Snusmumrikken
Byttet plugger. De gamle var også QC10WEP.
Da forsvant den vonde startingen, røffe tomgangen og "luggingen" på 600-800 rpm. Ble som en ny motor igjen. Med SST propellen så fikk jeg også høyere fart. Ca 36-37 knop, før jeg lekte med tilt altfor mye da det var endel sjø og 5-7 m/s vind, så ikke optimale forhold...
Turteller viser alt ifra 50 til 300 RPM feil på diverse hastigheter. Nærmere WOT så var den mer riktig, mens 3000-4000 så viste den mer feil. Lå i på alt ifra 27 til 30 knop på nærmere, om ikke 4000 RPM. Noe som var veldig greit. Da bruker jeg "kun" ca 16-17L i timen på nærmere 30 knop. Den viser i tillegg 100-200 feil. Så jeg ligger i realitet lavere på turtallet. Så tror ikke jeg overstiger mer enn 17L-ish ifølge andre tester. Da ligger jeg på ca 28 knop (For å være realistisk, worst case) med et forbruk på 17L (worst case) gir meg ca 0.6L pr nm. Noe som må være mer enn greit nok. Skal teste hastigheten på 3500 også.
Der er den litt mer feil på turteller også, 3500 tilsier 3300 på motoren. Så har enda mer å gå på der. Får teste litt mer imorgen. :-)
Byttet også til XD100 innstilling og fortsetter heller med litt ekstra olje (en halv prosent eller noe slikt).
Alt i alt.. Kunne gjerne hatt noen knop ekstra, men nye plugger og ny propell gjorde underverker. Fikk faktisk en 10% økning i fart, noe jeg er veldig fornøyd med.
Skal teste og notere mer imorgen da jeg sikkert har trikset og mikset litt på turtall og fart. Får lage meg et "kart" over turtall, hastighet, bensinforbruk og da får jeg fram L pr nm. Det mest økonomiske er nok ca 3500-ish og en fart på 21-23 knop.
EDIT: Beklager diverse skriveleifer, seint nå, he he..