Jump to content

Problemer med dynamo MD21B (Maxim 26)


izzno

Recommended Posts

Jeg mistenker at dynamo ikke lader.

 

Denne båten skal ha skillerele men hvilken årgang og om det funker som tiltenkt er uvist.

 

Da jeg hentet båten var forbruksbatteriene på 9,6v og start batteriet på 12.6 (Motor av)

Etter en tur på 5 timer er forbruksbatteriene fortsatt på 9,6 og start på 12,5

 

(Det er jo en gammel diesel så hvis den ikke lader er det vel bare instrumentene som bruker strøm)

 

Jeg målte batteriene igår med motoren på 1000rpm (I nøytral) og hadde da 12,6 på både forbruk og start batteri.

Det virker jo her som om skillerele kicker inn så lenge motoren går... uavhengig av lading.

 

Hvis motor er av måler jeg 12,6 på uttaket på dynamo og jord (motor). (Altså koblet til startbatteri)

 

Det eneste jeg ikke har gjort er å koble av forbruk for å se om det øker ladespenningen.

(Det skal jeg uanset gjøre da ved 9,6v er det stor sjanse for at batteriene er kveldet.)

Planen var å ta en kjøretur i 3000rpm med belastning å måle da men med vann i drevet står jeg over det foreløpig.

 

Kan det være slik at jeg må ha et vist turtall før den lader?

(varsel lampe for manglende lading lyser).

Men denne båten har hatt en reodor elektriker så kan ikke helt stole på dette. (Er selv trikker så det skal fikses etter hvert).

 

Redigert av izzno (see edit history)
Link to post

De to forbruksbatteriene må du bare få ut, og det før du gjør videre feilsøking. De er så flate at de bare vil ødelegge det du har igjen som vel er startbatteriet. I stedet for og gjøre forsøk på gjenoppliving av de to er et besøk hos en bilhogger trolig en mye bedre løsning. Ta med multimeter og 2-300 kr, så har du batterier til du får orden på ladingen ihvertfall, og sikkert lenger enn det også. 

Så lenge ladelys lyser så lader den neppe. Men det var jo litt rart at alle batteri kom opp i 12,6 når den var i gang. Skulle jo tro den ladet da. Ta og mål som allerede foreslått, men få bort de to forbruksbatteriene for det kan faktisk bli vanskelig og avgjøre om du har lading eller ikke når de er tilkoblet , for de trekker så mye strøm og er neppe brukbare til noe allikevel.

Link to post

Alle dynamoer har noe såkalt cut-inn speed, som er minste hastighet for at den starter.

Men den ligger ved noe mellom 950 (veldig god), vanlige 1100 - 1300 1/min, og ca. 1600 1/min (ikkesågod).
Dette gjelder omdreiinger på dynamo, ikke på motor.

Hvis du altså ser at reimhjulet på motoren er større enn den på dynamoen, som er vanlig,

da burde 1000 1/min på motoren være minst godt i nærheten allerede.
I verste fall kanskje 1 - 200 1/ min unna, men ikke 3000 1/min, det hjelper ikke.

 

Du forveksler det kanskje med rusing av motorer som noen gjør, istedenfor å installere ladelampe som hjelper for magnetiseringen.
Du har jo ladelampe, som lyser på noe måte, nå må du bare sjekke om denne strømmen går via anker (hele ankeren, ikke bare via en kortslutning)
slik at det blir magnetisering.


En enkel test som ofte virker er å holde en skrutrekker i lufta tett mot akslingen/sentralmutter på dynamoen.

Slås tenningen på eller av da kan man kjenne om dynamoen danner et magnetfelt og når den slås av.

Kan du kjenne det, da er det lite sannsynlig at feilen ligger der eller på børster,

men mer på stator, dioder (eller andre ledende deler i dynamoen) eller selve fordelingen.

 

Lykke til.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da fikk jeg fjernet forbruksbatteriene. De bulet noe voldsomt så de gikk rett til resirk! 

 

Jeg målte rett på dynamoen uten at jeg klarte å måle noe annet enn batterispenningen, selv ved 2000rpm... Så her er det noe galt.

(Jeg målte mellom den feite rød og motor samt den med mest kabler på. Den med kun 2 så jeg ikke før jeg kom hjem og så på bildet)

Er det noen i Oslo/Moss området som overhalder dynamo eller er det like greit å kjøpe ny? (Ca 3000kr).

 

PS: Hvis noen har koblingskjema hadde det hjulpet da jeg ikke finner noe på nett.

 

 

IMG_20170711_182004.jpg

IMG_20170709_195212.jpg

Link to post

Litt forvirrende ja med alle disse ledningene. Men alle er ikke der for at dynamo skal fungere. Det er nok heller det at dynamoen er brukt nærmest som en koblingsboks. Hadde noe lignende på min som jeg også byttet ,og etter montering og diverse omkoblinger av den nye dynamoen sto jeg igjen med to ledninger til dynamo. En tjukk +ledning fra B+ til startmotor og en ledning til ladelampe. Batteri minus, som dynamoen også må ha fikk den via motorblokka og dynamoens festebolter, men det er slett ikke dumt og strekke en ledning fra B minus til startmotorens minuskontakt for sikkerhets skyld.

Koblingsskjema er det her på baatplassen i dokumentarkivet for denne motoren, er vel Ingar som har lagt ut det også, men jeg ser det stemmer ikke helt med din og da er det kanskje ikke så mye hjelp i det når det gjelder dynamoen. Kan se ut til at dynamo har vært byttet en gang tidligere siden din er på 100 amp, men mulig det er orginalen.

 

På din er B+ på venstre side hvor den ene går til startmotorens store + kontakt som du allerede har nevnt. Den kan vi godt kalle for ladekabel. Den andre røde på samme kobling kan være den som går til nøkkel og gir strøm til den, men litt usikker på det.

På høyre side er B minuskontakten, og hva som er koblet til der er ikke godt og si. Det kan være minus til startrele, stopprele om du har elektrisk stopp, minus opp til instrumentpanel, i det hele tatt, ting som trenger en minustilkobling for og fungere. En av dem kan godt være en minuskabel til blokka for å sikre tilstrekkelig minuskontakt til dynamoen.

Den gule som kommer ut av dynamoen og går tvers over til B minus, er trolig en senseledning som måler spenningen på strømnettet, og strengt tatt ikke helt påkrevd på din nye dynamo.

Da står vi igjen med den grå og sorte som går inn på kontakten under B+ kontakten. Den ene er nok til ladelys. Den andre vet jeg ikke, men den kan være til et laderele som er styrt av dynamoen. Jeg vet ikke hva som fordeler ladingen hos deg. Det kan også bare være til en motstand eller en ladealarm om du har det.

 

 

Det jeg gjorde var og flytte disse ledningene som dynamoen ikke trenger ut av motorrom til et skap utenfor til en + og minusskinne. Det trenger ikke du og gjøre, men bare et forsøk på og forklare litt av kabelsalaten.                                                                                                                                                                                                                

 

Et siste desperat forsøk på om dynamoen fungerer kan du gjøre ved og koble en ledningstump mellom B+ og der hvor den grå og sorte er tilkoblet, altså der hvor ladelampe er tilkoblet. Men dette må du gjøre bare med et lite tøtsj med ledningestumpen mens motoren går og ikke permanent tilkoblet. Hvis ladingen da starter vil den lade selv om du fjerner ledningestumpen. Men er redd det er forgjeves forsøk siden ladelys lyser så tyder det på at det er tilkoblet.

Link to post

Jeg har en MD21A. Denne er så og si identisk med din. Dynamo og slikt er likt. 

 

På min går det kun 3 kabler inn på. En tykk til batteri, jording å den siste antar jeg er til lade lampen. 

 

Når jeg starter motor så må jeg først ruse den litt opp for å få dynamo til å starte å lade, men etter det så kan jeg ha motor på tomgang å fremdeles ha rett under 14V ladespenning. 

 

I Stavanger har vi ett verksted som heter Nylund elektriske. De har test benk for dynamoen. Her kan en ta med dynamo så tester de om den funker eller hva det er som er galt med den. Kanskje dere har noe likt hos dere? Ett Bosch service verksted eller noe? 

 

Jeg hadde uansett sjekket litt på de ekstra ledningene dine. Hvor de går å hva de er til. 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Mr_Stian skrev On 12.7.2017 at 11.10:

Jeg hadde uansett sjekket litt på de ekstra ledningene dine. Hvor de går å hva de er til. 

 

Det skal jeg finne ut av. Men siden jeg har målt direkte på B+ og -  er jeg ganske sikker på at de er noe galt. 
Hell i uhell fant jeg vann i drevet og har derfor litt tid mens jeg venter på simmerringer slik at jeg kan skru den ut og se...

 

hegra skrev On 12.7.2017 at 9.46:

Litt forvirrende ja med alle disse ledningene.

.

.

.da starter vil den lade selv om du fjerner ledningestumpen. Men er redd det er forgjeves forsøk siden ladelys lyser så tyder det på at det er tilkoblet.

 

Som altid, takk for svar.

 

Det ble en bratt læringskurve med denne båten, så vi får håpe jeg er klar til 5 aug... Da starter ferien ;).

Link to post
  • 2 uker senere...

izzno : Nå henger jeg ikke med, er det en sammenheng mellom strømmen som kreves for å tenne lampen og når dynamoen lader?

 
Ikke helt slik.
For at dynamo skal starte ladingen får den litt starthjelp fra ladelampen. Når du slår på tenning tennes ladelampe fordi den får + fra nøkkelen og minus fra dynamo. Så starter du motor, og den lille strømmen som går gjennom ladelampen er altså den strømmen dynamo trenger for og begynne og lade. Når ladingen er i gang blir det + på både dynamo og nøkkel derfor slukker lampen. Hvis du har for svak ladelampe, for eksempel 0,5 watt, er glødetråden så tynn i den pæra at det kommer ikke nok strøm frem til dynamo og lading vil ikke starte, selv om dynamo roterer. Først når du ruser motoren opp i mer turtall starter ladingen, og når  ladingen først har startet kan du senke turtallet, og styrke på ladelampe har da ingen betydning. Så når lading først er i gang er alt vel og bra, men for og slippe å ruse motoren for hver oppstart kan du altså muligens bytte til ei sterkere pære i ladelampe. Ei på 4 watt har tykkere glødetråd enn ei på 0,5 watt. Dermed slipper det mer strøm frem til dynamo når du slår på tenning og ladingen starter allerede på tomgang.
Men som du sikkert skjønner kan du ikke bare bruke en ledning uten ladelampe heller. Det ville gi kortslutning og varmgang om tenning ble stående på uten motor i gang, og heller ingen ting som varsler deg om lading uteble. 
 
Så ladelampen har 3 funksjoner. 1. Den lyser når lading uteblir. 2. Den gir startstrøm til dynamo slik at lading starter. 3. Den begrenser også strømmen slik at strømmen ikke er skadelig om du glemmer og slå av tenning etter stopp av motor.
 
Skulle du likevel ha ei pære som er stor nok kan det jo være krypstrøm et sted. Det betyr at ikke all strøm som kommer igjennom pæra når frem til dynamo, men forsvinner ut i gods et sted, og dermed for lite strøm til dynamo på den måten. Kan godt være feilen det også.
 

 

 

 
 
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...