Jump to content

Vann i sylindre VP AQ 151

Arve A.

Recommended Posts

Ser adeneo er på banen, så da får du god hjelp.

Men i utgangspunktet er vel disse motorene skuddsikre, så i form av frostspreng er det faktisk en motor hvor frostpluggen gjør det den er ment for.

Er jo ikke så mange måter du kan få Ferskvann i sylindrene på. Så hvis blokken er ok, må det nødvendigvis ligge på toppakningen eller dårlig slipt topp/eller topp på blokk.

Skjønner jeg deg riktig får du vann i motoren når du etterfyller på vannbeholderen? Siden du ikke har startet motor og den fylles med vann?

Hvordan ser oljen ut?

Litt usikker på om ferskvannet er innom eksosmanifolden? Kan sikkert adeneo svare på. Mange år siden jeg skrudde på disse motorene nå. Kan jo høres ut som du har en intern lekkasje i manifolden, slik at vannet renner rett inn i eksosen og derifra inn i sylindrene. Da vil du få utblåsing av vann både på innsug og eksos etter hvert som ventilene åpner seg.

Beklager at jeg ikke kan bidra med mer. Du kan jo evt finne en link til hvordan ferskvannet sirkulerer i din motor?

For at det skal være blokk må du ha fått frostpreng høyt oppe i sylinderen, slik at vannet renner rett inn fra sirkuleringskanal til sylinder. Synes jeg høres lite trolig ut.

Mest vanlige med frostspreng er at vannet renner ut av blokken og ned i motorrom. Evt. finner veien ned i oljen skjer sprenget motsatt vei.

Tror jeg ville ha tatt en nærmere kikk på innsuget. Med mindre registerreima sitter veldig feil så skal det ikke være noe mye trykk på innsugssiden. Om vannet kom direkte inn i sylinderene hadde jeg ventet meg at alt gikk ut på eksossiden. At alle sylindrene fylles og at det kommer opp via forgasseren øker mistanken min om at vannet kommer via innsuget.

Høres merkelig ut, har ikke lest hele tråden i detalj men lurer på et par banale ting.

Ligger båten på vannet?

Hvis ja, drar starreren rett vei? (er det byttet starter?) Teknisk sett kan den dra inn vann fra eksosmanifoil og inn i sylindreren om motor roterer feil vei og, event, 

Hvis kamreim/kaminnstilling er helt på bærtur vil det samme delvis kunne skje.

Hvis båten ligger på vannet og nivået er høyt oppe i manifoilutløpet eller at den suger kjølevannet tilbake fra utløpet til eksos...

Men så var det dette med fersk vs sjøvann da... hva som er inne i motoren, tilføres ferskvann ved prøvestartene eller hva?

Sjekk dette før du begynner å demontere for mye.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Hei Arve, lager en liten oppsummering på dine vegne, håper det er greit med små endringer. Vil du se igjennom om noe er feil eller mangler eller kommer du på ny relevant info ?

Har fått vann i alle sylindrene på min VP AQ151.

Har skiftet til nyplanet topp, skiftet til nyere brukt eksosmanifold, har selvsagt skiftet pakninger.

Det er ferskvann den drar inn, har koblet av saltvann inntaket og sjekket.

Det er ikke vann i oljen eller olje i vannet.

Har ikke fått testet kompresjon

Har mye vann i sylindre. Det spruter ut forgassere og plugghull når plugg er ute. Vannet spruter ut både på innsug- og utblåsnings siden.

Motor starter ikke

Boltene ble skrudd ihht instruksjonsboken.  De ble ikke byttet. Pakning i fra BT.

Det er ikke koblet til noen vannslanger der de ikke hører hjemme :-)

Har blokkert kjøling av innsuget, for å kunne utelukke dette.

Toppen ble ikke trykktestet før den ble montert

Det er ikke vann i bensintanken.

Jeg har ikke svivet motor så mye rundt at det minker vann i fra varmeveksler, men det er der vannet i motor kommer fra. Jeg har testet uten sjøvann tilkobling på.

Har blokkert kjøling av innsuget, for å kunne utelukke at vann kommer inn den veien.

Ferskvannet går ikke via eksosmanifold. Det er innom innsug.

Motor har ikke vært startet med den nye/brukte toppen. Får vann i motor med engang.

Ubesvarte spørsmål:

Har du 2x 2-1 innsugsmanifolder ? (så skjønner jeg bare ikke hvordan du får vann i alle fire...). 

Redigert av dieselfan (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...