Ggrimmy Startet 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2017 Hei Har en nyanskaffet Jeanneau 36i 2009 modell. Lurer på om jeg behøver å bekymre meg om følgende: Ved seiling på kryss knirker et en del fra roret. Forstår det må ha med press på roret rimeligvis, men er det noe å bekymre seg om? Det går bra å styre, og i havn / for motor er det ingen ulyd. Kun når det er press på roret. Ved besiktigelse av båten under sjekket jeg at det ikke ar noe slark i roret. Var fast og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Hei, har også en 36i, 2007-modell som jeg kjøpte i fjor. Da jeg tok den i bruk knirket det mye fra rormekanismen. Det viste seg å komme fra stempelstanga på drivenheten til autopiloten. Jeg smurte med litt fett, og siden har det vært stille. Kommer til denne fra taket i BB akterkabin. Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 (redigert) Som gammel seiler ville jeg også kanskje påpekt at en eventuell ekstra belastning på ror ved kryss kommer fra trim på riggen. Er båten "logjerrig", altså trekker mot vindøyet, (du må presse roret mot le) vil en justering av barduner sånn at kraftpunkt i riggen justeres fremover hjelpe. Og motsatt : er båten "legjerrig", altså trekker fra vindøyet, (du må presse roret mot vinden eller lo) vil en justering av kraftpunktet i riggen tas bakover ved hjelp av bardunene. Nå vet ikke jeg om din styring er direkte eller hydraulisk, men dette er i alle fall prinsippene for å trimme riggen i forhold til belastning på roret. Fart på båten blir også bedre til mindre press det er på roret ved seiling. Lykke til. Redigert 6.Juli.2017 av tobba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ggrimmy Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Takk til begge. ? Har tenkt litt på det med trimming og det blir en av tingene vi må finne ut av i sommer. Skal forsøke å komme til autopiloten med litt fett. Har lasterom på bb side så det er godt og trangt der.? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.