Trykkern
Siden det har blitt synonymt å kjøre bil med å ferdes på sjøen, burde ikke VHF og mobiltelefon også forbys? I følge trygg trafikk er det å snakke i mobiltelefon, sende tekstmeldinger og surfing på nett mens en kjører bil, like farlig som lav til middels promille. Les selv https://www.tryggtrafikk.no/tema/bil-og-forerkort/mobilen-stjeler-oppmerksomhet/
Da må jo dette gjelde når en fører båt? Veit ikke om mange har installert "handsfree" for mobil ombord i båten? For VHF er det vel ikke mulig ? Rart at f.eks Trygg trafikk ikke har tatt fatt i dette og spurt et representativt utvalg av befolkningen om hva de mener, slik at de kan fremlegge et forslag til økt sikkerhet på sjøen.
Syns også det er rart at VHF ses på som et sikkerhetstiltak på sjøen dette tatt i betraktning.
Må jo innrømme at jeg nok til tider har vært uansvarlig og fiklet med både VHF og mobiltelefon der jeg farer frem i mine 5-7 knop. Burde være såpass ansvarlig at det ikke var nødvendig med et forbud, men jeg ser at et forbud kunne nok være en hjelp å så måte.
Vel ideen er overbrakt, så håper jeg noen gidder å ta fatt i den.