Kjellg Startet 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2017 (redigert) Hvilke tegne program bruker dere til å tegne el installasjon i båt? Redigert 8.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 MS Visio bruker jeg. Får det på jobben... ? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
jotto Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Dia er et gratis alternativ. Ser ut som det er laget på 90-tallet, men det fungerer greit. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Takk skal dere ha. Designworks går vel ikke på win10, men jeg skal prøve meg på visio. Inngangsterskelen er kanskje litt høy i visio? Har det på jobben så jeg skal laste det ned og prøve. Skal også se litt på Dia, Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Hvis du har mulighet til å bruke Visio, så ville jeg ikke brukt et sekund av mitt liv på å teste ut Dia ;) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 jotto skrev 29 minutes ago: Hvis du har mulighet til å bruke Visio, så ville jeg ikke brukt et sekund av mitt liv på å teste ut Dia ;) Enig i det. Visio er enkelt å komme i gang med, og har endel kjekke funksjoner. Dia er også "Ok", men det blir et nytt grensesnitt å lære seg. (Da forutsetter jeg at du er kjent med Office-pakken) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Da har jeg lastet ned og innstallert visio. Må vel se om jeg får tid til å sette meg inn i det. Søkte litt på YouTube, men det vàr lite med electrical drawing å finne der, men jeg finner vel ut av det. Takk skal dere ha :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Kjellg skrev for 2 timer siden: Takk skal dere ha. Designworks går vel ikke på win10, Jeg installerte nettopp Designworks lite4 på en win10 maskin, og det ser ut til å funke OK. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Dersom du er kjent med AutoCAD kan du laste ned DraftSight. Dette er kompatibelt med autoCad filformater, og kommandoer er likt. Har brukt dette mye, og det beste av alt er du kan laste det ned gratis. Tror ikke du kan modellere 3D med dette, men til å tegne el-tegninger fungerer det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Lars H. skrev for 20 timer siden: Jeg installerte nettopp Designworks lite4 på en win10 maskin, og det ser ut til å funke OK. En stor fordel med dette programmet er at brukeren Zach her på forumet har laget et eget symbolbibliotek for duppeditter spesielt tilpasset båt. Programmet kan lastes ned her og båtsymbolene her. Etter nedlasting må installasjonsfilen omdøpes fra .tmp extention til .exe extention før den kjøres. Båtsymbolfilen flytes deretter over til folderen Libs som da er blitt opprettet.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Takker gutter. Har tilgang til både visio og autocad og alt det der, men bruke det... nei der står jeg i nybegynner køa :) Har innstallert og drifter begge to hos kunder men da som generell tekniker eller altmuligmann om man vil :) Man det ser faktisk ut som det som larsh henviser til har en litt lavere inngangsterskel så kanskje det er bedre egnet for meg. Begynner å bli så innviklet i båten nå at ting må dokumenteres så jeg ikke glemmer.... hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Designworks virket som bare det. Enkelt å komme i gang med og lett å bruke. Jeg finner imidlertid ikke icon for ekstern dynamoregulator. Noen tips? har en 10-12 tilkoblinger der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Det er ikke komplisert å lage egne symboler. Det trenger jo ikke å være så fansy, kun en firkant med tilkoblinger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Fant det ut. Veldig intuitivt å lage egne icon og terskelen for å lære seg programmet var jo veldig lav, så akkurat nå passet det meg utmerket. Rart med det, men når det går noen måneder så husker man ikke like lett hvor alle ledningene går Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) En annen fordel med dette programmet er at om en vil flytte på et symbol som feks. et batteri, følger lendningsforbindelse med, trenger bare litt etterjustering. Ellers kan du jo ta kontakt med Zach, kanskje han har et nyere bibliotek for båtsymboler? Redigert 11.Juli.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) Takk skal du ha. Satt litt i ettermiddag og trykte litt i programmet og syntes det var greit å bruke. Må vel bare ta meg litt tid med å leke meg så kommer det seg vel etter hvert . Veldig flott med iconer som er tilpasset båt. Skal kontakte zach og høre om han har nyere biblioteker. Begynner etterhvert å bli så avansert opplegget mitt at jeg må vel bare dokumentere det før det går i glemmeboka Og med min iver så blir jeg nok aldri ferdig med å modifisere det elektriske :) Men sommer med masse båtliv er ikke akkurat den beste tida til å lære seg nye programmer. Er så mye annet spennende å gjøre :) Redigert 11.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) Siste versjon symbolbibliotek båt (des. 2016) ligger i dokumenarkivet. Men som Lars H. sier, er det ikke noe problem å lage egne symboler. Lett å justere/endre hvis du ikke blir fornøyd. Hvis du savner symbol, kan du redigere et som ligner og lagre med annet navn. Redigert 11.Juli.2017 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.