Jump to content

Jeanneau 36i 2009, knirk i ror ved seiling på kryss

Ggrimmy

Recommended Posts

Hei 

Har en nyanskaffet Jeanneau 36i 2009 modell.

Lurer på om jeg behøver å bekymre meg om følgende: Ved seiling på kryss knirker et en del fra roret. Forstår det må ha med press på roret rimeligvis, men er det noe å bekymre seg om?

Det går bra å styre, og i havn / for motor er det ingen ulyd. Kun når det er press på roret.

Ved besiktigelse av båten under sjekket jeg at det ikke ar noe slark i roret. Var fast og fint.

Som gammel seiler ville jeg også kanskje påpekt at en eventuell ekstra belastning på ror ved kryss kommer fra trim på riggen. Er båten "logjerrig", altså trekker mot vindøyet, (du må presse roret mot le) vil en justering av barduner sånn at kraftpunkt i riggen justeres fremover hjelpe. Og motsatt : er båten "legjerrig", altså trekker fra vindøyet, (du må presse roret mot vinden eller lo) vil en justering av kraftpunktet i riggen tas bakover ved hjelp av bardunene. Nå vet ikke jeg om din styring er direkte eller hydraulisk, men dette er i alle fall prinsippene for å trimme riggen i forhold til belastning på roret. Fart på båten blir også bedre til mindre press det er på roret ved seiling. Lykke til.

Redigert av tobba (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...