Shore
Pinkvin skrev for 2 timer siden:
Jeg griper ingen halmstrå, jeg skriver det jeg tror vil bli neste endring/regulering på sjøen. Basert på hva folk flest mener, basert på hva politi og alle de store organisasjonene for fritidsbåter på sjøen mener osv (Høringsrunden til Stortinget når vestpåbudet kom. Unntak: Seilforbundet). Og også basert på at det har blitt prøvd politisk en gang tidligere, men muligens vil bli prøvd igjen. Om du leser hva jeg skriver i denne tråden så er det ikke en mening eller noe sterkt ønske, for meg er det mer eller mindre likegyldig, men jeg hadde ikke brydd meg om det ble 0,2 heller.
For meg virker det ikke som det er noe folk flest ønsker, skal man dømme etter denne og tidligere diskusjoner på Baatplassen. Basert på tidligere tråder om emnet, sist i tråden "Tillat med høyere promille i Sverige?", virker det som du har et sterkt ønske om å få senket grensen til minimum 0,2. Det er også du som, basert på denne meningsmålingen preget av "ønske om å komme i avisen", drar igang diskusjonen på ny.
Sitat--Men så Shore... :-) Kan du ikke heller se på denne tråden som et øvingsfelt i å finne bedre argumentasjon mot en endring som kan komme? Det er såååå "vannscooter" på Facebook å dælje til med Nord- Korea osv. Jeg garanterer, det vinner en ingenting på, tvert i mot, en ødelegger.
Jeg er ingen tilhenger av FB, absolutt heller ikke av vannscooter, du vil aldri finne meg i en slik diskusjon. Om man risikerer å finne flust med politi og andre myndighetspersoner på en dagstur til Koster bedrivende kontroll av voksne personer i sin fritidsbåt, fremfor det jeg vil kalle viktigere ting i samfunnet forøvrig, ja da må jeg si jeg vil føle meg hensatt til slike regimer. En promillegrense på 0,2 vil måtte medføre en langt strengere kontroll enn hva vi har idag, om den skulle ha noen verdi. En slik kontrollvirksomhet bør vi ikke være bekjente med, i et fritt og demokratisk samfunn.
Pinkvin skrev for 2 timer siden:At vannscooter har vært et hett tema i det siste vil selvsagt gjøre at de blir med i en kommende promilledebatt. "Alle" skjønner at 0,8 i promille på vannscooter som går i 50-60 knop ikke bør være lovlig. At det ikke har vært på forsidene i sommertørre aviser allerede er nesten rart. At avholdsorganisasjonene ikke har koblet de to for lenge siden og brukt det i argumentasjonen er kanskje forståelig iom at det ville druknet i debatten, men det kommer. Bare vent, folk vil stå i kø og si at det galskap at det er lov å føre et fartøy med potensiale på 50-60 knop med 0,8 i promille.
Jeg er helt sikker på at det finnes mulighet for sanksjoner for uvettig kjøring med vannscooter. Må det legges bånd på en hel befolkning på bakgrunn av noe en liten "promille" kommer til å ta i bruk og en enda mindre "promille" kommer til å bruke galt?
Pinkvin skrev for 2 timer siden:Om man ikke liker reguleringer osv er det vel et relativt stort dilemma å foreslå oppdeling i ulike klasser og promillegrenser.. blir jo bare styr og masse administrasjon og regler å forholde seg til.
Minst mulig byråkrati og reguleringer på sjøen vil jo være "one size fits all" og 0,2 for alle. Tross alt, det er ikke så vanskelig å holde seg edru når man skal føre et fartøy. Kan ikke se at oppdeling utover det har noe for seg.
Absolutt ikke enig. Politiet vil meget sjelden se noen gå bananas med en snekke i 6 knops fart, da vil det heller ikke være noen grunn til å bruke ressurser på å visitere den. En vannscooter i 50 knop derimot.....
Kan ikke forstå problemet med å skille de to farkostene i et regelverk.