Joerg Becker
Alle dynamoer har noe såkalt cut-inn speed, som er minste hastighet for at den starter.
Men den ligger ved noe mellom 950 (veldig god), vanlige 1100 - 1300 1/min, og ca. 1600 1/min (ikkesågod).
Dette gjelder omdreiinger på dynamo, ikke på motor.
Hvis du altså ser at reimhjulet på motoren er større enn den på dynamoen, som er vanlig,
da burde 1000 1/min på motoren være minst godt i nærheten allerede.
I verste fall kanskje 1 - 200 1/ min unna, men ikke 3000 1/min, det hjelper ikke.
Du forveksler det kanskje med rusing av motorer som noen gjør, istedenfor å installere ladelampe som hjelper for magnetiseringen.
Du har jo ladelampe, som lyser på noe måte, nå må du bare sjekke om denne strømmen går via anker (hele ankeren, ikke bare via en kortslutning)
slik at det blir magnetisering.
En enkel test som ofte virker er å holde en skrutrekker i lufta tett mot akslingen/sentralmutter på dynamoen.
Slås tenningen på eller av da kan man kjenne om dynamoen danner et magnetfelt og når den slås av.
Kan du kjenne det, da er det lite sannsynlig at feilen ligger der eller på børster,
men mer på stator, dioder (eller andre ledende deler i dynamoen) eller selve fordelingen.
Lykke til.
Jørg