thomasd Startet 6.Juli.2017 Del på Facebook Startet 6.Juli.2017 Hei, Lurer på om jeg skal legge til motorskadeforsikring på båtforsikringen. Er det noen som har hatt bruk for denne og hatt gode eller dårlige erfaringer med selskaper - i så fall hvilke? Er det en forsikring det er noe poeng å ha, eller sier de at "alt er slitedeler og ikke dekket"? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Ja ville valgt det på litt nyere motorer. Har hatt det, og fikk nytte av den i fjor. Veivaksel knakk, motor 1 år utenfor reklamasjonsrett, fikk dekket reparasjon minus egenandel. Kommer til å fortsette med det. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
thomasd Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 @Shiny, hvilket selskap er du forsikret i (om jeg får spørre)? Send evt pm om ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Har IF, raskt og ryddig oppgjør. Ikke blandt de billigste på premie, men det er ved en skade man ser hva man egentlig har betalt for. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Gjensidige. Positiv opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 (redigert) Jeg henger også på et bilforum og der har mange en negativ opplevelse når de oppdager alle untakene som selskapene oppererer med. Skjønt hadde man lest vilkårene og vært motorkyndig så hadde man heller antaglig ikke fått denne bratte læringskurven. Men klart ryker veivakselen så blir slike ting gjort opp av forsikringselskapene men glem alle de vanligste skadene som oppstår på en motor ....om regningen blir høy elle sky høy spiller ingen rolle . Redigert 6.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Domenica Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Ja, det bør være et meget interessant tema trådstarter her løfter. Mange flere burde kanskje være opptatt av dette. Helt eller delvis motorhavari, kan fort komme opp i et 6 sifret beløp, med tilhørende mye frustrasjon og tom lommebok. Forsikringselskapene er generelt dårlig på informasjon før skaden inntreffer, og avslag er et faktum. Uoversiktlig marked , avtaler med juridisk fordelaktig formulering i favør selskapene og ofte David mot Goliat situasjon når skade meldes inn. Flere av forsikringselskapene har aggressiv markedsføring for å selge sitt produkt. Vanskelig for en båteier å navigere godt i dette markedet, og ofte opplever jeg at vi som forsikringstagere ikke helt vet hva vi er forsikret for og hvilken tjeneste vi har betalt for. I tillegg fungerer de juridiske prinsippene på ansvar/skade båt. annerledes en det vi er kjent med hva gjelder biler, motorsykler etc. Det objektive ansvaret gjelder ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 (redigert) Det man må sjekke er forholdet på alder vs dekning. Eg sjekket i to selskaper når eg kjøpte min båt. Den var da 7 år gammel. Det betydde i begge disse selskapene at motorskadeforsikringen kun dekket 20% av summen, samt kun i et år til. Etter 8 år ville den ikke gjelde. Men nyere motor, og ny båteier uten erfaring med å skru.... Da hadde eg vurdert det sterkt. Garantien dekker ikke alt. Redigert 7.Juli.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Takk for innspill. Jeg forsøker å få eksempler på hva som dekkes og ikke. Eksempelvis har Gjensidige formuleringen at forsikringen ikke dekker "slitasje og skader som utvikles gradvis". Det kan jo dekke ganske mye... Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Min erfaring med bil og båt er at positive. Har fått dekket to tilfeller på bil (DNB) og ett tilfelle for båt (Gjensidige). Har opplevd en positiv tilnærming fra selskapenes side. Alt som har med varmgang kommer inn under daglig oppfølging og vedlikehold, og dekkes ikke. Ellers kan du diskutere det meste uten å bli kontant avvist. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Domenica Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Hvis varmegang i motor/drev skjer grunnet "ytre påvirkning", kan du i alt de fleste tilfeller få dette dekket. For eksempel ved at man plutselig har fått sjøvannsfilteret eller inntaket tettet av plastpose, sjøgress eller tilsv.. Nøkkelordet her er vel at varmegang må ha sin årsak i "ytre påvirkning", og ikke manglende løpende naturlig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 JA til motorskadeforsikring, uten tvil! fått mye dekket, men også måttet dekke mye selv, fikk dekket feil i støp i veiv på en maskin, her snakker vi mange mange hundre tusen. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Jeg har valgt å tegne dette nå via Norwegian Broker. Har fått skriftlig bekreftet at det kunne sees på som en utvidet motorgaranti, dvs dekke alt som en motorgaranti dekker. Om enn med en ikke ubetydelig egenandel, selvfølgelig. -Thomas Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Fikk motorhavari igår på en D4-300 fra ny båt i 2013 (egen tråd). Snakket med IF idag, og "superforsikringen" jeg har med hos de dekker ikke dette. Da må jeg tegne en egen motorskadeforsikring. Jeg har tenkt at det ikke har vært nødvendig med denne forsikringen siden utstyret er så nytt. Håper jeg får løst min sak med en reklamasjonssak. Men jeg kommer til å undersøke pris på en slik motorskdeforsikring, og sannsynligvis kjøpe den før neste sesong. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
alphaman Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Hva koster en slik forsikring til d4 300 Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Jeg hadde også super hos if og trodde det var med motorskade, men det var det ikke. Kostet 50% ekstra... Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Forsikringspremie er jo høyst individuelt, i mitt tilfelle ca 8k for super og 4,5k for motorhavari på en D6 310 (hos if) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 nå må jeg sjekke hva min superforsikring hos codan sier :o motorer nye i august 2015 må sies... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Er der ikke vanlig å lese forsikringsavtalene man inngår? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Det er vel noe man gjør når man tegner forsikringen. Etter det har jeg ikke tenkt på det. Etter samtale med IF idag, så husker jeg at jeg som nevnt over valgte bort motorskadeforsikring siden det var ny båt jeg forsikret. For mitt tilfelle holder jeg derfor en knapp (håper) på at det lar seg løse gjennom en reklamasjonssak... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Inter 9000 Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Gjensidige forsikrer opptil 15 år gammel motor. ! Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 dennrick skrev for 1 time siden: Fikk motorhavari igår på en D4-300 fra ny båt i 2013 (egen tråd). Snakket med IF idag, og "superforsikringen" jeg har med hos de dekker ikke dette. Da må jeg tegne en egen motorskadeforsikring. Jeg har tenkt at det ikke har vært nødvendig med denne forsikringen siden utstyret er så nytt. Håper jeg får løst min sak med en reklamasjonssak. Men jeg kommer til å undersøke pris på en slik motorskdeforsikring, og sannsynligvis kjøpe den før neste sesong. Det var det som undret meg litt. Jeg har hatt separat motorskadeforsikring siden dag 1 ettersom et av kriteriene var at denne måtte tegnes FØR motorene var 5 år. Selv om den gjelder videre, også etter dette tidspunktet. Det kommer jeg til å fortsette å ha. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Ok. Skal sjekke med IF hva de tenker om det, @Chiefengineer. Båten er 4 år gammel, så da er jeg vel innafor dersom det er IF som opererer med disse reglene. Jeg skal nok tegne denne forsikringen. Et spørsmål: Jeg hadde jo trøbbel med styrbord motor i 2014. Tro det eller ei. Reklamajonssak. Den brukte for mye olje ift kriteriene til VP. Lakk også olje. Brukte 20% mer diesel enn babord. Turbotrykk 10% høyere enn babord. Er det nye 5 år etter denne fix´en? (Høres jo ut som om jeg har fått en båt som ble skrudd sammen en mandags morgen etter julebordet til verftet) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Jeg har forsikringene mine i Norske Sjø/Fender. Hva gjorde de med motoren da dette hendte i 2014? Ble den byttet ut med en ny? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Ny blokk (litt forvirret omkring havaritråden min der det snakkes om shortblokk og longblokk) sies det. Dernest ble alt fra opprinnelig motor flyttet over og bygget opp omkring den nye blokken. Fikk da samme timetall på motoren. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.