Jump to content

Ønsker tegneprogram til elektronikk i båt

Kjellg

Recommended Posts

jotto skrev 29 minutes ago:

Hvis du har mulighet til å bruke Visio, så ville jeg ikke brukt et sekund av mitt liv på å teste ut Dia ;)

Enig i det. Visio er enkelt å komme i gang med, og har endel kjekke funksjoner. Dia er også "Ok", men det blir et nytt grensesnitt å lære seg. (Da forutsetter jeg at du er kjent med Office-pakken)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Da har jeg lastet ned og innstallert visio. Må vel se om jeg får tid til å sette meg inn i det. Søkte litt på YouTube, men det vàr lite med electrical drawing å finne der, men jeg finner vel ut av det. Takk skal dere ha :)

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Takk skal dere ha. Designworks går vel ikke på win10,

Jeg installerte nettopp Designworks lite4 på en win10 maskin, og det ser ut til å funke OK.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dersom du er kjent med AutoCAD kan du laste ned DraftSight.

Dette er kompatibelt med autoCad filformater, og kommandoer er likt.

Har brukt dette mye, og det beste av alt er du kan laste det ned gratis.

Tror ikke du kan modellere 3D med dette, men til å tegne el-tegninger fungerer det fint.

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Jeg installerte nettopp Designworks lite4 på en win10 maskin, og det ser ut til å funke OK.

En stor fordel med dette programmet er at brukeren Zach her på forumet har laget et eget symbolbibliotek for duppeditter spesielt tilpasset båt. Programmet kan lastes ned her og båtsymbolene her.  Etter nedlasting må installasjonsfilen omdøpes fra .tmp extention til .exe extention før den kjøres. Båtsymbolfilen flytes deretter over til folderen Libs som da er blitt opprettet..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker gutter. Har tilgang til både visio og autocad og alt det der, men bruke det... nei der står jeg i nybegynner køa :) Har innstallert og drifter begge to hos kunder men da som generell tekniker eller altmuligmann om man vil :) Man det ser faktisk ut som det som larsh henviser til har en litt lavere inngangsterskel så kanskje det er bedre egnet for meg. Begynner å bli så innviklet i båten nå at ting må dokumenteres så jeg ikke glemmer.... hehe. 

Fant det ut. Veldig intuitivt å lage egne icon og terskelen for å lære seg programmet var jo veldig lav, så akkurat nå passet det meg utmerket. Rart med det, men når det går noen måneder så husker man ikke like lett hvor alle ledningene går :giggle:

En annen fordel med dette programmet er at om en vil flytte på et symbol som feks. et batteri, følger lendningsforbindelse med, trenger bare litt etterjustering. Ellers kan du jo ta kontakt med Zach, kanskje han har et nyere bibliotek for båtsymboler?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Takk skal du ha. Satt litt i ettermiddag og trykte litt i programmet og syntes det var greit å bruke. Må vel bare ta meg litt tid med å leke meg så kommer det seg vel etter hvert :smiley:. Veldig flott med iconer som er tilpasset båt. Skal kontakte zach og høre om han har nyere biblioteker. Begynner etterhvert å bli så avansert opplegget mitt at jeg må vel bare dokumentere det før det går i glemmeboka :giggle: Og med min iver så blir jeg nok aldri ferdig med å modifisere det elektriske :) Men sommer med masse båtliv er ikke akkurat den beste tida til å lære seg nye programmer. Er så mye annet spennende å gjøre :)

Redigert av Kjellg (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...