Guest Thostr Startet 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2017 Holder på å montere en magnetventil på gassanlegget. Tror jeg mangler noen overganger, for gjengene passer ikke hverken på ut eller inn-pluggene. Står i manualen til Truma-en at det er 1/4" links. Tips til hva jeg trenger og hvor jeg kan handle det? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) Jeg har akkurat satt in dette selv. Byttet regulatoren på gassflaska til ny med linkse gjenger som truma ventilen ble skrudd inn på. Ser ut til at du har det samme som jeg nemlig en gassregulator med nippel for slange som da må byttes til en med linkse gjenger som ventilen passer på. Kjøpte også nippel med linkse gjenger som går inn på utgangen av Truma ventilen som gasslangen kobles inn på. Har handlet av Max fritid.no eller caravan.no Redigert 11.Juli.2017 av TerjeFjern trykkleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Akkurat. Byttet du alt dette fordi det ikke fantes overganger, eller fordi det samtidig ga en oppgraderings-effekt på regulator osv? Jeg hadde forøvrig ikke lyst til å lage hull i gasskassen for montering av magnetventilen, men ha den som første steg etter gjennomføringen i gasskassen, så da må jeg kanskje bytte gjennomføringen til gasskassen og så nippelen for slangen etter Trumaen. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Rgulatoren min var gammel og da den ikke kostet mange hundrelappene fant jeg det greit å bytte den ut da jeg også hadde med nippel for slange på regulatoren. Regulatoren kommer i 2 utgaver, med nippel for slange eller med linkse gjenger som passer rett på Trumaen. Jeg har gasskasse i siden av båten originalt fra fabrikk så har ikke plassproblemer. Sikkerhetsmessig er det bedre å ha ventilen rett på regulatoren etter min mening da du kan risikere å ha lekkasje fra slangen mellom regulator og Truma dersom du monterer den på gjennomføringen etter gasskassen. På bildet ditt så ser det ut til at du har plass til Trumaen rett på regulatoren og at alt passer i kassen . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Ja, det beste er vel å ha den på regulatoren - samtidig så blir det en del bevegelse og en ny gjennomføring i kassen. En runde på div caravan-sjapper i Tromsø reduserte håpet om at det går an å skaffe nødvendige overganger her ihvertfall. Så mulig det enkleste blir å gå regulator-ruten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) Kom over denne på caravan.no: http://caravan.no/Produkt/95/75161/ADAPTER-14VENSTREGJENGET-PÅ-RØRSTØTTER-8MM-BEGGE-SIDER-MED-MUTTER Er rør inne i slangen på høyresiden av bildet, så dette er kanskje akkurat hva jeg trenger to stykker av? Interessant nok så var jeg innom denne butikken i dag med problemstillingen min og med nippelen min i hende: Redigert 11.Juli.2017 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 (redigert) Slik har jeg gjot det. Flasken til venstre er til gassgrill som brukes på badeplattformen. Tar med flasken ut når det skal grilles. Den til høyre er til gasskomfyr med Truma ventil Redigert 12.Juli.2017 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2019 Det her er intressant.....har lenge blitt solgt til båter. (har selv en av disse!) ikke lenger lov å nymontere ! https://static.watski.com/files/info-fjarravstangningsventil-115S4.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Gunga Din skrev On 17.12.2019 at 12.14: Det her er intressant.....har lenge blitt solgt til båter. (har selv en av disse!) ikke lenger lov å nymontere ! https://static.watski.com/files/info-fjarravstangningsventil-115S4.pdf Hva kan grunnen være til det? Det er jo en god sikkerhet å ikke ha gass under trykk i båten når ikke komfyr er i bruk. Holder på å montere en nå og tenker ikke å bry meg omm "forbudet". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 7 minutes ago, Lazyjack said: Hva kan grunnen være til det? Det er jo en god sikkerhet å ikke ha gass under trykk i båten når ikke komfyr er i bruk. Holder på å montere en nå og tenker ikke å bry meg omm "forbudet". Ser ikke ut til å være annet enn at sertisering ikke er fornyet. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) Kan det være at det koster for mye å opprettholde godkjennelsen for bedriften? For mindre produsenter kan det være betydelige kostnader ved å få EU- og CE-godkjent tekniske produkter. Samme med båter, det er ikke mange båtbyggere som investerer i Veritas-godkjenning lenger. Redigert: Thostr, du var akkurat før meg med samme tanke. Redigert 19.Desember.2019 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 1 minute ago, Phoebe said: Kan det være at det koster for mye å opprettholde godkjennelsen for bedriften? For mindre produsenter kan det være betydelige kostnader ved å få EU- og CE-godkjent tekniske produkter. Samme med båter, det er ikke mange båtbyggere som investerer i Veritas-godkjenning lenger. Ja det er vel en sannsynlig årsak. Bobil-markedet er nok også betydelig større og mer betydningsfullt. På min enhet så er selve ventilen gåen. Irriterer meg skikkelig at det ikke ser ut til å kunne kjøpes kun ny ventil, må kjøpe komplett nytt sett virker det som. Det synes jeg er for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Lurer også på årsak........ kanskje koster mer å opprettholde sertifikat enn de tjener bobiler er kanskje mer lukurativt....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Thostr Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 1 hour ago, Gunga Din said: Lurer også på årsak........ kanskje koster mer å opprettholde sertifikat enn de tjener bobiler er kanskje mer lukurativt....... Ja, kan også hende at markedsresponsen rett og slett har vært bedre i det markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Disse brukes visstnok heller ikke lenger i nye bobil/campingvogner. Der benyttes mer avanserte systemer med "bl.a. crashventil" som kutter gassen ved kollisjon. Det var ihvertfall det jeg ble fortalt på min runde for å få tak i en av disse. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Har noen av dere bruks/monteringsanvisning for Truma stengeventil liggende? Jeg trenger å vite hvile farger i kabelen som skal til hvilken terminal i av/på bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 se sid 26 http://www.fogas.se/rwdx/files/12-57003-12-57013.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Gunga Din skrev 16 minutter siden: se sid 26 http://www.fogas.se/rwdx/files/12-57003-12-57013.pdf Takk @Gunga Din Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.