Jump to content

Gammel bensin på motor - hvor dårlig er den?

ko-stens

Recommended Posts

Må si jeg er halvveis frustrert. Har en ett år gammel Tohatsu 6-hester på jolla. Den gikk fint i fjor, men i år har den kranglet stygt. Første gangen jeg startet den, var det bare så vidt jeg fikk liv i den. Da den omsider startet, ville den ikke opp i turtall. Tenkte at det sikkert var rusk i forgasseren, så tok den med på tur, men selv etter et par, tre timer, måtte den ha choke for å gå noenlunde skikkelig på mer enn tomgang. Den startet imidlertid lett.

Da jeg kom hjem, tok jeg av forgasser og filtere og gjorde rent alt i hop med forgasserrens flere ganger og lot den stå uten bensin i forgasseren. I dag, da jeg skulle sjekke om alt var i orden før tur til helgen, var det århundrets "røskeføre". At jeg nappet i snora minst hundre ganger, er helt sikkert. Null liv overhodet. Full choke og til slutt full gass, og plutselig poffet det litt før den startet og gikk like rent som en oppbrukt førti år gammel gressklipper. Og jaggu var det omtrent som før, sloknet da jeg ga gass. Etter en god stund begynte den å gå penere. Så håper da inderlig at den oppfører seg pent i helgen.

Ingen tvil om at jeg skal fylle på med dagfersk bensin neste gang! At en så ny motor, med maks 20 timer gangtid skal være så vrien, er jo ikke normalt.

Tenkte litt på hva en kar på en MC-butikk sa her om dagen, da jeg har brukt ufattelig lang tid på å få start på en ett år gammel scooter med ti mil på telleren. Jeg leverte den på verksted på sjekk, for det er jo ikke normalt at en ny scooter er så tungstartet. Han nevnte på gammel bensin, rett og slett. Den nye mijløbensinen er omtrent ubrukelig når den blir gammel, sa han. Får nå se om det er noe annet med denne da, for den går som snus en dag eller to etter, mens når den står et par, tre uker, blir den håpløs.

Er det flere som har opplevd slike problemer og har fått løst det med ny bensin? Er virkelig gammel bensin så inst inn i h... dårlig? Hvor gjør jeg egentlig av gammel bensin? Det frister jo å snu Tohatsuen opp ned i ei grøft (intern tank) og fylle på helt ny bensin, men det er jo ikke akkurat politisk korrekt...

høres jo ut som at tomgangspassasjer / dyse fortsatt ikke er fullt åpne..? 

Men skader jo ikke å prøve å tømme av gammelbensina på en dunk eller noe og prøve ny bensin

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tja hva kan man si ... Dere har helt rett i at bensinen forringes med alder, men hvor mye er kanskje avhengig av motor. På min båt bruker jeg stabilisator (2+4) ved lagring og jeg har aldri hatt problemer med bensin som er 1-2 år. Når du f.eks kjøper disse bensinkannene med ferdigblandet 2-taktsolje innblandet så kan de ha stått på lager i både 2-3 år. Er bensinen virkelig gammel så bruker jeg den på gressklipperen, en Honda, den starter på første drag.

Jo, bensinen foringes og mister en del "effekt", men at det er årsaken til at den ikke starter er jeg noe mer usikker på. Men en kombinasjon av dårlig bensin og noe teknisk kan skape problemer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Gammel bensin er vel kansje en unskyldning for noe annet som er galt med en gammel motor!  Har kjørt med 1-2 år gammel bensin både på båtmotorer, ATV, plenklippere og motorsykler, totakt og firtakt. , men aldrig hatt noen problemer med det!  er tank og drivstoffsystemer samt filtre i orden er et sjelden problemene ligger i bensinen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

De få gangene jeg har hatt motorer som ikke har gått som de skulle, har det vært totaktere hvor jeg har glemt å kjøre forgasseren tom før vinteropplag, med unntak av en Tohatsu 9,8 firetakter som var ett år gammel. Det var noe hvit guffe i forgasseren som gjorde det, men en grundig rens gjorde at den gikk helt som den skulle. Denne, som i grunn kan kalles ny, har også fått en voldsom runde med forgasserrens. To til og med, så om det ikke er bensinen, er det noe merkelig. Får se hvordan den oppfører seg nå i helgen før den eventuelt ender opp på verksted.

Kanskje jeg må bruke motorene mine mer!

Har egentlig tenkt å selge den og kjøpe en litt større motor, men tør da ikke det før jeg vet at alt er i orden!

Mouche skrev for 2 timer siden:

Hadde selv to år gamle bensin i tanken da jeg startet opp motoren i år, men startet på første draget og har gått helt rolig og stabilt. Har alltid på litt stabilisator på tanken før båten pakkes inn om høsten.

Jeg bruker også stabilisator, og da holder bensinen over vinteren. Uten det blir bensinen dårlig på 2-3 måneder. 

Leser med interesse og undring da jeg har båtmotor, påhenger, gressklipper, motorsag og gresstrimmer som alle starter og går på gammel bensin. Da jeg har lite forbruk blir bensinen ofte stående i flere år i tank og bensinkanne. Har aldri opplevd problemer som beskrevet her. Kan dette være et problem som er relatert til såkalt (rådyr!) miljøbensin? Jeg bruker bare vanlig  bensin fra nærmeste bensinstajon.

Og hva er "stabilisator" ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

TS - din 4T 6hk Tohatsu har ekstremt små hull i dyser og kanaler.

Derfor er det best å ikke ha noe i flotørkammeret under vinteropplag.

Tapp av flotørkammeret slik at ikke bensinen fordamper og legger igjen detta forba... pulveret som tetter dyser og kanaler så effektivt

Til andre på min egen alder.... som har skrudd mye på påhengerere fra "før i tia" så er det nærmest ufattelig stor forskjell en gammel 2T Johnsen eller Yamaha 9.9 sammenliknet med en "dagens" 4-6hk 4t leanburn superstrupa påhenger med blombert blandingsskrue +++   dysene har ørsmå hull !!!

Fjern heller kilden til problemet (istedet for å kjøre kloden rundt for å finne en spray eller kvakksalverflaske som du ikke engang vet om pakningene dine er bestandig mot...) 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Jaja... En får nå bare prøve motoren i helgen. Fisketur fra fredag til søndag. Krysser fingrene for at motoren går som den skal nå. Ble noe skeptisk etter starthelvetet i går, men den tente da til slutt. Blir det ikke bedre, får jeg feilsøke enda litt til. Håper i det minste jeg slipper unna med et par drag i snora i stedet for et par hundre! Skal putre av gårde omtrent akkurat fem kilometer til teltplassen, så hadde vært greit om den kunne gått for full maskin oppover. Da går den ca 15 knop. Slik ruskekjøring dattera mi og jeg gjorde sist, gikk det 8 knop med halv choke, som jeg måtte justere inn og ut hele tiden. Tomgang/dorgefart var ikke noe problem, og det er det det blir mest av. Bare jeg kommer helskinnet frem før natta siger på, er det greit. Årer er jo med, så en dauer jo ikke utpå der heller. :-)

Får avgi rapport søndag kveld om hvordan motoren har gått. Da med helt ny bensin!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...