Flow Startet 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2017 Det er litt Trolltunga tendenser over denne saken. Utlendinger leier utstyr, og setter avgårde. Når så en av de ramler i vannet fra vannskuteren begynner balubaen, med massiv utrykning fra nødetatene. En med minimum av erfaring fra svømming og båtliv hadde klatret opp på vannskuteren og kjørt videre, i stedet så klarer nesten hele gjengen å velte med risiko for drukning/nedkjøling. Om ikke annet er det i hvert fall bra at utleieren hadde utstyrt de med vest så de ikke drukna umiddelbart . http://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-kommer-til-a-kjore-igjen-men-ikke-i-dag/68474352 Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Uerfarne nordmenn kan også leie vannscooter og setter av gårde. Dere er vel ikke født med både ski og båt på beina. Lol J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Big Horn Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 52 minutes ago, PiperBill said: Uerfarne nordmenn kan også leie vannscooter og setter av gårde. Dere er vel ikke født med både ski og båt på beina. Lol J Mener du vannski? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) PiperBill skrev 1 time siden: Dere er vel ikke født med både ski og båt på beina. Lol J Selv ble jeg født _i_ en båt, og selvfølgelig med vannski ferdig montert.... -Har forøvrig havnet i helt samme situasjon selv for et par år siden. 12-åringen kjørte 260 hesters 10-foter med to voksne passasjerer. Da han så et par kamerater ble han oppfordret av sine passasjerer (i hovedsak undertegnede) til å kjøre bort til dem for å oppnå ekstra kred. Under prosessen med full sving og sakte fart veltet hele greia rundt med folk og fe. Mobiltelefoner og annet rør var forsvarlig pakket i vanntett bagasjerom og vi var selvfølgelig kledd for å tåle vann. Vi svømte rundt og rullet scooteren på rett kjøl før vi en etter en krabbet ombord. Ingen panikk, kystvakt, redningsaksjon eller politi og de vi skulle tøffe oss for skjønte knapt at vi egentlig dreit oss litt ut. Hele greia var over i løpet av ett minutt og var rimelig udramatisk. Eneste ugreie var at det kostet meg noen hundre kroner for å lade opp flytevesten min på nytt. Alt jeg lærte av dette var at selvoppblåsende vest ikke er egnet for lek med vannscooter... Redigert 7.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) PiperBill skrev 1 time siden: Uerfarne nordmenn kan også leie vannscooter og setter av gårde. Dere er vel ikke født med både ski og båt på beina. Lol J Jada enig i det. Dette har ikke noe med nasjonalitet å gjøre - mer med å forstå hva man begir seg ut på. Det er relativt kaldt i vannet nå, kanskje litt bølger og strøm. De setter av gårde i vanlige klær, muligens mangelfulle svømmeferdigheter, osv. Det er egentlig så enkelt som at kjører man vannscooter bør man være kledd/forberedt på at man kan gå rundt, eller havner i vannet. Redigert 7.Juli.2017 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Dette var bittesmå utleiemodeller, typ spark, sjangsen for å gå i vannet er relativt stor. Bølger og strøm er det sjeldent veldig mye av på det aktuelle stedet. Snu en spark er mildt sagt lett. Dette er ikke en 500KG 3 seter. Dette er jo utlendinger, hvordan dokumenterte de maritim kompetanse/båtførerbevis? Hele saken er håpløs og jeg stiller meg uforstående hvordan dette i det hele tatt ble en sak Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Rammle i sjøen i juli i oslofjorden er alvolige greier så godt det ikke gikk liv. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Dette handler vel om først og fremst om de som leier ut eller? Kan de leie ut til hvem som helst uten å sjekke om de har kunnskap omkring det de leier og forholdene de skal mestre? Hvilken beredskap har utleier? Er det det offentlige som skal ta ansvar for utleiers ansvarsløshet, hvis det er det?. Er ikke dette en problemstilling man bør ta en gjennomgang av. Kjenner den igjen fra områder jeg ferdes hvor det tross alt ikke er verre enn en kano som leies ut, men hvor det skjer uhell og hvor utleier ikke en gang vedkjenner seg eierskapet til sin egen kano når det har gått galt. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Jeg har aldri kjørt vannscooter, men en tur med en gjeng mannfolk/gutter på snøscootertur i fjellet i Sverige kan antagelig sammenlignes. Få, om noen hadde erfaring med kjempekreftene i en slik sak, mange fikk gedigne aha opplevelser, bl.a. hvor fort man kom opp i en hinsides fart. To av deltakerne kjørte inn i hverandre, med bevistløshet og legebesøk som resultat. Beskjeden var at kun kraftige fysikk gjorde at det ikke ble varig lammelse. Noen av deltagerne hadde sertifikat for tung motorsykkel, andre hadde ingen befatning med tilsvarende kjøretøy overhodet. Jeg er meget skeptisk til utleie av slikt utstyr, det er rett og slett for mye krefter i en slik farkost til å slippe uerfarne personer avgårde kun på impuls. Tar jeg ikke feil, skjer en stor del av ulykkene med motorsykkel med lånt utstyr. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
PiperBill Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Litt «off topic» men på ferie i hjemlandet Australia skulle vi leie vannscooter en gang. Da måtte vi gjennom en halvtimers sikkerhetskurs. Litt om sjøregler, fartsgrenser «do’s and donts» og hvordan unngå å velte scooteren. Men mens vi ventet på ledig scooter så kom utleieren med en kald øl til oss. That’s Australia for you. Lol J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.