Jump to content

Samme lader til gel og blybatteri?


Frissy

Recommended Posts

Må bytte ut forbruksbatteriene og båten har hatt bly stående i fra før. Lurte litt å prøve gelbatterier, men leste at et gelbatteri må ha annen type lader eller at de ikke kan stå i samtidig som blybatteri og det er det som står både i start og baugthruster? 

Noen som kan noe om dette? Var litt lite hjelp å få i butikken.....

Er det da like greit  å fortsette med bly i forbruk også? Prisen er jo godt under halvparten. 

Laderen er den som er på bildene. 

IMG_0375.JPG

IMG_0376.JPG

Link to post

Batteriene skal ikke kobles parallell eller i serie, nei.
Men det er de jo ikke hvis batteriene står i forskjellige banker, som vanlig avskilt med batteriskiller ved utlading eller hvile.
Så begrenser seg dette på punkto lading.


Åpne/lokkete bly og Gel kan ofte lades av det samme type lader.
Begge kan lades med 14,4V @ 20-25 °C

 

Det som er viktig å vite er at laderen skal kunne gi økt utjevningstid for Gel batteriene i så fall.
Sjekk dette på laderen din, og laderen settes da på innstilling Gel.

Også viktig: Gel skal aldri lades med mer enn 14,4V (eller kompensert i forhold til batterienes temperatur, se datablad)
Ovenfor denne spenningen begynner også Gel å gasse.

Gassboblene legger seg mellom geleen og blyplatene.
Dette blir døde arealer som ikke kan reaktiveres på noen måte. 

 

Ellers burde du sjekke om laderen din er stor nok i forhold til behov for ladestrøm og parallell belastning.

25A er da ikke særlig mye i de fleste tilfellene.
Bruk gjerne den gamle tommelfingeregelen, da er du trygg.

Og den er 10% av forbruksbatteriets kapasitet + parallell forbruk.

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 8 minutes ago:

Batteriene skal ikke kobles parallell eller i serie, nei.
Men det er de jo ikke hvis batteriene står i forskjellige banker, som vanlig avskilt med batteriskiller ved utlading eller hvile.
Så begrenser seg dette på punkto lading.


Åpne/lokkete bly og Gel kan ofte lades av det samme type lader.
Begge kan lades med 14,4V @ 20-25 °C

 

Det som er viktig å vite er at laderen skal kunne gi økt utjevningstid for Gel batteriene i så fall.
Sjekk dette på laderen din, og laderen settes da på innstilling Gel.

Også viktig: Gel skal aldri lades med mer enn 14,4V (eller kompensert i forhold til batterienes temperatur, se datablad)
Ovenfor denne spenningen begynner også Gel å gasse.

Gassboblene legger seg mellom geleen og blyplatene.
Dette blir døde arealer som ikke kan reaktiveres på noen måte. 

 

Ellers burde du sjekke om laderen din er stor nok i forhold til behov for ladestrøm og parallell belastning.

25A er da ikke særlig mye i de fleste tilfellene.
Bruk gjerne den gamle tommelfingeregelen, da er du trygg.

Og den er 10% av forbruksbatteriets kapasitet + parallell forbruk.

:seeya:
Jørg

 

Takk for svar. Ser ingen brytere på ladere, men har jo 3 hovedbrytere uten for batteriladeren, der den ene er for alle batterier, nr 1 er for start og nr 2 er for forbruk, men vet jo ikke hvor thrusteren er koblet til?

Ser at batterimonitoren går ned til 13,7 når batteriet er 100%, så det er vel vedlikehold.

IMG_0377.JPG

Link to post

Float er da ikke så problematisk med verken Gel eller bly ellers.
Det gjelder for det meste kun AGM.
 

Mulighet for justering av ladere kan også være gjemt under dekslet eller et annen sted,
eller må gjøres vha. et display, med software, koble noe bro, mm.

 

Du ør nok lese manualen til både lader og batteriene,

og sjekke om dette stemmer i forhold til realiteten fordi teori er ofte noe annet enn man ser etter hvert.

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 4 minutes ago:

Float er da ikke så problematisk med verken Gel eller bly ellers.
Det gjelder for det meste kun AGM.
 

Mulighet for justering av ladere kan også være gjemt under dekslet eller et annen sted,
eller må gjøres vha. et display, med software, koble noe bro, mm.

 

Du ør nok lese manualen til både lader og batteriene,

og sjekke om dette stemmer i forhold til realiteten fordi teori er ofte noe annet enn man ser etter hvert.

 

:seeya:

Jørg

 

Float?? Litt usikker på dette. Men hvis de er koblet inn i laderen med hver sin inngang så kan det virke som om det kan fungere å sette inn gel da? 

Link to post

Kanskje du bør sette deg litt mer inn i saken?

 

"Float" er siste trinset i ladekarakteristikken.
Det finnes en del forskjellige type programmer av forskjellige produsenter.
Stortsett kan man orientere seg på de vanlige.


Først kommer "Bulk" = maks strøm, opp til nesten 100%
Strømmen (A) synker gradvis mens ladingen foregår og batteriene mettes.

Den maksimale spenningen blir så ca. "ladesluttspenningen".

 

Utjevning = Lading med konstant spenning over bestemt tid.
Nødvendig tid beregnes ved overgang fra Bulk til Utjevning.

Tiden varierer passe til batteriene og forutgående ladetilstands.

Float = redusert spenning som pleier å ligge et stykke under  utjevningsspenningen.
Skal ikke forveksles med verken hvilespenning (batterispenning uten belastning) eller Storage spenning som ligger et lite hakk over hvilespenningen.

Du må nok sjekke datablader, spenninger og tid, som jeg skrev.

Utseende av en lader og kabler ha ikke noe å gjøre med det den gjør.
"Kunne" og "eventuell" finnes dessverre ikke hvis vi snakker om teknikk som ha glassklare definisjoner. :smiley:

 

:seeya:
Jørg

 

 

 

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Skyter inn: jeg kjøpte i fjor en 50 A lader fra Joerg. Riktig innstilt gjør den laderen en suveren jobb. Gikk som en drøm både å installere og å konfigurere laderen. Virkelig verdt prisen, mine gel-batterier har aldri hatt det bedre. 

 

(Alle spørsmål relatert til installasjon ble godt besvart av Joerg pr. mail - selv midt i helgen. Jeg ble særs imponert over dette). 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Det kan diskuteres om AGM i båt bør ha så høy float som 13,8V. 

 

Min Victron floater på 13,3 med boost opp på 13,8 hvert 4. døgn i noen få timer. Dette for å unngå at batteriene tørker ut ved lading over lang tid

 

på NordWesten min var det komplett Mastervolt anlegg m float 13,8. Her holdt ikke de dyre batteriene mange sesonger.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...