Stradivarius Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Etter min mening treffer index spikeren på hodet her. Andre har forsåvidt vært inne på det før også, at erfaring er nøkkelen når det gjelder å manøvrere både små og store båter. Men i en liten båt kan man kompensere for dårlig manøvrering med muskelkraft, båtshaker og fendere på en helt annen måte enn i en stor båt, så når man endelig får råd til en stor båt, er det nok vanlig at man ikke har så mye erfaring. Legger man til med en liten jolle, kan man ha full kontroll bare ved hjelp av en båtshake og moderat muskelkraft. Har man derimot en båt på over 10 tonn, er båtshaken først og fremst et verktøy man bruker for å plukke opp tau, ikke noe man bruker for å stanse båten før den smeller inn i bryggekanten. Uansett hva som skjer, vil vi aldri komme dit at alle eiere av store båter har erfaring. Det vil alltid være en andel uerfarne båtførere som må lære av sine feil i begynnelsen. Selv har jeg en båt på 26 fot med baugpropell som jeg ofte klarer meg uten når jeg skal legge til, men som jeg føler jeg er avhengig av når vindens styrke og retning er på sitt verste. Med én motor er det utfordrende å legge til når vinden gjør at båten dreier om sin egen akse samtidig som den flytter seg sidelengs. I hjemmehavn pleier jeg å legge til med spring langs den ene utriggeren. Jeg har ferdig tilpassede tau liggende på utriggeren som plukkes opp med båtshake mens jeg bakker inn. Ideelt sett har jeg med meg noen som kan gjøre dette og feste det i baugen, men når jeg er alene fester jeg det midtskibs og det går også greit. Når jeg skal legge til andre steder, bruker jeg nok baugpropellen oftere. La meg si det slik: De første gangene jeg la til med den båten jeg har nå, gjorde jeg ikke på den måten jeg beskrev her. Jeg kan godt tenke meg å kjøpe meg en betydelig større båt i fremtiden når/hvis økonomien tillater det, kanskje rundt 40 fot. Jeg ser da ikke for meg å bytte mange ganger og gradvis gå opp i størrelse, men å bytte ut 26 fot med f.eks. 40 fot på direkten. I så fall vil jeg plutselig befinne meg i en situasjon hvor jeg ikke har noen erfaring med å manøvrere denne typen båt. Jeg tror selvsagt at jeg skal kunne beherske det ganske godt med en gang, men jeg tviler ikke på at jeg vil være vesentlig flinkere med 2 sesongers erfaring enn jeg vil være med en gang. Nå har det jo blitt stadig vanligere med thrustere både foran og bak og noen båter har også IPS med joystick eller tilsvarende systemer med hekkaggregater og joystick som gjør at man kan kontrollere alle frihetsgrader direkte. Med slike systemer vil jeg tro det skal mye til for å drite seg ut, selv om jeg aldri har prøvd det selv. Men per i dag er vel flertallet av båtene ikke utrustet med slike hjelpemidler og da må man regne med at det klønes og når man ser noen som kløner, kan man nok gå ut ifra at de vil være vesentlig flinkere om et år. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Fattern kjøpte en langsmal 41 fots seilbåt i '85. Etter utallige sommerferier og helgeturer kunne jeg legge til i blinde for motor eller seil. Under alle slags vindforhold. Både på brygger, i bås og mot fjell. Etter noen år som voksen med andre aktiviteter enn seiltur tok jeg med sønnene mine på da 6 og 8 år på sommerferietur. Det gikk som smurt både inn og ut av havner, helt til den ene gangen jeg feilberegna vinden ved tillegging. Og tenk. 8 åringen hadde ikke muskler til å holde igjen disse tonnene (husker ikke vekta, men hun var en liten og lett 41 foter). Følte meg som og oppførte meg nok også som en stressa nybegynner der. Kult med full gjestehavn i juli :-) De siste 2-3årene har jeg kost meg rundt med min 25 fots daycruiser. Drev og DP men ikke baugthruster. Jeg sliter ordentlig med å legge til i båsen i hjemmehavna. Tror jeg har fått det til skikkelig en eneste gang. Sikkert fin underholdning for båtnaboene. Longside eller med dregg og nesa mot land har jeg "full kontroll" Det haddde jeg ikke den første sommeren. Er jo nesten ikke noe båt under overflaten på denne. Det jeg skal frem til er at som 16 åring i det som da var en relativt stor seilbåt hadde jeg ingen problemer med å legge til noe sted. Men i dag som 40 åring og med ny båttype. Er jeg tilbake til knoting og surr. Det er altså ikke bare å være båtvant, ha båtlappen og ha vokst opp på fjorden. Man er rett og slett nødt til å øve, øve, øve og øve hver gang man bytter båt. Enten det er opp eller ned i størelse. Ta heller i mot og hjelp til, enn å sitt og irriter dere over manglende eller overdreven bruk av thrustere og motorpådrag. Med litt guiding og trening, trening, trening, trening og trening, får vi det til etterhvert :-) God sommer. Og husk å se opp for en liten scand mellom Sande og Grimstad :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Mix Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) Kjetil1 skrev for 13 timer siden: Kan ikke si at jeg har hatt slike erfaringer her omkring. I de havner jeg har vært, virker det som om jo større båtene er til mer kontroll har de. Imponerer hver gang å se store "beist" som siger inn i havna og som manøvreres grasiøst inn på plass med lite thrusterbruk. Ser de siger fremover og setter seg nedpå når giret kobles inn og du hører turtallet fra de svære maskinene senkes litt idet propellene gir båten et godt skyv i rett retning, før de frir igjen og siger videre inn på plass. Det er en nytelse å se og høre mens man sitter og slapper av på flyen. En ting skal du vite, det er 10 ganger enklere å manøvrere en tomotors 50 foter enn din 34 fots enmotors flybrifge båt. Din er som en fjærdott i sjøen i vinden uten kjøl og håpløst vanskelig å manøvrere med kun motorkraft fra en propell og ett bittelite ror. Redigert 7.Juli.2017 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Det er vel mange som starter med lista litt høyere enn de burde, rett og slett fordi de evner det økonomisk. Det kan gå bra det. Inn og ut av havn tar man det rolig, og så går det seg som regel til. verre er det med de som enten i ren uvitenhet, eller rett og slett fordi de er noen oppblåste egotrippere, måker rundt på sjøen tett inntil og gjerne rett foran andre båter. Man skal vise hensyn, utpå som i havn. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Dinamo Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Ja, kor blei det no av båtssak? I min ungdom var ordet båtshake, og om du googler det ordet, so finn du eit bra utvalg av slikt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Bruker båtshake hver gang eg skal inn i båsen min eg. Men det er ikke fordi eg er awesome Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Voksne folk driter i fire unger i båt som lekker: https://www.tb.no/meninger/kronikk/batliv/trist-a-se-voksne-folk-drite-glatt-i-fire-unger-i-en-bat-som-tar-inn-vann-og-som-veiver-etter-hjelp/o/5-76-578504 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Duppe Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Det er også Murphys lov å forholde seg til. Som når en blodfersk båteier på sin første drivstoffylling alene (i for meg stor båt) plutselig får en haug med båter som akkurat skal inn på en fullstendig tom brygge, og i det en seilbåt tar den første pumpa og når en annen sniker seg rett foran til pumpa som jeg hadde tenkt (Ok, jeg er treg og har nok et utydelig kroppspråk), og når jeg bakker til den siste kommer det en ut av det blå som smetter inn i hjørnet (Lindøya) bak meg for å slippe noen av samtidig som ferjebølgene slår inn som gjør at det det hele fortoner seg som en skjult kamera episode ... ja det er det ikke enkelt å ikke se ut som en som kanskje helst skulle hatt mindre båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Jeg kan kjøre båt da jeg har gjort det hele livet. Men jeg mener at baugthruster er til for å brukes. Hva er det tullet med stolthet for at den ikke skal brukes? Har jeg betalt for den skal jeg bruke den så mye som mulig, gjerne der det egentlig ikke er behov også, for å gjøre det lettere og mer komfortabelt for meg og mannskapet. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 On 7/6/2017 at 10:20 PM, ydalir said: Fra min posisjon, i 30 for seilbåt, vil jeg heller si at fører av store motorbåter imponerer. Det er egentlig mitt inntrykk også .... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 On 7/6/2017 at 11:58 PM, Kjetil1 said: Og en seilbåt har roret helt der bakerst. Tenk deg tanken med å ratte en svær stasjonsvogn inn på parkeringen på kjøpesenteret når du sitter på bakfangeren. Mens den styrer med bakhjula... Hemligheten er at vi har kjøl. Ihvertfall for oss med finne-kjøl blir båten ganske manøvrerbar. Dreier rundt sin egen akse, nærmest. Det blir som å parkere med DS'en, der kan du jo svinge til framhjulene står nærmest i 90gr. vinkel. Fikk veldig skryt av en motorbåt-dame på Väderöarna en gang, etter å ha fått "lukeparkert" og lagt meg longside i trang plass med litt fralandsvind. Litt flaks og litt erfaring. Hun avsluttet med; men det går jo som regel greit når du har baugpropellen. Det har jeg ikke. Derimot har jeg propellkavitasjon og drev som sitter relativt langt fram. Brukt riktig er det nesten enda bedre, inntil man skal ut av luka igjen, da ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 11 hours ago, Lingefan said: Jeg kan kjøre båt da jeg har gjort det hele livet. Men jeg mener at baugthruster er til for å brukes. Hva er det tullet med stolthet for at den ikke skal brukes? Har jeg betalt for den skal jeg bruke den så mye som mulig, gjerne der det egentlig ikke er behov også, for å gjøre det lettere og mer komfortabelt for meg og mannskapet. Helt enig, og ikke minst skal den brukes for å redusere risiko for skader på materiell. Det blir litt som å legge til kai uten bruk av motor med seilbåt. Det ser veldig imponerende ut når det går som smurt, men hvis ikke forholdene ligger helt til rette kan det være lurt å avstå ... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) Det er fordi du er fersk med 2 motorer lingefan, kommer nok iløpet av sesongen ;) Redigert 9.Juli.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 På båten jeg akkurat solgte brukte jeg baugthruster i stedet for å svinge på vei inn i båsen. Rett og slett fordi det var enklere. Ser det imponerende ut? Sikkert ikke. Men jeg fikk aldri riper i båten og det gikk smertefritt for alle ombord. Vedrørende båt så må ting brukes jevnt og trutt hvis ikke går det i stykker pga for lite bruk ;-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) Jeg har etter 30 år uten, endelig fått meg baugpropell. Men korrekt bruk, krever nok litt læring og erfaring, blant annet det at når jeg skal ha en brå sving inn i båsen i hjemmehavnen (jeg har Saga 27 snekke med rett aksel) svinger båten med hekken uten vispen, men med baugen med baugpropell. Dermed ble svingen for krapp, og jeg fikk enden av den ene utliggeren inn i siden på båten. Men nå har jeg lært det, og det er mye enklere å komme inn i båsen. Nå skal jeg lære meg på å svinge når jeg bakker vha. vispen. Uten hadde jeg omtrent null kontroll selv i stille vær. Kanskje jeg til og med kan klare å bakke inn i en bås? Redigert 9.Juli.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joltus Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Kunne tenkt meg å hatt det sjøl eg. På min DC 22 foter! Ikke fordi eg trenger det i de fleste tilfeller, men fordi det er konge å ha. Kommer aldri til å bruke en krone på dette på min båt, siden nytteverdien er relativt liten på en sånn båt, men hadde eg hatt hadde eg brukt den når eg trengte det. Er nok av ganger der eg skal ut fra en brygge og må ha en på baugen for å dytte ut, ellers svinger eg hekken i brygga, eller enda verre i båten foran meg. Men det går jo alltids siden båten er så liten. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Jeg klarer meg helt greit i de fleste tilfeller, men som Lars H sier skal du bakke med strak aksling er vispen god å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Må bare erkjenne at jeg har pysevisp som noen kaller det både foran og bak og trives særdeles godt med det. Brukes ved behov, som jeg føler er ganske ofte med en motor og aksling. Helplanende skrog og en del vindfang. Har også en båtplass ganske langt inne på brygga der jeg har en forholdsvis lang båt rett bak meg og har egentlig ikke plass til å bakke helt ut av båsen før jeg må svinge. Det er jo ikke akkurat så enkelt, iallefall ikke når dreieretningen på propellen min er stikk motsatt av den retning jeg vil bakover for å slippe å bakke ut av bryggeanlegget. Og hva gjør jeg da? Jo, jeg justerer retningen bakover med pysevispen bak for å komme mye lettere ut av båsen og ser absolutt ingen problemer med det. Mulig jeg stikker hånda inn i et vepsebol men jeg har inntrykk av at de som har det mest travelt med å kritisere bruk av thruster er de med seilbåt. Prøver å tenke tilbake etter noen år (over 30) med fritidsbåt hvor mange jeg har sett av disse som seiler inn til brygger når de skal legge til. Kan ikke komme på at jeg har sett noen, litt merkelig da jeg regner med at de har motor bare sånn for gøy og for å irritere andre? Moralen i dette er å bruke de hjelpemidler en har og slutte og irritere seg over andre. Plutselig får en et mye bedre liv da. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Åjøjemeg, det er da nok av seilbåter med visp også ... Tror ikke du klarer å fyre opp så mange med det der :) Skulle forresten gjerne hørt hylekoret om alle seilbåter skulle krysse rundt i gjestehavnene på jakt etter plass, hadde nok kokt hodet på de fleste motorbåtførere... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 På årets båtferie så jeg faktisk flere seilbåter legge til i gjestehavner uten motor, 3 av dem hadde ikke motor i det hele tatt, en i Fiskebäckskil og to på Gullholmen. Den i Fiskebäckskil var en laaang smal trebåt med kun et menneske ombord. Da ble jeg imponert! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joltus Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Var på ferie for noen år siden da en ganske respektabel seilbåt kom inn i havna. For motor selvsagt. Plutselig stopper han opp. Etter en liten stund kommer seilene opp og han seiler fint inn til plassen sin. Jøje meg tenkte eg.... Det viste seg at han hadde mista propellen rett før kai Det var fascinerende å se på! Han fikk mye positiv oppmerksomhet etterpå kapteinen! :) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) Lett kjenne seg igjen i mye som blir sagt her ? Har gått fra 6t 35" med ett drev og baugthruster til en 15t 43" med to aksler for noen uker siden. Helt annen verden, men øve, øve, øve hver gang man bytter båt ? Ps. Har kun baugthruster og var skeptisk, men foreløpig tror jeg det går fint uten også. I dag klarte vi å gjøre en liten brøler som vi var klar over; båten er tung, ikke bruk "feil" knuter som kan låse seg. Det skjedde fort ved tillegning i bås, men slapp å bruke kniven ved å løsne annet og tvinge slakk med motor. Lesson learned ? Redigert 9.Juli.2017 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Baugpropell er greit. Brukte den flittig i dag da jeg skulle inn i en luke her i Leirvik. Den var en meter lenger enn båten, og vinden blåste meg vekk fra kaien. Gikk greit likevel. Med baugpropell og drev går man sidelengs.... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.