Bay_liner
Min høyst personelige historiske sommer/solstatistikkmekanismer for Oslofjordområdet ser omtrent slik ut:
Basert på at det er et omtrentilg fast antall tilgjengelige soldager i tiden fom April tom August/Sep:
I alt for mange år mellom 1998 og nå mener jeg å ha lagt merke til.... at om det er knallvær over lengre perioder i slutten av April og eller tom begynnelsen av Mai så går fellesferien til H.
Men, det ble svært ofte knallvær fra slutten av Juli og langt ut i August dog er ikke sommer i sen August helt det samme som høysommer i Juli men, men.
Et av referansepunktene mine er at jeg svært ofte fikk besøk fra utlandet nettopp i månedsskiftet Juli/August da disse begynte ferien sin og det slo vel aldri feil at om fellesferien hadde vært skral så slo godværet til i August. Siden dette medførte intensiv båtbruk i denne perioden er disse forhold lette å huske. Dette var mest intensivt (huskbart) i perioden 1998 tom 2005 men det ser ut til å gjelde fortsatt så med ørlite granne flax kommer sommern for fullt i innspurten,
Tvi, Tvi....