bergie Startet 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2017 Har en Engbo ankervinsj med blytau og 10 kg M-anker. Dette er sjette sesongen jeg har utstyret. Har nå fått problemer med at ankeret ikke går ut når tauet er tørt. Dette startet i slutten av fjorårets sesong. Vasket tauet i vinter. Synes det ble bra, og ankeret fungerte fint de første gangene jeg brukte det i år, men nå har jeg fått samme problem. Som nevnt over, så skjer dette når tauet er tørt. Når det er vått går det helt fint. Mistenker at kombinasjonen av leire og salt gjør at tauet blir veldig hardt og stivt, når det tørker, og at dette da gjør at det ikke går ut. Noen som har noe erfaring med dette? Hva kan gjøres? Kjøpe nytt tau? Så i en tidligere tråd, at det ble foreslått å snu tauet. Da må det spleises inn en kause. Er det en overkommelig oppgave? Takknemlig for ideer Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Du kan jo prøve en ny vask og ha mykningsmiddel i vannet hvis du ikke brukte det sist. Redigert 10.Juli.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Brukte ikke mykningsmiddel da. Tenkte ikke på det da. Har det god effekt på tauverket? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Det anbefales IKKE å bruke mykningsmiddel på tau. Det gjør det glattere og gir dårligere feste. Å snu tauet er en grei løsning, men du bør få en seilmaker til å gjøre det. Det er lenge siden jeg hadde Engbo tauvinsj, men jeg mener de er konstruert slik at kabularet slites fortere ut enn tauet, fordi det er billigere å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Tøymykner virker noen uker i allefall. Spray vann med mykner oppå tauet når det ligger i kassa. Jeg fikk samme problem som deg og snudde tauet. Tauet er nå 9 år og virker helt fint Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Landcrab Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 bergie skrev for 2 timer siden: Har en Engbo ankervinsj med blytau og 10 kg M-anker. Dette er sjette sesongen jeg har utstyret. Har nå fått problemer med at ankeret ikke går ut når tauet er tørt. Dette startet i slutten av fjorårets sesong. Vasket tauet i vinter. Synes det ble bra, og ankeret fungerte fint de første gangene jeg brukte det i år, men nå har jeg fått samme problem. Som nevnt over, så skjer dette når tauet er tørt. Når det er vått går det helt fint. Mistenker at kombinasjonen av leire og salt gjør at tauet blir veldig hardt og stivt, når det tørker, og at dette da gjør at det ikke går ut. Noen som har noe erfaring med dette? Hva kan gjøres? Kjøpe nytt tau? Så i en tidligere tråd, at det ble foreslått å snu tauet. Da må det spleises inn en kause. Er det en overkommelig oppgave? Takknemlig for ideer Jeg er nødt til å spyle over blytauet mitt etter hver tur, for å være sikker på at det skal fungere helt fint ved bruk. Spyler bare litt med vannslangen ned i tau-kassa. Har aldri noen problemer når jeg gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Jeg plages også med at ankeret faller dårlig ut. Hos meg viste det seg at ei trinse, som lina løper over, gikk tregt. Var mye "dritt" rundt den. En rens, så ble det bra. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Hadde samme problemet for 2 år siden. Snudde tauet, smurte opp lagrene og satte på nye trekkskiver. Fungerer bra nå. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
bergie Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Takk for svar Når dere har snudd tauet, har dere spleiset inn kause selv? Er dette greit å få til? Har sett på videoer på Youtube. Ser ut til å være enkelt å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Blytau er ikke så lett å spleise. Jeg brukte en litt "petter smart" løsning som jeg ikke ville anbefaler andre men jeg kjøper ny tau neste år. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Trønderbygger Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Har ikke peiling på blytau men siden derre nevner leire sand salt etc som den mest sannsynlige synderen Kan jeg foreslå å vaske tauet med høytrykksvasker ?? Høres voldsomt ut men vanlig hageslange tar ikke salt og avleiring like effektivt på tauverk her må det sterkere trykk til for og presse salt,leire,sand,etc utav tauverket Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Har ikke prøvd høytrykkvasker på tauet. Har ikke tenkt i de baner i det hele. Helt umiddelbart virker det som en god ide. Det er de 4-5 meterne som blir liggende langs bunnen som er veldig leirete, og som jeg tror gir meg problemer når det tørker. Kan vel ikke skade tauet å bruke høytrykksspyler på det. Uansett ligger det an til et bytte av tau.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.