Arve A. Startet 10.Juli.2017 Del på Facebook Startet 10.Juli.2017 Hei Håper det er noen her som kan svare på dette. Har fått vann i sylindrene på min VP AQ151. Har skiftet til nyplanet topp, skiftet til nyere brukt eksosmanifold, har selvsagt skiftet pakninger. Det er ferskvann den drar inn, har koblet av saltvann inntaket og sjekket. Det er ikke vann i oljen eller motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Har du testet kompresjon? Om det er toppen eller toppakningen burde vel en komptest avsløre dette? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Hei Har ikke fått testet kompresjon Har skiftet både topp (brukt) og toppakning. Men med samme resultat Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Har du fortsatt vann i syl etter bytte av pakning? Er det snakk om mye vann? Sviver motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Har mye vann i sylindre. Det spruter ut forgassere og plugghull når plugg er ute. Motor starter ikke Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Det er ikke så banalt som vann i bensintanken? Minker det på kjølevannet i varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Det er ikke vann i bensintanken. Jeg har ikke svivet motor så mye rundt at det minker vann i fra varmeveksler, men det er der vannet i motor kommer fra. Som nevnt øverst, så har jeg testet uten sjøvann tilkobling på. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Om det "spruter ut forgassere og plugghull" så burde det ha minket litt kjølevann fra varmeveksleren. Er det vann i alle sylindrene, eller bare noen av de? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Det er litt vann i alle, men det er mest på 1 og 4. Litt minker nok vannet i varmeveksler, men den rommer mange liter så det tar litt tid før det er synlig Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Ble den nye brukte toppen trykktestet før du monterte den? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Den ble dessverre ikke det. Kjøpte den av en kar som sa den var kun brukt 1 gang etter at den var plant/slipt. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Er det ikke noe kjølevann i forbindelse med innsuget på disse? Mulig du får kjølevannet inn den veien Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Arve A. Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Har blokkert kjøling av innsuget, for å kunne utelukke dette. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Da nærmer du deg vel at det lureste er å ta toppen av igjen og trykkteste den. Har du 2x 2-1 innsugsmanifolder så skjønner jeg bare ikke hvordan du får vann i alle fire.... Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Har det noe for seg å teste kompresjon? Får man noe inntrykk av om topp er tett da? For hvis denne toppen er gåen også, så tror jeg at jeg skifter hele motoren Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Trist sak Arve A - ferietid og vann i sylinderane det er søren ikke noen god kombinasjon, føler med deg... jeg er tom for råd. Det er mange spesialister på Volvo B230 / AQ151 her inne... hvor blir dere av ? Kom igjen folkens, Arve laget til og med en overskrift som er bra, han fortjener hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Eneste muligheten er vel at vann kommer inn i mellom toppakning fra kjølekanalene rundt sylindrene. Toppen eller sylinderblokka tetter sikkert ikke godt nok mot toppakningen. Hadde en AQ151 en gang på en båt for mange år siden. Der fikk jeg planslipt ventiltoppen, men den måtte også sveises da det var mye tæring i selve godset. Mot sylinder 4 blir det stående sjøvann i eksosen som igjen gir korrosjon i bakerste del av motor. . Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Det er ikke koblet vannslange på innsugets stuss for veivhusventilasjon ? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Det er ikke koblet til noen vannslanger der de ikke hører hjemme :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Ble boltene på toppen skrudd på med riktig moment? Ble boltene byttet? Har du sjekket at de sitter nå i ettertid? Sikker på at du har fått riktig pakning?Er jo ikke så mange muligheter her i og med at det kommer vann i alle sylindere. Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Her er bilde av toppen som stod på motor fra før av Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Og her er bilde av den som står der nå Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Boltene ble skrudd ihht instruksjonsboken. De ble ikke byttet. Pakning i fra BT. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Arve A. skrev On 10.7.2017 at 17.40: Har blokkert kjøling av innsuget, for å kunne utelukke dette. Du får ikke "blokkert" kjøling av innsuget vel..... Det ligger en kjølekappe i selve innsuget hvor motorens kjølevæske sirkulerer. Har du fått på plass pakningen på innsuget riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Du hadde med andre ord vann i sylindrene før du skiftet topp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.