quantumduck
49 minutes ago, Joltus said:
Ja og her har de altså spørt et generelt representativt utvalg. Og blant disse har de spurt om de er båtførere og ut ifra disse spurt de om de syns det er greit å innta alkohol mens de fører en båt.
Ser ikke problemet.
Jeg ser vel heller ikke noe problem med utvalget her, det er vel all grunn til å anta at TNS klarer å finne et representativt utvalg for populasjonen; som etter det jeg har forstått er hele Norges befolkning. Spørsmålet er vel heller om det er riktig populasjon. I forhold til Pinkvins noe tendensiøse eksempler på uheldig utvalg av populasjon ovenfor her, ser det jo ut som man fort kan komme ut å kjøre med for snever populasjon. Men man får ikke nødvendigvis så bra svar om man velger populasjon for bredt heller. Hvis vi velger et litt mindre kontroversielt tema, f.eks. frimerker, og spør om frimerkesamlinga kan være et bra sjekketriks, så er et kanskje ikke dumt å bruke hele Norges befolkning som populasjon. Er det slik at 99% av alle frimerkesamlere er menn, og de som må antas å bruke dette fantastiske trikset, så bør kanskje populasjonen halveres til å omfatte kun den kvinnelige delen av befolkningen (mulig det får diverse foreninger for alternative legninger i harnisk, men det ser vi for enkelhets skyld bortifra her :) Men hvis spørsmålet er om prisen på førstedagsstempler er oppblåst, må man kanskje snevre inn populasjonen en god del mer for å få fornuftige svar? Det blir spørsmål om hvordan populasjonen skal innsnevres da, hvem er berettiget til å mene? Hvem er kompetente til å mene? Har de spurte noe grunnlag å mene på, eller undersøker man bare hva de syns?
Edit: Anyways, hvis undersøkelsen er basert på et representativt utvalg av norske båtførere så sier den vel ihvertfall at utvalget som har svart på denne pollen er tilsvarende mindre representativt. Men jeg skulle gjerne sett hvilke spørsmål som egentlig ble stilt. Mener båtførerne for eksempel at 0,2-grense er en bedre måte å få ned ulykesstatistikken på enn strengere krav til opplæring? Finner fortsatt ikke lenke til selve undersøkelsen, med spørsmål og besvarelser...