handymany Startet 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2017 Har båt med eldre mr drev, båt med eldre mercruiser 4sylindret 170hk. Motor er defekt og tenkte å sette inn V6 4,3. Tenkte at dette er ikke noe problem.... Kjøpte en brukt motor og fant ut at en sylinder hadde fått vann i seg. Kjøpte da en Chevrolet med V6 som skulle være sammen motor....trodde jeg. Begynte å flytte over marinisering og oppdaget at det ikke passer med svinghjul kåpe, for liten plass til svinghjul.finner også ut at transom plate heller ikke passer mot svinghjul kåpen! Klør meg i hode for å finne ut hva slags deler jeg trenger for å få bilmotoren til å passe på Mr drevet...... Anyone? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 En GM 4.3 V6'er er samme motor som tilsvarende i MerCruiser. Dersom svinghjulkåpen ikke passer, så har du gjort noe feil. GM har benyttet samme boltmønster siden 1955. Svinghjulet finnes dog i to størrelser, 168 tenner for motorer produsert før 1962, 153 tenner for motorer produsert etter. Ettersom V6'eren ikke var i produksjon før på slutten av syttitallet, er det neppe noe problem? Motorene er også balansert innvendig, slik at svinghjulet kan byttes. Det høres ut som om du kjøper merkelige deler som ikke er standard? Det meste på V6 motorene går om hverandre, å så fremt du har svinghjulskåpe som passer til drevet ditt, så passer det helt fint, har nesten aldri hørt at dette skal være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) Kan problemet ditt være att det er forskjellige svinghulskåper på 3l og 4,3l? På finn.no er den en som selger svinghjulskåpe til Mercruser. Den passer til 2,5,3 og 5l står det i annonsen så kanskje 4,3l har egen kåpe?https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=58874405 Redigert 9.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) Når det gjelder 4,3l bilmotor i båt har dette vært debatert i det vide og breie. Bilmotoren ble i hovedsak levert med 130-165Hk mens båtmotorene kom med 175-205 og siden 225 hk. Hva forskjellen på bil og båtmotoren er for meg ukjent men noen spekulerer i forskjellige cam mens andre tror det bare er forgasser og innsug. Det er ikke lett å ettergå dette med deletegninger da GM bruker sine nummer mens OMC,Mercruser og VP bruker sine egne nummer. Når jeg studerte dette sist fant jeg ingen forskjeller på delenummrene innvendig på 175hk og 205hk bortsett i fra innsug og forgasser Det som for meg høres litt rart ut er hvis man bruker en 160 hk bilmotor så får man 205HK ved å bruke 4 port forgasser og ett annet innsug. Det er trosalt en effektøkning på 45 hk noe som må sies er en betydlig øking- Redigert 9.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 pipe skrev 40 minutes ago: Bilmotoren ble i hovedsak levert med 130-165Hk mens båtmotorene kom med 175-205 og siden 225 hk. Før 1995, altså LB1 og LB4. Etter 1995 kom de med balanseaksel og "vortec" (L35), og var spesifisert til rundt 200 hester også for bil, med en del variasjoner mellom modellene, men blokka er stort sett den samme (med unntak av balanseakselen). Den siste 4.3 literen er LV3 motoren (2013-) med 285 hester. Sitér dette innlegget Link to post
Tassen. Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Hei. Litt på siden,men spør allikevel. Den 170 hk mercruiseren, har du den enda? Skulle absolutt hatt en del og jeg klarte og bestille feil. Ferien starter straks og er litt desperat... Sitér dette innlegget Link to post
handymany Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Det som ikke passer er at bolter for fleksibel kobling som skrus i svinghjul tar i svinghjul kåpen.... Og transom plate på drev ikke passer mot svinghjul kåpen.... Ser ut som lengde på veivtapp er forskjelligsiden svinghjul kommer lengre bak. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Tror det kreves noen bilder her. Hvorfor pinneboltene til den fleksible hoblingen som skrus i veiva kommer i konflikt med svinghjulskåpen er for meg høyst uklart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.