Shore
Jeg vet ikke hvordan en slik undersøkelse blir foretatt, men blir det fremsatt noen spørsmål i et telefonintervju, hvor folk kun skal forholde seg til spørsmålene som blir stilt, uten å få noen som helst anledning til å tenke gjennom konsekvensene et lovforslag om 0,2 kan gi, kan jeg forstå at man tenker, ja,ja, det er jo 0,2 på land, så hvorfor ikke. Selvsagt vil også spørsmålene være utformet så de ikke vil gi mulighet for svar i disharmoni med oppdragsgivers ønske.
Spør man derimot en person om han vil synes det er greit at man kan flytte en båt av frykt for et varslet uvær, dagen etter en hyggelig sammenkomst, til tross for at man kan ha en promille på 0,3 tror jeg svarene ville ha vært annerledes.
Jeg ville aldri ha drukket særlige mengder alkohol før jeg skulle ut i båt, men synes usikkerheten omkring restpromille dagen etter inntak ville lagt en demper på gleden ved å ta en fest sammen med venner i uthavn.
Ja, jeg er enig i at stor fart og promille ikke hører sammen, men 0,8 er ingen stor promille til sjøs. Sett da eventuelt grensen ved 15 knop e.l. slik at alle som er til sjøs kan flytte sine farkoster ved intrufne omstendigheter, uten fare for represalier. Å "forby" flytting av et fartøy grunnet moderat promille, kan få større uheldige konsekvenser enn en båtfører med noen glapils innabords.