifra bildet hva dette er for noe? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Det finnes hvitt bunnstoff, og det jeg ser på bildet ditt ligner veldig på båten vår som har mange år gammelt hvitt bunnstoff. Har båtplass i elveos nå, så har sluttet å bunnsmøre. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Fred89 Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 hvorfor har du sluttet å bunnsmøre av den grunn? hvis den bunnsmøringa mi er veldig gammel, og det ikke er noe groe under båten, vil den gli bedre i vannet med ny bunnsmøring? altså vil den streke med gammel bunnsmøring kontra ny selv om det ikke er groe under båten? du skjønner at jeg får 35 knop med 115 hk mercrury EFI slik den er idag, å selger opplyste i annonsen at den skulle gå i 40 knop, kan noe så enkelt som nytt bunnstoff hjelpe noe på her? det er sikkert dumme spørsmål jeg kommer med her nå, men jeg er fersking. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Så lenge båten ikke er grodd betyr ikke bunnstoff noe vesentlig for farten toppfart oppnår du med en person ombord, og du trimmer motoren utover til baugen begynner å jage opp og ned. Da trimmer du litt inn igjen til baugen roer seg. Liten båt er trimfølsom på fart. Ligger båten i ferskvann gror det lite uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 aah okei, jeg har ikke prøvd båten alene enda, så da er nok alt som det skal være, jeg fikk 30knop med 4 voksne ombord, jeg sier meg meget fornøyd med det. den ligger på sjøen i en rolig havn, så det vil nok gro litt etterhvert ja :) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Bruker alltid en bil/båt vask/shampoo tilsatt voks utover i sesongen. Koster ikke mange kronene for en flaske. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
dante Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Fred89 skrev for 12 timer siden: flotte greier, da er det bare å kjøre på.. en annen ting, jeg har lyst å montere flaggstang på denne båten, jeg ser folk skriver mye om plast-sopp og at sprekker i "gelcoat" ikke er bra etc, hvordan er det å montere en flaggstang med 3 skruehull? regner med det ikke bare er å skrue inn noen karrosseriskruer her Triks for at du ikke skal få sprekker: Bor gjennom gelcoat med et mindre bor feil vei - når du treffer på glassfiberen borer du videre riktig vei så det skjærer gjennom. Nå tar du på et større bor enn hullet du skal ha - og forsenker hullet med borretning feil vei slik at forsenkingen er større enn tiltenkte hull. Til slutt borer du med det boret du skal ha. Husk å beregne 2 til 3 tiendeler større hull enn kjernediameter på skruen. Hvis det kniper når du skrur kan du risikere at de syrefaste skruene knekker. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Biltema sin voksshampo funker veldig bra. Ble tipsa av en over snittet ivrig båtvasker;) lukter bra også? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Fred89 Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 helt topp, da prøver jeg denne i første omgang siden vi har Biltema her hvor jeg bor :) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 jeg vasker alltid båten utvendig etter ei helg på hytta. Jeg bruker bilsjampo som ikke tar voksen. Zalo er ikke veldig smart å bruke verken på bil eller båt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Hvorfor må du vaske båten utvendig med såpe etter en (hver) helg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Fordi det er så utrolig mye salt i sjøen her på Trøndelagskysten, og det spruter masse saltvann på motor akterpartti og kalesje. noen ganger kommer det på dekk også, samt fotavtrykk grus og tang om man har vært i land. med et saltbelegg på og sol, noe som har vært fraværende i sommer, men har en stor effekt på matting av gelcoat! Jeg MÅ ikke, men båten holder seg fin og blank og det er lettere å holde rent med glatte overflater! Har spyleslange på brygga med sikkelig trykk, så det tar ikke lang tid å vaske og spyle over etter en langtur, eller på slutten av helga! Jeg har prøv å bare spyle av saltet, men det går ikke.. når et tørker kommer et skjolder.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.