asunde
Nei dette var kjipe greier. Planen var å dra til Uskedalen mandag 17, nå er det mer usikkert.
Ja noe sier meg at dette er et elektrisk problem da den kutter tvert. Var det lite drivstoff, eller vann og skit i drivstoff så burde den gå ujevnt/fuske før den slukket.
Tror muligens problemet oppsto for en uke siden. Vi var nesten hjemme gikk rolig, da begynte motor å variere turtall uten endring på spake. Tenkte ikke noe mer på det da.
Dog fant jeg noe merkelig under motor i går kveld, en liten metall del, på størrelse med en knapp. Den har svart lakk så den kommer nok fra motoren.
Googlet litt i natt og fant denne tråden: Her er bilde av en nr1 dyse, den med sensor. På bilde er der en liten knapp lignede sak som kommer fra dysen. Kan garantere at det er den som ligger under motor. Tror med andre ord at sensoren på dyse en mangler en del og muligens leverer feile signal?
Nevnte dette for Bergen båt og Motor i Sandviken, men de mener ødelagt sensor ikke skal medføre at motor stopper, bare gjør at motor går i "sikker modus" og ikke mulig å få turtall over 3000rpm.
De mente det måtte være dårlig jording et sted.
For alt jeg vet kan min motor være i sikker modus, jeg får jo 26knop på 2800 omdreininger, så jeg har ikke vært over 3000 omdreininger siden i fjor.
Problemet beskrevet i tråden/linken over ligner jo på mitt og ser ut som hans problem var sensor på dyse1. Tror nok at ødelagt sensor vil gjøre mer enn bare åp sette motor i "sikker modus" hva er ellers vitsen med den sensoren. Uansett veldig tilfeldig at den "knappen" ligger under motor på samme tid som problemet har oppstått.
Skal selvfølgelig sjekke diesel tank og tilførsel.
Dersom noen i Bergen har en Dyse1 til låns eller salg gi meg beskjed. Skulle gjerne testet om det løser problemet å skifte dyse.