Hakkannen
Komodo skrev for 2 timer siden:Ellers vil jeg slå et slag for polyester til slike reparasjoner. Jeg ser helt klart poenget med at epoxy er sterkere og binder bedre, men dersom man ikke er ekspert vil jeg påstå at polyester er enklere å bruke. Hvis man ikke klarer å oppnå et bra resultat hjelper det ikke at materialet er bedre
Ser den For min del har jeg begrenset erfaring med polyester (for all del, har støpt litt, men ikke nok til å kalle meg så veldig erfaren), men har brukt epoksy en del i forbindelse med reparasjoner på trebåter og kaldbaking. Og da jeg i tillegg ikke kom skikkelig til på innsiden av båten for å slipe ned mot null fra begge sider (trangt som fy og innerliner i glassfiber) ble det sikrere for meg å bruke epoksy som limer bedre enn polyester til gammel glassfiber. Spesielt med tanke på at dette er under vannlinja. Har (just in safety case) gått opp i radius fra 12x tykkelsen av laminatet til 14x for å være sikrere på sterkt nok resultat, selv om støpen ikke ble fra begge sider. Epoksyen har herdet fint (viktig med pinlig nøyaktig blandingsforhold) og det nye laminatet virker sterkt og godt. Vil jo forsåvidt vise seg om det har gått galt etter sjøsettingen på fredag
La duken vekselvis i flere retninger for å sikre styrke alle retninger. Tror det skal noe til at det begynner å lekke, har erfart at epoksy limer veldig bra til de fleste materialer så lenge grunnarbeidet er gjort skikkelig. Var litt usikker på om glassfiberen (den gamle) var tørr nok til å støpe etter bare ei uke på land, men flere mente den ikke hadde noen grunn til å være fuktig, noe det virker som de har rett i. Virket tørr og fin da jeg slipte meg inn, lot likevel opplegget få tørke en dag i sola, så bør det i alle fall ikke stå på det
For noen år tilbake skulle jeg lage en ny gasskasse til båten. Ble vel egentlig en utvidelse av den gamle, den var for to av de smale 5kg flaskene. Kappet vekk den delen av kassen jeg ville utvide og slipte ned mot null ca. 8-10x tykkelsen. Prøvde meg da med polyester, selv om jeg i utgangspunktet hadde mer tro på epoksy. Resultatet virker sterkt og greit, men så kreves ikke den store styrken der heller. Likte at det gikk så fort med polyester, tar en del lengre tid med epoksy, selv med hurtig herder.