strawberry Startet 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2017 (redigert) Er på ferie, og det er stadig noe som undrer meg! Båtene blir større og større! Det er ikke det som undrer meg, men måten disse båtene blir 'kjørt' på! Snakker da om båter godt over 35-40 fot, med to motorer, gjerne også med både baug og hekk- thruster. Ved tillegging går propellene i eininga. Det ropes/kommanderes til de ombordværende: TA IMOT DA, FOR POKKER! HOLD IGJEN! Det er en bris fra nord, og tillegging oppgis fordi vinden 'tar i' båten! -Da er det jeg lurer: Er det ikke slik at så store båter MÅ kunne manøvreres via motorene? En arm, eller et ben må jo kunne knekke lett da man eventuelt må stå imot krefter på tosifra tonn? Båtførerprøven MÅ da snart få ett eller flere praktiske element? Bare en tanke i midtsommeren! ? Redigert 6.Juli.2017 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Brigg Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Vel.... Jeg hadde en motorbåt på knappe førti føtter som tok borti min mens jeg lå fortøyd i Egersund tidligere i dag. NV frisk bris, litt varierende inne i havna pga topografien. Årsaken var slik jeg ser det for lite bestemt bruk av motorkraft og trustere. Vinden tok baugen, og da er det massiv bruk av baugpropell som gjelder. Noen tøtsj på joystikken innomellom holder ikke. Båten hadde dobbelinstallasjon slik at riktig bruk av motorkraft også kunne løst situasjonen. Så at bruk av maskinkraft og trustere nødvendigvis er feil det er jeg ikke enig i. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ms Fortuna Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Det er båtfolk og så er det folk i båt....forskjell på det. Middelaldrende menn med romslig økonomi trenger ikke ha erfaring eller sertifikat for noe som helst vet du, dette kan de. Har vel sett altfor mange eksempler de siste årene med store båter på 45+ fot med skipperen som ikke klarer de mest elementære manøvre. Selvsagt gjelder ikke dette alle, det er da endel der ute som er dyktige og. Men det er jo helt bakom vegger og staur at jeg kan tute og kjøre båt helt opp til 50 fot med ubegrensede hestekrefter bare fordi jeg er født før 1980. Det skal legges til at jeg allikevel har de beviser og sertifikater man bør ha. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Forrige agurktråd sliten?... kjør neste! Fra min vinkel på drøye 30 fot ser jeg helt klart ofte noen under den lengden som til tider også er svært underholdende.....men de teller vel ikke i denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Brigg! Da har du nok misforstått, eller at jeg var uklar! Jeg mente at man måtte bruke maskinkraft, og ikke håndkraft, på så store båter! At diverse visper brukes i tide og utide er en annen sak! ? Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
strawberry Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Sigurd! Det med blomkåltråden forstod jeg ikke! Fortsatt god sommer! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Sigurd Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 (redigert) Er det litt irriterende med de av oss som har litt større båt?. Barre litte bitte granne?? Redigert 6.Juli.2017 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Hatt båt med 2 maskiner.. tja siste ... lenge nå og enig i mye av det som sies, buagpropell er absolutt plan B, prøver også gjøre ting rolig og sakte og øve på scenario, komme inn med masse fart og gass er aldri løsning. Ganske massiv forskjell på monteringsbredden, propellstørrelse osv som påvirker hvor manøvrerbart det er, hadde en lav lang og relativt smal 32 foter med 2x380hk, helt fantastisk å manøvrere med egne throttle og girspaker, trengte i praksis nesten aldri bruke baugtruster eller gassen ved tileggging. En venn lånte den, og da hang baugtrøstern seg opp når han brukte den, han sa det var en ganske spennende opplevlese, var god sideskyv på den og :) øve øve øve er nok nøkkel uansett. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Sigurd skrev 27 minutes ago: Er det litt irriterende med de av oss som har litt større båt?. Barre litte bitte granne?? Jepp. Og hvis de i tillegg har baugspryd innover brygga.... Fra min posisjon, i 30 for seilbåt, vil jeg heller si at fører av store motorbåter imponerer. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Ms Fortuna skrev for 2 timer siden: Selvsagt gjelder ikke dette alle, det er da endel der ute som er dyktige og. Men det er jo helt bakom vegger og staur at jeg kan tute og kjøre båt helt opp til 50 fot med ubegrensede hestekrefter bare fordi jeg er født før 1980. Det skal legges til at jeg allikevel har de beviser og sertifikater man bør ha. Kunne ikke vært mer enig! Ja, det er folk som legger flid i å kunne beherske sitt fartøy ved å bruke motorkraft. Og vi ser heldigvis mye flinke folk med god kontroll uten og bruke baugpropell. Utrolig kjedelig om den ryker i ruskevær når en skal inn i småbåthavner. At man bruker baugropell er greit det, men en bør kunne manøvrere uten. Så til sakens kjerne, som jeg også finner helt utrolig: Jeg pleier å bruke min gamle mor som eksempel, og hun bør ikke føre en badeand en gang, for å si det forsiktig. Hennes maritime evner er fravørende! Men, likefult kan hun føre alt av båter, raske som saktegående helt opp til 50 fot eller inntil en må ha sertifikater!!!! Dette er jo i prinsippet livsfarlig! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Mix Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Lovart låring skrev 35 minutes ago: Jeg pleier å bruke min gamle mor som eksempel, og hun bør ikke føre en badeand en gang, for å si det forsiktig. Hennes maritime evner er fravørende! Men, likefult kan hun føre alt av båter, raske som saktegående helt opp til 50 fot eller inntil en må ha sertifikater!!!! Dette er jo i prinsippet livsfarlig! Ja med Båtførerprøven hadde hun nok fikset en 50 foter helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Sigurd skrev 1 time siden: Er det litt irriterende med de av oss som har litt større båt?. Barre litte bitte granne?? Krever du misunnelse siden du er "en av de med litt større båt", bare litte bitte granne?? Seiler du faktisk rundt og mener at folk med mindre båter enn din egen er misunnelige? Da ville jeg resolutt tatt tak i det, for det er jaggu en nedlatende og ekkel tanke som jeg ikke ville båret med meg videre i livet. -- Syns trådstarter sin bekymring er berettiget, større og tyngre båter krever absolutt bruk av motorkraft og en viss evne til finmanøvrering med de hjelpemidler en har, armer og ben har ingenting mellom to båter eller båt/brygge å gjøre når vi håndterer båter på 35-40+ fot som veier temmelig mange tonn. Så ja, det er både farligere og har større skadepotensiale å være fersk i stor enn liten båt. Gjorde mange tabber i vår 28 fot snekke og 31 fots seilbåt som faktisk kunne rettes opp i vha dytt/skubb som jeg ikke hadde hatt sjanse til å berge med nåværende 39 fot og 7-8 tonn. Kona har forbud mot å gjøre noe sånt tull nå. Unntaket er selvsagt om hun står trygt på brygga og skubber litt i fra mens en fender skal på plass eller en fortøyning justeres, det går greit. Men båt i fart er det kun den som fører båten som skal håndtere hos oss nå. Men en ting jeg lurer på, hvor ble det av båtssaken? Med en solid og lang nok båtssak kan en holde godt unna uten å satse armer og bein. Kan ikke si at båtssaken er mye i bruk i havner i dag. En annen patent er å ha liggende en stor kulefender klar og stikke i mellom hvis en ser at det går dårlig. Båtssak og fender, ja takk, armer og bein, nei takk. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Det er flere ukyndige å se i havner. Det kom en seilbåt på vel 30 fot på Kvitsøy i går, 2 personer ombord og kalesje på samt manglende klargjort tau. Han kjørte rett i brygga første gang, andre gang tok vi imot , men han kom omsider ut med et tau så jeg fikk dratt båten inntil brygga tau nr 2 festet han midtveis istedet for akter , så han måtte slite ekstra for å få båten til havn. Det koster ingenting å hjelpe når man ser at noen har problemer å legge til. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 (redigert) Jeg har vondt for å se at en praktisk del på et båtførerbevis skal gjøre båtførere bedre på å legge til hvis vedkomende har ført båt før. Erfaring trumfer noen få timers opplæring der legge til blir en liten del av det hele så dette tiltaket vil bare hjelpe helt grønne kandidater Har selv akkurat tatt lappen på henger og kan med hånden på hjerte medele at det var bortkastede penger og tid hvis formålet var å bli en bedre fører Sikkert nyttig for de som ikke har kjørt med henger før eller kjørt ekstremt lite mens alle men litt erfaring og sund fornuft i lastesikkring kunne med fordel ha brukt tiden sin på noe annet. Omtrent slik var det når jeg tok lappen i sin tid også 6 timer brukte jeg og god til å kjøre bil ble jeg ikke før jeg fikk erfaring Redigert 6.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Kan ikke si at jeg har hatt slike erfaringer her omkring. I de havner jeg har vært, virker det som om jo større båtene er til mer kontroll har de. Imponerer hver gang å se store "beist" som siger inn i havna og som manøvreres grasiøst inn på plass med lite thrusterbruk. Ser de siger fremover og setter seg nedpå når giret kobles inn og du hører turtallet fra de svære maskinene senkes litt idet propellene gir båten et godt skyv i rett retning, før de frir igjen og siger videre inn på plass. Det er en nytelse å se og høre mens man sitter og slapper av på flyen. Meeen, så kommer det alltids en, ofte godt voksen kar, i en daycruiser eller liten pilotehouse-båt på 22 fot pluss-minus, som ikke klarer å styre uten å bruke baugpropell. Rattet holdes rett fram, lett å se når påhengeren ikke beveger seg, og mixmasteren i baugen går på full trøe for å snu båten 180 grader når "kapteinen ikke får plass til sin 7,5 meters båt der 40 foter smetter elegant inn... Og så kommer det kanskje en seiler og skal inn. Glir forbi kaien, snur og kommer mot kaien i 90 graders vinkel. Legger over og har sånn røflig 7,5 cm mellom baug og kai i hele kaiens lengde idet han svinger båten slik at han legger seg elegant inntil på en måte som gjør at du ser etter trinser i vannes som i Legoland. Og en seilbåt har roret helt der bakerst. Tenk deg tanken med å ratte en svær stasjonsvogn inn på parkeringen på kjøpesenteret når du sitter på bakfangeren. Mens den styrer med bakhjula... Hver gang jeg ser sånt føler jeg at jeg må ha mer trening på å styre min lille 34 foter... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøfareren Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Misunnelse den ene eller andre veien - uansett vil jeg si meg fullstendig enig med trådstarter og påstå at det MÅ legges inn en betydelig praktisk del både i opplæringen og i.f.m. avvikling av prøve.. Sett fra en annen vinkel, så kan det jo til dels trekkes paralleller til landeveiens sertifikat C1 (lett lastebil). Hadde vel neppe blitt tatt alvorlig om man foreslo at kravene til opplæring og praktiske ferdigheter ble redusert til noen skoletimer med teori - gjerne i form av et intensivkurs over en helg - uten noen praktiske krav.. Så lenge du kan teorien er det godt nok?! Flertallet hopper naturlig nok ikke direkte ombord i 40-50 fot store båter og legger i vei, men dog.. -så lenge man er født før 1980 eller har bestått båtførerprøven, så er det bare å legge i vei med betydelig tonnasje og et maskineri som i mange tilfeller får de fleste lette lastebiler til å blekne fullstendig! Det henger ikke på greip, og det gjenspeiler seg regelmessig at førere av ymse fartøy, både små og store, ikke har begrep om hva som skjer eller hvordan de skal løse situasjonen.. For ordens skyld; man kan selvfølgelig ikke påberope seg erfaring gjennom utvidet opplæring, men forhåpentlig litt mer forståelse og respekt for adferd på sjøen før man legger fra kai. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Nå på sommeren så ser en vel egentlig oftere skjærgårdsjeeper som kommer i halvplan med halve fjorden på slep som ikke skjønner hvor bølgene kommer fra når båten nesten blir kasta opp på flytebrygga av egne bølger når de skal legge til enn større båter som kløner litt i havna :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Til pinkvin: du fornekter deg aldri i å vri og vrenge på andres meninger. Forøvrig er jeg enig med deg i at en båtsak er et bra redskap om det er ei båtshake du mener. I beredskap hele tida hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 En brasak altså ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Joltus Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Kjetil1 skrev for 7 timer siden: Tenk deg tanken med å ratte en svær stasjonsvogn inn på parkeringen på kjøpesenteret når du sitter på bakfangeren. Mens den styrer med bakhjula... Måtte bare kommentere denne. Ja det skulle eg lett klart. Ville jo blitt vannvittig mye enklere å manøvrere enn med styring på framhjula.... Er en grunn til at trucker har denne formen for oppbygging siden man da kan svinge på en femøring ;) Skulle heller like å se en sværing av en båt med ror i en meter fra baugen....... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) Tror det også har mye med øvelse å gjøre og kan like gjerne være mindre båter som også har problemer med å manøvrere. En i båthavna mi har en viknes 770 og har store utfordringer hver gang han skal inn i båsen. Men til hans fordel så har han ikke truster. Måtte le for meg selv når han skulle på vugga for å bli tatt opp. Tror han var 6 ganger inne i krybba før de var fornøyd. Men igjen, øvelse og bruk. Tror den er en 97-99 mod og er bare gått litt over 500 timer. Men så har du de som aldri lærer. En ute i distriktet, overlege av yrke, må ligge ytterst på brygga med sin 19 for alubåt. Ligger han innerst og lengst fram så kommer han seg ikke ut. Men som noen andre også skrev, man må ikke være redd for å bruke motorkraft når man manøvrer. Det går som regel bedre om man er mere "bestemt" på spakene. Redigert 7.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Framtia skrev for 3 timer siden: En brasak altså ? Men det hjelper ikke med brasak hvis operatøren er en grønnsak. ? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Etter hele fire(!) dager av vår båtferie (Asker-Fjällbacka så langt) så må jeg si si at jeg ikke har sett noe særlig å rapportere. Både joller, scootere, seilbåter og motorbåter har stort sett oppført seg fint. Det eneste jeg stusset på var en 35-40 fots flybridgebåt som konsekvent vendte baugen rett i bølgene fra alle møtende båter, uansett størrelse på både båter og bølger. Vi lå bak nevnte motorbåt hele veien langs innseilingen fra Koster og forbi Havstensund, og om det så passerte en 25-fots seilbåt i 4 knop så vendte han baugen rett mot bølgene. Jeg har aldri sittet på en FB under fart, så det kan jo tenkes at det vugger mye der oppe hvis man tar selv små bølger inn fra siden. Merk at dette ikke er et forsøk på å kritisere, jeg prøver bare å forstå oppførselen. Jeg har ikke sett andre FB-båter oppføre seg sånn, så derfor undrer jeg. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
index Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Sjøfareren skrev for 11 timer siden: Sett fra en annen vinkel, så kan det jo til dels trekkes paralleller til landeveiens sertifikat C1 (lett lastebil). Hadde vel neppe blitt tatt alvorlig om man foreslo at kravene til opplæring og praktiske ferdigheter ble redusert til noen skoletimer med teori - gjerne i form av et intensivkurs over en helg - uten noen praktiske krav.. Da jeg fikk C1 påført holdt det å si "ja jøss, har kjørt masse stor bil jeg"! Så fikk man det på sertifikatet. Mulig kravene er annerledes nå. Ellers så vil det alltid være uerfarne båtførere på sjøen, det vil det være samme hvor mye sertifikater man innfører. Jeg ser dette hvert år, I juli og august ser man mange som sliter litt med å få til ting mens resten av året går ting for det meste greit. Men man må jo få anledning til å lære, kanskje han som kløner det fullstendig til I år blir en av de som imponerer med full kontroll ved tillegging om et par år? Om man gir folk en sjanse (og har orden på forsikringene sine), er det bare å senke skuldrene og gi en hånd når det trengs og passer sånn. Jeg tror vi alle ser fordelen av at båtlivet ikke er så gjennomgående regulert at ingenting er lov. Det kan lett bli litt for mye storebror... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Subsea79 Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Jeg håper inderlig ikke denne siden skal blir som en viss FB gruppe, med useriøse tråder. Tenker vi holder oss til at det er forskjellige folk i forskjellige båter, og nok om det. 2 streker under..... Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.