andk Startet 9.Juli.2017 Del på Facebook Startet 9.Juli.2017 Hei, Har nettopp byttet instrument på en etec 90 som jeg har. Når jeg fikk båten så var instrumentet dødt, slik at jeg har ikke peiling på hva status var på den gamle. Det jeg har som følger er Tomgang: 500 rpm Maksfart: 4500 rpm Synes at begge deler er noe lavt 1: skal det bare være plug an play? Det gamle og det nye er originale turtallsmålere. 2: ser at maks WOT på disse er mellom 4500 og 5500. Optimalt mellom 5000 til 5200. Forslag til eventuelt feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juli.2017 Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 Brukt en mekanisk turteller på svinghjulet Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2017 Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 Eller optisk, disse koster ikke mye idag. https://www.banggood.com/search/tachometer-laser.htmlhttp://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Turtallsteller-laser-2000039718/ Også helt nødvendig for å kalibrere turteller tilkoblet dynamo på dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 (redigert) Enig med deg at det er lave verdier, men hva indikerer turtallslyden? Mest sannsynlig er det vel inntil plug and play, så løsningen er nok ikke langt unna. Svarer generelt. 1. Les bruksanvisning for instrumentet. 2: Se om det er mekaniske eller programmerbare variable muligheter på instrumentet. Redigert 10.Juli.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Har alltid syntes den er lav på tomgangen, men 500 rpm er vel noe lavt.. Hadde vel kanskje tenkt en 700 ish området der. Ifht toppfarten har jeg tenkt at motoren har mer å gå på når det kommer til "lyd" enn hva den gir. Skal måle toppfarten på den idag, da jeg ikke har gjort det enda:) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 (redigert) Ser at tomgangsturtallet er på 530 sånn ca med den turtelleren som står på. Var ut å testet den nå med en "knopmåler" app som jeg lastet ned. Den kom til 34 knop og ca 4700 omdreininger. Ifølge teste jeg har lest skal denne båten gjøre ca 32 knop med 60 hk Honda og jeg ser at med 75 hk Etec så har man på tester toppet den på 35 knop. Ser at produsent oppgir 75 hk som største motor og at maks fart er 32 knop. Står ikke helt i stil med den testen av Båtmagasinet i tilfelle. I mitt hode så virker det her som om vi snakker at kanksje turteller er riktig, men at propell er noe stor? Redigert 10.Juli.2017 av andk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 500rpm rpm tomgang er normalt Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 OK. Skal kjøpe meg en sånn som Ingar tipset om, men uansett, da tolker jeg vel det dithen at propellen kanskje er noe stor:) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Vil anbefale å sette opp riggen din etter 2 personer i båten, halv tank ved 52-5300 omdr så har du litt å gå på Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 ^ enig. Og for meg ser det ut til at etec 90 ikke er av de sprekeste 90-hesterne på toppfart, men sterk og fin motor ellers (mistenker at med litt tuning av hjernen og mer bensin på topp hadde man fått mer turtall og sprut på topp...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 (redigert) Hei! 90HK E-TEC yter i underkant av 90 HK, mens 75HK skal yte i overkant av 80 HK sies det. Ang. turtall. WOT er jo for lavt, mens tomgang kan godt være riktig. Min ligger selv på 500-600 RPM på tomgang. EDIT: Min far har en Shetland 570 med en E-TEC 90HK fra 2010. Han ligger litt for høyt på idle (ca 700 RPM, dette justerer jeg selv ned med datamaskin med kabel og tilhørende software). Mens han WOT er på kun 4400-4500 RPM. Han kjører dog en 13.5 x 15 på en 1T båt + passasjerer. Vi fikk låne et 14 x 11 av den lokale forhandleren, og da fikk vi hele 5600 RPM, men det var altfor høyt. Måtte ligge godt over 2000 RPM bare for å få noe fremdrift, he he. Redigert 10.Juli.2017 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
andk Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 (redigert) Testet med enda en turteller og fikk litt andre tall: Tomgang mellom 580 og 620 Toppfart en person 4800/4900 Toppfart 5 personer 4200/4300 Propellen er 13,25*17 alu Kunne tenkt meg en 3/400 omdreininger ekstra både lastet og tom. Kontaktet Seven Seas Marine og de an efalte en ballistic. Vet ikke hva dere tenker om det? Redigert 10.Juli.2017 av andk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 hva slags båt var det igjen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andk Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Pioner 17 supersport Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 en kompis har en med 80hk Yamaha 4t , men husker ikke hva han sa den toppa på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.