Jump to content

V6 mercruiser, hvilken bilmotor er brukt?

handymany

Recommended Posts

Har båt med eldre mr drev, båt med eldre mercruiser 4sylindret 170hk. Motor er defekt og tenkte å sette inn V6 4,3. Tenkte at dette er ikke noe problem.... Kjøpte en brukt motor og fant ut at en sylinder hadde fått vann i seg.  Kjøpte da en Chevrolet med V6 som skulle være sammen motor....trodde jeg. Begynte å flytte over marinisering og oppdaget at det ikke passer med svinghjul kåpe, for liten plass til svinghjul.finner også ut at transom plate heller ikke passer mot svinghjul kåpen!    Klør meg i hode for å finne ut hva slags deler jeg trenger for å få bilmotoren til å passe på Mr drevet...... Anyone?

En GM 4.3 V6'er er samme motor som tilsvarende i MerCruiser.

Dersom svinghjulkåpen ikke passer, så har du gjort noe feil. GM har benyttet samme boltmønster siden 1955.

Svinghjulet finnes dog i to størrelser, 168 tenner for motorer produsert før 1962, 153 tenner for motorer produsert etter.

Ettersom V6'eren ikke var i produksjon før på slutten av syttitallet, er det neppe noe problem?

Motorene er også balansert innvendig, slik at svinghjulet kan byttes.

Det høres ut som om du kjøper merkelige deler som ikke er standard? 

Det meste på V6 motorene går om hverandre, å så fremt du har svinghjulskåpe som passer til drevet ditt, så passer det helt fint, har nesten aldri hørt at dette skal være noe problem.

Når det gjelder 4,3l bilmotor i båt har dette vært debatert i det vide og breie.
Bilmotoren ble i hovedsak levert med 130-165Hk mens båtmotorene kom med 175-205 og siden 225 hk.
Hva forskjellen på bil og båtmotoren er for meg ukjent men noen spekulerer i forskjellige cam mens andre tror det bare er forgasser og innsug.
Det er ikke lett å ettergå dette med deletegninger da GM bruker sine nummer mens OMC,Mercruser og VP bruker sine egne nummer.

Når jeg studerte dette sist fant jeg ingen forskjeller på delenummrene innvendig på 175hk og 205hk bortsett i fra innsug og forgasser
Det som for meg høres litt rart ut er hvis man bruker en 160 hk bilmotor så får man 205HK ved å bruke 4 port forgasser og ett annet innsug.
Det er trosalt en effektøkning på 45 hk noe som må sies er en betydlig øking-

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev 40 minutes ago:

Bilmotoren ble i hovedsak levert med 130-165Hk mens båtmotorene kom med 175-205 og siden 225 hk.

Før 1995, altså LB1 og LB4. Etter 1995 kom de med balanseaksel og "vortec" (L35), og var spesifisert til rundt 200 hester også for bil, med en del variasjoner mellom modellene, men blokka er stort sett den samme (med unntak av balanseakselen).

Den siste 4.3 literen er LV3 motoren (2013-) med 285 hester.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...