Arve A. Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 (redigert) Ja. Skiftet til ny (brukt) topp pga vann i sylindrene. Det kan jo se ut som om det har vart en stund, men båten sluttet plutselig å virke. Hadde hatt den i gang/bruk bare en liten time før den sluttet å virke. Motor har ikke vært startet med den nye/brukte toppen. Får vann i motor med engang. Redigert 13.Juli.2017 av Arve A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Du undersøkte blokka og eksosen skikkelig etter sprekker ? Du sjekket at den biltema-pakningen passet skikkelig i forhold til alle kanaler og slikt ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Ser adeneo er på banen, så da får du god hjelp. Men i utgangspunktet er vel disse motorene skuddsikre, så i form av frostspreng er det faktisk en motor hvor frostpluggen gjør det den er ment for. Er jo ikke så mange måter du kan få Ferskvann i sylindrene på. Så hvis blokken er ok, må det nødvendigvis ligge på toppakningen eller dårlig slipt topp/eller topp på blokk. Skjønner jeg deg riktig får du vann i motoren når du etterfyller på vannbeholderen? Siden du ikke har startet motor og den fylles med vann? Hvordan ser oljen ut? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Pakningen fra BT passet bra. Har montert ny/brukt eksosmanifold. Har ikke gått grundig over blokk enda. Motor drar inn ferskvann når jeg prøver å starte den. Vannet spruter ut både på innsug- og utblåsnings siden. I følge peilepinn til oljen så er det ikke vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Litt usikker på om ferskvannet er innom eksosmanifolden? Kan sikkert adeneo svare på. Mange år siden jeg skrudde på disse motorene nå. Kan jo høres ut som du har en intern lekkasje i manifolden, slik at vannet renner rett inn i eksosen og derifra inn i sylindrene. Da vil du få utblåsing av vann både på innsug og eksos etter hvert som ventilene åpner seg. Beklager at jeg ikke kan bidra med mer. Du kan jo evt finne en link til hvordan ferskvannet sirkulerer i din motor? For at det skal være blokk må du ha fått frostpreng høyt oppe i sylinderen, slik at vannet renner rett inn fra sirkuleringskanal til sylinder. Synes jeg høres lite trolig ut. Mest vanlige med frostspreng er at vannet renner ut av blokken og ned i motorrom. Evt. finner veien ned i oljen skjer sprenget motsatt vei. Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Ferskvannet går ikke via eksosmanifold. Det er innom innsug. Det er fullt mulig det er blokk. Jeg får demontere og se grundigere over Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Kan det jo også være noe med innsuget da. Du vil få tilnærmet samme effekt der. Ja, tror nok bare en skikkelig inspeksjon kan hjelpe deg Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Tror jeg ville ha tatt en nærmere kikk på innsuget. Med mindre registerreima sitter veldig feil så skal det ikke være noe mye trykk på innsugssiden. Om vannet kom direkte inn i sylinderene hadde jeg ventet meg at alt gikk ut på eksossiden. At alle sylindrene fylles og at det kommer opp via forgasseren øker mistanken min om at vannet kommer via innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 (redigert) Høres merkelig ut, har ikke lest hele tråden i detalj men lurer på et par banale ting. Ligger båten på vannet? Hvis ja, drar starreren rett vei? (er det byttet starter?) Teknisk sett kan den dra inn vann fra eksosmanifoil og inn i sylindreren om motor roterer feil vei og, event, Hvis kamreim/kaminnstilling er helt på bærtur vil det samme delvis kunne skje. Hvis båten ligger på vannet og nivået er høyt oppe i manifoilutløpet eller at den suger kjølevannet tilbake fra utløpet til eksos... Men så var det dette med fersk vs sjøvann da... hva som er inne i motoren, tilføres ferskvann ved prøvestartene eller hva? Sjekk dette før du begynner å demontere for mye. Redigert 13.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
adeneo Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Står båten på land, og man setter på klokker å lar dette stå en stund uten å starte motoren, så fyller man jo forsåvidt også motoren med vann? Det høres merkelig ut at den fyller seg med vann såpass raskt, trøsten er kanskje at en såpass stor lekkasje bør være enklere å finne. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 (redigert) Hei Arve, lager en liten oppsummering på dine vegne, håper det er greit med små endringer. Vil du se igjennom om noe er feil eller mangler eller kommer du på ny relevant info ? Har fått vann i alle sylindrene på min VP AQ151. Har skiftet til nyplanet topp, skiftet til nyere brukt eksosmanifold, har selvsagt skiftet pakninger. Det er ferskvann den drar inn, har koblet av saltvann inntaket og sjekket. Det er ikke vann i oljen eller olje i vannet. Har ikke fått testet kompresjon Har mye vann i sylindre. Det spruter ut forgassere og plugghull når plugg er ute. Vannet spruter ut både på innsug- og utblåsnings siden. Motor starter ikke Boltene ble skrudd ihht instruksjonsboken. De ble ikke byttet. Pakning i fra BT. Det er ikke koblet til noen vannslanger der de ikke hører hjemme :-) Har blokkert kjøling av innsuget, for å kunne utelukke dette. Toppen ble ikke trykktestet før den ble montert Det er ikke vann i bensintanken. Jeg har ikke svivet motor så mye rundt at det minker vann i fra varmeveksler, men det er der vannet i motor kommer fra. Jeg har testet uten sjøvann tilkobling på. Har blokkert kjøling av innsuget, for å kunne utelukke at vann kommer inn den veien. Ferskvannet går ikke via eksosmanifold. Det er innom innsug. Motor har ikke vært startet med den nye/brukte toppen. Får vann i motor med engang. Ubesvarte spørsmål: Har du 2x 2-1 innsugsmanifolder ? (så skjønner jeg bare ikke hvordan du får vann i alle fire...). Redigert 13.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 For ordens skyld Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Bildet viser ny toppakning, som ble prøvd på den gamle toppen. Hullene passer tydeligvis ikke. Men alle leverer pakninger med de samme hullene, inkl volvo penta shop Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Du er sikker på at dette er til b23/230 blokk og ikke til b21 Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Har du ett bilde av flaten på blokka? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Fant liten skade på sylinder 4. Kommer til å skifte motor Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Vil det si at vi avslutter tråden uten å vite hvor vannet kommer inn ? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Skal gi en lyd hvis jeg ser noe, når jeg tar ut motor. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Flott !! tror det er flere enn meg som lurer på denne saken.... Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Har nå bygget meg en nyoverhalt b230. Så over blokk på den gamle, kunne ikke se noe galt med den PS! Det var vann i oljen, det bare viste ikke på peilepinn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.