Jump to content

Vask av båt utvendig i havna

Fred89

Recommended Posts

Hei,

dette spørsmålet er kanskje dumt, jeg har en 525Excel som ligger på sjøen nå, og jeg skulle gjerne ha vasket den skikkelig med såpe, da lurer jeg på om det er moralsk feil å vaske med såpe for så og spyle denne i sjøen etterpå, jeg har ikke eid båt selv før denne og vet ikke hva folk tenker i havna hvis jeg står og vasker med Shampo eller såpe og dette renner ut dreneringene i båten å flyter rundt meg, er dette noe som folk gjør? :)

flotte greier, da er det bare å kjøre på..

en annen ting, jeg har lyst å montere flaggstang på denne båten, jeg ser folk skriver mye om plast-sopp og at sprekker i  "gelcoat" ikke er bra etc, hvordan er det å montere en flaggstang med 3 skruehull? regner med det ikke bare er å skrue inn noen karrosseriskruer her :confused:

Du tenker sikkert på plastpest? Det er noe du kan få under vannlinjen om produsenten har jukset med støpen. Og du vil sikkert ha flaggstangen din over vannlinjen...;-)

Karosseriskruer går som regel bra, men forsenk i gelcoaten med en litt større borr for å avverge sprekker. Og bruk litt Sikaflex i skruehullene når du skrur fast festet. Så blir det nok bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Zalo fjærner voks effiktivt så den for stå i fred på kjøkkenbenken for min del
En god bilshampoo er ikke dyrt pr vask og holdt opp mot alle timer som går med til polering av biler og båter så vil jeg at det holder lengst mulig.

På ett bilforum jeg henger så ble det ett rabalder for noen år siden om bruk av Zalo til å vaske bil da flere gjør det og mener at det er et bra produkt til slikt.
Det ble sendt en mail til Lilleborg som er produsent og svaret ble lagt ut på forum.
Lilleborg anbefalte ikke Zalo til bilvask da  produktet også effektivt løste opp voks

Redigert av pipe (see edit history)
18 minutes ago, pipe said:

Zalo fjærner voks effiktivt så den for stå i fred på kjøkkenbenken for min del
En god bilshampoo er ikke dyrt pr vask og holdt opp mot alle timer som går med til polering av biler og båter så vil jeg at det holder lengst mulig.

På ett bilforum jeg henger så ble det ett rabalder for noen år siden om bruk av Zalo til å vaske bil da flere gjør det og mener at det er et bra produkt til slikt.
Det ble sendt en mail til Lilleborg som er produsent og svaret ble lagt ut på forum.
Lilleborg anbefalte ikke Zalo til bilvask da  produktet også effektivt løste opp voks

Nettop derfor man skal bruke kun en dråpe, eller to, og kun hvis det er nødvendig. Vann, svamp og litt elbowgrease gjør ofte jobben uten bruk av noen form for kjemikalier! Ellers skiller jeg mellom polering og voksing og anser polering som rensing av lakk/gelcoat for deretter å vokse overflaten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

nå skal det sies at han pensjonisten jeg kjøpte båten av har kun en interesse og det er fiske, for han så var båten bare et redskap så jeg tror ikke den har blitt polert i hans eie noen gang, jeg skal ta den på land til våren og polere den tenkte jeg.

Han har vertfall vært flink med service på motor etc :)

et annet spørsmål jeg har til dere, båten min har en blass farge under vannlinja, det kan se ut som en gammel bunnsmøring som ikke har blitt påført på nytt på mangen år, eller fins det en lys/hvit eller gjennomsiktig bunnsmøring? kan dere se utifra bildet hva dette er for noe?

IMG_0666.PNG

hvorfor har du sluttet å bunnsmøre av den grunn?

hvis den bunnsmøringa mi er veldig gammel, og det ikke er noe groe under båten, vil den gli bedre i vannet med ny bunnsmøring? altså vil den streke med gammel bunnsmøring kontra ny selv om det ikke er groe under båten?

du skjønner at jeg får 35 knop med 115 hk mercrury EFI slik den er idag, å selger opplyste i annonsen at den skulle gå i 40 knop, kan noe så enkelt som nytt bunnstoff hjelpe noe på her?

det er sikkert dumme spørsmål jeg kommer med her nå, men jeg er fersking.  :)

Så lenge båten ikke er grodd betyr ikke bunnstoff noe vesentlig for farten

toppfart oppnår du med en person ombord, og du trimmer motoren utover til baugen begynner å jage opp og ned. Da trimmer du litt inn igjen til baugen roer seg. 

Liten båt er trimfølsom på fart. 

Ligger båten i ferskvann gror det lite uansett. 

Fred89 skrev for 12 timer siden:

flotte greier, da er det bare å kjøre på..

en annen ting, jeg har lyst å montere flaggstang på denne båten, jeg ser folk skriver mye om plast-sopp og at sprekker i  "gelcoat" ikke er bra etc, hvordan er det å montere en flaggstang med 3 skruehull? regner med det ikke bare er å skrue inn noen karrosseriskruer her :confused:

Triks for at du ikke skal få sprekker: Bor gjennom gelcoat med et mindre bor feil vei - når du treffer på glassfiberen borer du videre riktig vei så det skjærer gjennom. Nå tar du på et større bor enn hullet du skal ha - og forsenker hullet med borretning feil vei slik at forsenkingen er større enn tiltenkte hull. Til slutt borer du med det boret du skal ha. Husk å beregne 2 til 3 tiendeler større hull enn kjernediameter på skruen. Hvis det kniper når du skrur kan du risikere at de syrefaste skruene knekker.

Fordi det er så utrolig mye salt i sjøen her på Trøndelagskysten, og det spruter masse saltvann på motor akterpartti og kalesje. noen ganger kommer det på dekk også, samt fotavtrykk grus og tang om man har vært i land.   med et saltbelegg på og sol, noe som har vært fraværende i sommer, men har en stor effekt på matting av gelcoat!  Jeg MÅ ikke, men båten holder seg fin og blank og det er lettere å holde rent med glatte overflater! Har spyleslange på brygga med sikkelig trykk, så det tar ikke lang tid å vaske og spyle over etter en langtur, eller på slutten av helga!

Jeg har prøv å bare spyle av saltet, men det går ikke.. når et tørker kommer et skjolder..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...