Jump to content

Edit History

bellen

bellen

Heisann.

Planen er at dette kansje skal utvikle seg til en prosjekttråd. Når prosjektet vil starte er mer uvist da jeg driver og pusser opp et hus, en båt og holder på å overhale en Volvo Penta AD31. 

For en god stund siden skaffet jeg meg en gammel Eberspächer luftvarmer, og jeg synes å huske at den var uten motorstyringen, er uviss på om noe annet mangler også. Jeg husker heller ikke hvilken modell dette er, mulig det er en D4L (Er på jobb i nordsjøen nå, så får ikke sjekket før jeg kommer hjem). Planen var å sette inn denne luftvarmeren i båten som jeg nå holder på og pusse opp.

Har lest litt om Arduino, men har ikke satt meg inn i hvordan Arduino virkelig fungerer. Mine elektronikk og automasjonsferdigheter er ganske bra, men programering har jeg mindre forståelse for, så det vil bli min flaskehals i dette prosjektet.

Første del av prosjektet er å få satt opp en startsekvens, sikkerhetssekvens, driftssekvens og stoppsekvens som skal erstatte Eberspächerens ECU, og dette tror jeg vil bli den aller vanskligste delen i prosjektet.

Startsekvensen vil bli noe slik som dette:

-Safety sjekk

-Purging fan (Utlufting) xx sekund

-Glødeplugg xx sekund

-Tilførsel av diesel xx pulser

-Vifte lav xx sekund

-Flammesjekk

-Dieselpumpe lav pulsering xx sekund

-Vifte medium xx sekund

-Dieselpumpe medium xx sekund

-Vifte høy 

-Dieselpumpe høy

-Flammesjekk

Så må det lages en sekvens for sikkerhetssjekken som sjekker blant annet lufttemperatur og eksostemperatur på varmeren. Driftssekvens som skal overvåke temperaturer, flamme, batterispenning, strømmtrekk og gi shutdown hvis noe av dette er utenfor området. I tillegg så skal den inneholde styring for justering av viftehastighet og dieselpumpe etter temperatur i rommene den skal varme opp. Og til sist må den også ha en sekvens for stopp av varmeren slik at den stoppes på en trygg måte.

Om jeg får til dette, så tror jeg at mye av prosjektet er gjort. Men tanker er også at automatikken skal kunne styre temperaturen i forskjellige soner i båten, som salong/lugar nede, toalett og salong oppe. Dette tenkte jeg at det kunne bli styrt av luftspjeld som jeg monterer servoer på som Arduinoen styrer. Så til slutt så ønsker jeg at hele varmeren kan styres fra en 7" touchskerm som jeg har liggende fra en carputer. På denne skjermen vil jeg ha skjemabilde av varmeren med sonene den varmer opp, status i dei forskjellige sonene og ha mulighet til å starte/stoppe varmeren, i tillegg til å justere temperatur.

Så da er det store spørsmålet. Er det noen eksperter på Arduino her på forumet som kan fortelle meg om dette er et gjennomførbart prosjekt for en ganske rimelig penge og som ikke tar år og dag for å fullføre? 

bellen

bellen

Heisann.

Planen er at dette kansje skal utvikle seg til en prosjekttråd. Når prosjektet vil starte er mer uvist da jeg driver og pusser opp et hus, en båt og holder på å overhale en Volvo Penta AD31. 

For en god stund siden skaffet jeg meg en gammel Eberspächer luftvarmer, og jeg synes å huske at den var uten motorstyringen, er uviss på om noe annet mangler også. Jeg husker heller ikke hvilken modell dette er, mulig det er en D4L (Er på jobb i nordsjøen nå, så får ikke sjekket før jeg kommer hjem). Planen var å sette inn denne luftvarmeren i båten som jeg nå holder på og pusse opp.

Har lest litt om Arduino, men har ikke satt meg inn i hvordan Arduino virkelig fungerer. Mine elektronikk og automasjonsferdigheter er ganske bra, men programering har jeg mindre forståelse for, så det vil bli min flaskehals i dette prosjektet.

Første del av prosjektet er å få satt opp en startsekvens, sikkerhetssekvens, driftssekvens og stoppsekvens som skal erstatte Eberspächerens ECU, og dette tror jeg vil bli den aller vanskligste delen i prosjektet.

-Safety sjekk

-Glødeplugg xx sekund

-Vifte lav xx sekund

-Flammesjekk

-Vifte medium xx sekund

-Vifte høy 

-Dieselpumpe høy

-Flammesjekk

Så må det lages en sekvens for sikkerhetssjekken som sjekker blant annet lufttemperatur og eksostemperatur på varmeren. Driftssekvens som skal overvåke temperaturer, flamme, batterispenning, strømmtrekk og gi shutdown hvis noe av dette er utenfor området. I tillegg så skal den inneholde styring for justering av viftehastighet og dieselpumpe etter temperatur i rommene den skal varme opp. Og til sist må den også ha en sekvens for stopp av varmeren slik at den stoppes på en trygg måte.

Om jeg får til dette, så tror jeg at mye av prosjektet er gjort. Men tanker er også at automatikken skal kunne styre temperaturen i forskjellige soner i båten, som salong/lugar nede, toalett og salong oppe. Dette tenkte jeg at det kunne bli styrt av luftspjeld som jeg monterer servoer på som Arduinoen styrer. Så til slutt så ønsker jeg at hele varmeren kan styres fra en 7" touchskerm som jeg har liggende fra en carputer. På denne skjermen vil jeg ha skjemabilde av varmeren med sonene den varmer opp status i dei forskjellige sonene og ha mulighet til å starte/stoppe, i tillegg til å justere temperatur.

Så da er det store spørsmålet. Er det noen eksperter på Arduino her på forumet som kan fortelle meg om dette er et gjennomførbart prosjekt for en ganske rimelig penge og som ikke tar år og dag for å fullføre? 

bellen

bellen

Heisann.

-Safety sjekk

-Glødeplugg xx sekund

-Vifte lav xx sekund

-Flammesjekk

-Vifte medium xx sekund

-Vifte høy 

-Dieselpumpe høy

-Flammesjekk

Om jeg får til dette, så tror jeg at mye av prosjektet er gjort. Men tanker er også at automatikken skal kunne styre temperaturen i forskjellige soner i båten, som salong/lugar nede, toalett og salong oppe. Dette tenkte jeg at det kunne bli styrt av luftspjeld som jeg monterer servoer på som Arduinoen styrer. Så til slutt så ønsker jeg at hele varmeren kan styres fra en 7" touchskerm som jeg har liggende fra en carputer. På denne skjermen vil jeg ha skjemabilde av varmeren med sonene den varmer opp status i dei forskjellige sonene og ha mulighet til å starte/stoppe og justere varmen på denne skjermen, i tillegg til å justere temperatur.

• Create New...