Jump to content

Motorskadeforsikring - er det noe vits - noen som har gode/dårlige erfaringer?

thomasd

Recommended Posts

dennrick skrev 4 minutes ago:

Ny blokk (litt forvirret omkring havaritråden min der det snakkes om shortblokk og longblokk) sies det.

Dernest ble alt fra opprinnelig motor flyttet over og bygget opp omkring den nye blokken. Fikk da samme timetall på motoren. 

Du har sikkert fått ei longblock inkl. toppen. Så har man flyttet over alt hjelpeutstyret som vannpumpe, kjølere, elektronikk, sensorer osv.

Ikke godt å vite hva du vil bli møtt med ang. ny reklamasjon på denne så en motorskadeforsikring er definitivt på sin plass å ha for såpass kostbart utstyr.

Jeg har maskinskadeforsikring og har fått bruk for det på forrige D6350. Der tok plutselig 6. og 1. Sylinder sylinder inn vann. Måtte ta ut motor sette i benk og slipe topplokk og litt diverse. Skader for over 100.000kr i følge La-sa, ble dekket på motorskade mot at jeg betalte 1/3. Båten var ca 10 år gammel da. Så jeg er tilhenger av slik forsikring. Har 2 stk D6350 nå og er forsikret hos gjensidige nå og de dekker kun 50% av skaden minus egenandel på båt som er 10-15 år gammel og går ut etter motorene er over 15 år. Egenandelen er rimelig høy så det skal være nokså dyr skade før det er et poeng å bruke den, men tidligere erfaringer tilsier at når noe først skjer så blir det gjerne voldsomt dyrt.

Fikk også nytt drev på forrige D6- båten, men det ble dekket av kasko-forsikringen. Kjørte på et fiskesnøre (!) og hadde kjørt med det en lengre periode uten å merke dette før den begynte å stoppe ved tilleggene til brygger. Viste seg at fiskesnøre hadde tvinnet seg rundt og slitt seg inn mellom propell og drev og byttet ut oljen med saltvann og det påkostede drevet var helt kjørt. Betalte 25000 for å få nytt drev til verdi ca 100-120.000kr. Så det gjelder å ikke kjøre på de teinene som er lagt ut utenfor kysten. Ikke alltid de er like lette å se.

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...