Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Snusmumrikken skrev for 15 timer siden:

Det rare er at jeg har kjørt denne båten i over 4 timer på en singel 25L tank. Med 80% av tiden i 3500-4000 og da 5000 RPM. Kjørte over en time på full gass igår. Vet at E-TEC motorene drikker lite bensin, men såpass lite drikker dem ikke.. 

De verdiene du oppgir her er så usannsynlige og heller ikke teknisk mulig å oppnå med dagens teknologi.

Av hensyn til alle som leser denne tråden synes jeg du bør lese igjennom en gang til og rette opp i skrivefeilene slik at folk ikke blir villedet. Alle kan skrive feil innimellom :thumbsup:

dieselfan

dieselfan

Snusmumrikken skrev for 15 timer siden:

Hei!

Har en lett speedbåt, 17 fot lang, 5 fot bred og veier 290KG alene Godkjent for 140HK ifra fabrikk iflg. nettet.. Dyp V-bunns båt. Jeg har en 14x17 propell på og får 5000 RPM. Motoren er en 2007 E-TEC 75HK. Har anbefalt turtallsområde fra 4500-5550. Optimalt er 5000-5200. 2:1 gir-utveksling. Men får kun 33-34 knop med 2 personer. Propellen er en gammel OMC. Har ikke hakk eller merker. Får dog en SST/VIper 13 7/8 x 17 om noen få dager som skal testes. Motor er montert på tredje av fjerde hull. Suger lett luft med alu propellen som er på. Kan heller ikke trimme langt ut.

Det rare er at jeg har kjørt denne båten i over 4 timer på en singel 25L tank. Med 80% av tiden i 3500-4000 og da 5000 RPM. Kjørte over en time på full gass igår. Vet at E-TEC motorene drikker lite bensin, men såpass lite drikker dem ikke.. 

Er turtallet mitt normalt for den type båt jeg har? Har installert vannutskiller/filter samt byttet filter inne i motoren. Pluggene er gode og gamle, men fungerer fint.

Motoren lugger også litt rundt 1000 RPM, samt den vibrer mer enn "normalt". På tomgang (500-600 RPM) så er den rolig og fin, samme med alle andre turtall høyere enn 1200 RPM.

Har kjørt diagnose selv, og motoren virker til å være i god stand. Jeg kjører XD100 olje på XD50 innstilling, samt har en halv prosent oppi tanken også. Motor eller EMM har aldri vært overopphetet. Men kjørt 10 min uten olje for ca 80 timer siden (Ca rundt timetall: 100, har gått totalt 185 timer).

Er det noe med båt, motor, eller er det jeg som forventer for mye? 

• Create New...