Jump to content

Ladeproblemer og feilsøking på en VP KAMD43


Luke

Recommended Posts

Symptom: Turtelleren hopper, spesielt ved lave turtall. Så slutter den å virke og voltmeteret på den kretsen viser bare litt over 12 V. Jeg måler på batteriene. Ingen lading.

 

Så der står jeg med en nyinnkjøpt båt med ærbødig respekt for dette monsteret. Mine kunnskaper om strøm og lading er grei nok, men min erfaring med "mekking" ligger mange tiår tilbake. Jeg var ganske flink med Volvo Amazon :) Pågangsmotet tilsvarende svekket. I dag hadde jeg besøk av en båtinteressert hobbymekaniker. Han konstaterer det samme som meg, skrur ut børsteholderen, klipper en grønn ledning og ber meg kjøpe en ny tilsvarende.

 

Så påpeker jeg at det også ligger en Ladac 1204 ved batteriene. Han mener da at vi får begynne med børsteholderen. Så nå sitter jeg og ser på denne dingsen. En hvit sak med to 1 cm børster og en svart klump. Med tusj er det skrevet "15". For meg ser det ut som kretsen til den svarte klumpen er koblet ut. Det er vel her laderegulering og likeretter ligger originalt, men i dette oppsettet ivaretas dette bedre av en Ladac, hvis jeg har forstått det riktig.

 

Er det noen som gidder å forklare meg på en enkel måte om det ikke er mulig å måle om denne feilen ligger i børsteholderen eller i den eksterne laderegulatoren. Jeg synes deleskifting på måfå er irriterende.

Link to post

Det kan tenkes at dynamo er klargjort for to-polet anlegg og har isolert innfestning. Det medfører at minustilkobling til dynamo må være ok. Sjekk at alle de sorte kabler bak på dynamo har god kontakt med batteri minus. Nå får både start og stopprele minus fra dynamoens minuskontakt så du burde merke det fordi det ville gitt problem med start og stopp, men hvis feilen er periodevis kan dette være feilen. Minustilkoblingene er på dynamoens venstre side om jeg ikke husker feil , sett bakfra og er sorte kabler .

Link to post

Du skriver "1 cm børster", da høres de slitte ut.

 

Sitat

For meg ser det ut som kretsen til den svarte klumpen er koblet ut. Det er vel her laderegulering og likeretter ligger originalt, men i dette oppsettet ivaretas dette bedre av en Ladac, hvis jeg har forstått det riktig.

 

Det du beskriver som "børsteholder" høres ut som en komplett regulator av Bosch-typen. består av integrert regulator og børster:

boersteholder1.jpg

 

Man kan gjøre den om til en ren børsteholder ved å klippe av bena til IC-kretsen og så lodde på kabel for feltstrøm fra ekstern regulator, høres ut som om det er dette som er gjort i ditt tilfelle. (Om den eksterne regulatoren er minus-regulert, kan den kjøres i parallell med den integrerte. F.eks. Ladac 1205 eller Sterling PDAR)

For bruk med Ladac 1204 skal den grønne ledningen kobles til den éne børsten, den andre børsten skal til jord. Forbindelsen mellom D+ og den ene børsten må brytes:

boersteholder.jpg

 

Det finnes også rene børsteholdere med kontakter for kabelsko for hver børste og D+:

boersteholder2.jpg

 

En slik børsteholder er så rimelig at det enkleste antagelig er å bare bytte.

Du kan eventuelt sjekke om feilen skyldes børstene ved å kortslutte et øyeblikk mellom den røde og grønne ledningen på Ladac'en. Da skal dynamoen umiddelbart lade med full effekt. Gjør den det er børstene ok og feilen skyldes sannsynligvis dårlig kontakt et sted, eventuelt at selve Ladac'en er defekt.

 

Skjema for Ladac 1204 ligger her: https://baatplassen.no/i/topic/16325-ladac/

 

Link to post

Mange takk, Ingar. Det du skriver stemmer på en prikk. Godt forklart.

Da er mitt begrep "børsteholder" ganske beskrivende. En modifisert komplett regulator gjør jo ikke annet enn å holde børstene.

 

På fredag, før jeg så svaret her, var jeg ute for å handle. Jeg trodde slike regulatorer var hyllevare. Først hovedforhandler for VP i Oslo. Nei, kun komplett dynamo. Det samme svaret på Maritim. Så over til Mekonomen. Ekspeditøren visste ikke hva dingsen jeg skulle ha var for noe når jeg la regulatoren på disken. Makan til uvitenhet!

Jeg endte opp på et bilelektrisk verksted. Innehaveren var båtmann selv og holdt et lite foredrag om eksterne regulatorer, teori og praksis. Han solgte meg en Bosch regulator innstilt på 14,8 v. Så i første omgang hadde jeg tenkt å prøve denne alene evnt å overta en 1204 som en kamerat pensjonerte da han kjøpte ny dynamo.

 

Link to post
  • 6 år senere...
Ingar skrev On 7.7.2017 at 13.23:

Det finnes også rene børsteholdere med kontakter for kabelsko for hver børste og D+:

boersteholder2.jpg

(Redigert etter posting:) Det blir litt feil når man ser på overskriften på tråden, men jeg forsøker her i stedet for å opprette en ny tråd....

 

Hei!

Jeg har litt problemer med å finne en tilsvarende børsteholder som den her, som Ingar har postet et bilde av.  Noen som vet hvor man kan få kjøpt en slik?

 

Jeg har LADAC 1204 som sammen med original Valeo generator har funket fint i +30 år (ett startbatteri, to forbruksbatteri - 10 år gamle før bytting). I forbindelse med en større sjau på min AQD41A, fant jeg tida moden for å bytte generatoren. Den nye har selvfølgelig intern regulator og en senseledning til B+/batteri +. I stedet for å ødelegge den interne regulatoren, ønsker jeg heller å prøve en slik børsteholder + LDAC. Dette for å se om dette vil virke tilsvarende bra som tidligere i stedet for den interne regulatoren som nå gir litt lavere spenning.

 

:-) steinar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...