Jump to content

Montering av Truma GSE - overgang?

Guest Thostr

Recommended Posts

Jeg har akkurat satt in dette selv. Byttet regulatoren på gassflaska til ny med linkse gjenger som truma ventilen ble skrudd inn på.  Ser ut til at du har det samme som jeg nemlig en gassregulator med nippel for slange som da må byttes til en med linkse gjenger som ventilen passer på. Kjøpte også nippel med linkse gjenger som går inn på utgangen av Truma ventilen som gasslangen kobles inn på.

Har handlet av Max fritid.no eller caravan.no

Redigert av TerjeFjern
trykkleif (see edit history)
Guest Thostr

Akkurat. Byttet du alt dette fordi det ikke fantes overganger, eller fordi det samtidig ga en oppgraderings-effekt på regulator osv? 

Jeg hadde forøvrig ikke lyst til å lage hull i gasskassen for montering av magnetventilen, men ha den som første steg etter gjennomføringen i gasskassen, så da må jeg kanskje bytte gjennomføringen til gasskassen og så nippelen for slangen etter Trumaen. 

Rgulatoren min var gammel og da den ikke kostet mange hundrelappene fant jeg det greit å bytte den ut da jeg også hadde med nippel for slange på regulatoren.  Regulatoren kommer i 2 utgaver, med nippel for slange eller med linkse gjenger som passer rett på Trumaen. Jeg har gasskasse i siden av båten originalt fra fabrikk så har ikke plassproblemer. Sikkerhetsmessig er det bedre å ha ventilen rett på regulatoren etter min mening da du kan risikere å ha lekkasje fra slangen mellom regulator og Truma dersom du monterer den på gjennomføringen etter gasskassen.  På bildet ditt så ser det ut til at du har plass til Trumaen rett på regulatoren og at alt passer i kassen .

Guest Thostr

Ja, det beste er vel å ha den på regulatoren - samtidig så blir det en del bevegelse og en ny gjennomføring i kassen. 

En runde på div caravan-sjapper i Tromsø reduserte håpet om at det går an å skaffe nødvendige overganger her ihvertfall. Så mulig det enkleste blir å gå regulator-ruten. 

Guest Thostr

Kom over denne på caravan.no:

http://caravan.no/Produkt/95/75161/ADAPTER-14VENSTREGJENGET-PÅ-RØRSTØTTER-8MM-BEGGE-SIDER-MED-MUTTER

Er rør inne i slangen på høyresiden av bildet, så dette er kanskje akkurat hva jeg trenger to stykker av? Interessant nok så var jeg innom denne butikken i dag med problemstillingen min og med nippelen min i hende: 

11.07.2017 19.11.png

Redigert av Thostr (see edit history)
  • 2 år senere...
Gunga Din skrev On 17.12.2019 at 12.14:

Det her er intressant.....har lenge blitt solgt til båter.  (har selv en av disse!)

ikke lenger lov å nymontere !

https://static.watski.com/files/info-fjarravstangningsventil-115S4.pdf

Hva kan grunnen være til det? Det er jo en god sikkerhet å ikke ha gass under trykk i båten når ikke komfyr er i bruk. 
Holder på å montere en nå og tenker ikke å bry meg omm "forbudet".

Kan det være at det koster for mye å opprettholde godkjennelsen for bedriften? For mindre produsenter kan det være betydelige kostnader ved å få EU- og CE-godkjent tekniske produkter. Samme med båter, det er ikke mange båtbyggere som investerer i Veritas-godkjenning lenger.

Redigert:

Thostr, du var akkurat før meg med samme tanke.

Redigert av Phoebe (see edit history)
1 minute ago, Phoebe said:

Kan det være at det koster for mye å opprettholde godkjennelsen for bedriften? For mindre produsenter kan det være betydelige kostnader ved å få EU- og CE-godkjent tekniske produkter. Samme med båter, det er ikke mange båtbyggere som investerer i Veritas-godkjenning lenger.

Ja det er vel en sannsynlig årsak. Bobil-markedet er nok også betydelig større og mer betydningsfullt.

På min enhet så er selve ventilen gåen. Irriterer meg skikkelig at det ikke ser ut til å kunne kjøpes kun ny ventil, må kjøpe komplett nytt sett virker det som. Det synes jeg er for dårlig.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...