Lovart låring
Har selv blitt bordet bragt inn kun èn enkelt gang på alle mine år på vannet, til politikammeret for blåsing, så sent som i år, og lå godt under takk og lov. Turen inn med en politibåt sigende etter, og en snerten politidame ombord gjorde dette til en positiv erfaring for meg. 3 pilsflasker og en dram over et hav av tid var det som skulle til for og få et avbrekk på turen, og en tur i poltibil. Politiet var også så serviceinstilt at de kjørte meg tilbake til småbåtforningen slik at båt-turen kunne fortsette. Udelt positiv, og det hadde vært mitt eget ansvar om jeg hadde havnet over 0,8 med dertil hørende forelegg på flere tusen kr. Som sagt: mitt ansvar å holde seg under grensa; frihet under ansvar, men en må ta et avbrekk på turen med et smil om en blir bordet og båt og fører må inn for promillesjekk om en setter pris på en øl eller to mens en er underveis i finværet.
Hva har jeg selv lært av dette? Ingen ting som helst, da jeg kommer til og fortsette med mitt, og selvsagt kommer jeg til og kose meg med en øl eller to på vei til destinasjonen.
Poltidamen kunne fortelle at politiet har fått en del pepper pga lite tilstedeværelse og liten synlighet, men i år så skulle de og andre etater som KV, toll og fiskeridirektoratet være meget godt synlige i Hvalerskjærgården helt inn i singlefjorden, hvilket er det man har håpet på i årevis da det ofte er stor tetthet med båter der med både fyll og fart som uønskede elementer.
-Uten synlig og et aktivt politi så kan man i prinsippet sette grensa på 0.0 uten at det har noe effekt.
Jeg tenker det at om man hadde differensierte promillegrenser så ville det kunne hjelpe en del om man gjore dette fornuftig. Om båten gjør mer enn 8-10 knop så er det passende med dagens grense, men går den raskere enn dette så burde man ha en promillegrense i nærheten av den på land, et sted mellom 0.2 og 0.5 kanskje?
De som havner på båtfylla uansett grense får man ikke gjort noe annet med enn å melde fra om om det er godt synlig berusethet. Da løser dette problemet seg ved at man kan få nekt i et år på og føre noenting som helst på sjøen i et år eller 2, hvilket er en passende reaksjon i tillegg til et saftig forelegg.