Jump to content

Maxi 95, hvordan tette vindu-lekkasje? Er motoren, VP 2003, ferskvannskjølt?


ne.andersson

Recommended Posts

Hei, jeg vil starte med å be om unnskyld for dumme spørsmål.

 

Jeg har kjøpt meg en maxi 95 og har noen tanker og ting jeg må gjøre men vet lite om, var vennlig å tenk på at dette er min første båt.

 

Vindu-lekkasje

Den lekker (som jeg har forstått er standard) fra dem store sidevinduene midt på båten.

Om jeg forstått det korrekt så er det beste løsningen å skru loss vinduene helt, få bort all tidligere fugemasse, legge en fin fug med Butbyltetting http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Tetning/Butyltetting-2000037757/ rundt rammen og utenfor vinduet slik at det renner av godt og ikke blir liggende rundt rammen.

Skal man på noen måte tette skruene også?

Skal man kun bruke butbyltetting?

Er det noe jeg bør tenke på når jeg skal utføre det?

 

Motor (ta utgangspunkt nu i at jeg ikke kan noe om motorer)

Jeg vet at motoren er byttet på verft i 2006 til en Volvo Penta 2003 men forrige eier er en eldre man som ikke husker så godt og når jeg spurte om det var noen knapp som jeg måtte huske å trykke på for å starte ferskvannskjølingen så svarte han at det var saltvannskjøling på motoren og derfor så trenger jeg deres hjelp med å være enig med meg og si at dette er en ferskvannskjølt motor? Og en ting til, jeg kjørte båten hjem (ca 2 timers tur), hvis jeg ikke hadde satt på kjølingen og man måtte gjøre det så ville vel motoren blitt for varm?

Er det noen måte å sjekke at kjølingen funker som den skal?

Hva fyller jeg på ferskvannstanken? (den er halvfull nå ca) Ren glykol?

 

Se bilder av motor nedenfor.

 

mzewtOp.jpgBp5tMyy.jpgBXLM7AM.jpg

 

Setter pris på hjelpen :smiley:

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Maxi 95, motor spørsmål og vindu-lekkasje". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post

Hei

 

Gratulerer med ny båt.

 

Når det gjeld nivået på kjølevæska så skal det vera eit merke for minimum- og maksimumsnivå. Alt mellom desse merka er ok. Tanken skal såleis ikkje vera heilt fullt .Eg hadde fylt på reint vatn, og skifta væska i god tid før vinteren.

Det er jo ikkje sikkert førre eigar hugsa å skifta frostvæska.

Frostvæska taper seg over tid. Dette gjeld òg dei anti-korrisive eigenskapene.

I tillegg så er frostskada motor dyrt.

 

Ask

Link to post

Hei Anderson.

 

du har en ferskvannskjølt motor, med varmeveksler som kjøler ferskvannet med saltvann. 

og "knappen" for kjøling ser ut til å være slått på.

 

det er veldig vanlig å ha slik "knapp" men vi kaller det gjerne for ventil for saltvannsinntak.

denne er det lurt å stenge når båten ikke er i bruk slik at du unngår risk for at båten fyller seg

med vann. man kan også få vann i motoren om ventilen er åpen og motor er plassert lavere 

enn vannivået.

 

denne synest jeg jeg skimter under koblinga til akslingen i bakkant på motoren din.

 

det hadde vært veldig dumt å kjøre motoren uten kjøling da den vil kunne blitt ødelagt. du har

nok alarm som ville pipe ved høy temperatur, men impelleren ville kunne blitt smuldret opp

og havnet i kjølekanalene/ varmeveksleren og lagd mye problemer for deg fremover.

 

en indikasjon på at sjøvannsventilen er åpen er at det kommer vann ut sammen med eksosen 

når motoren går.

 

lykke til.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

dude - OK jeg forstår, så ventil-kranen som vi ser på bildet nedenfor er slått på så egentlig når jeg legger til i havn er det best å slå den av ved å dra den nedover slik at det ikke renner inn mer vann enn nødvendig under motoren?

 

Skipper Henrik - OK jeg skal sjekke dette i ettermiddag.

 

JWxqfLx.jpg

 

Er det normalt med så pass "mye" rust som man ser på bildene her?

 

Motoren starter og går fint men å dømme ut av bildende så lurer jeg på om det haster med service av denne motoren? Om så, har dere noen fagfolk å rekommandere i Oslo/Sandvika området?

 

Og så et siste spørsmål, jeg prøvde å kjøre lensepumpen for å tømme ut det vann som står under motoren men det blir ikke borte før lensepumpen går tørr, Kan det være sånn at det er tett mellom området under motoren og det området hvor lensepumpen pumper fra? (høres ut som litt lenger bak i båten) Og om det er det, skal man da kjøre inn en trekkfjær eller noe for å få vekk "dritten" slik at vannet kan renne fritt igjen?

 

Takk for svar så langt til en uvitende førstegangskjøper :thumbsup:

Link to post

Ser ganske normal ut denne motoren egentlig. Service går stort sett på olje og filter, impeller, reimer mm, og vil ikke vise på bildet. Men det er alltid en fordel å skifte dette like etter kjøp, da vet man I det minste hva man har. ..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
ne.andersson skrev for 13 timer siden:

Hei, takk for svar, så vi er enig om at

dette er en ferskvannskjølt motor, sant?

Er det vanlig at man ikke har en knapp for å starte kjølingen? (Noen båter jeg prøve-kjørte før jeg kjøpte denne hadde det og jeg vil jo ikke ødelegge motoren ved å ikke starte kjølingen)

 

Det er en ferskvannskjølt motor ja.

Jeg har hatt en VP 2003T i 10 år og den eneste forskjellen fra min og din er at min har Turbo i tillegg.

Noen "knapp" for å skru av kjøling har jeg aldri hørt om. Termostaten tar seg av det. Den åpner for kjøling av toppen når den blir 74 grader varm.

Om du følger den slangen som er høyest på ekspansjonstanken, så går den inn i termostathuset (Det er to skruer for å åpne termostathuset om du vil inspisere termostaten).

Steng for all del ikke noen kran annet enn kanskje på vinteren. Om du stenger for saltvann inn til motor, så ødelegger du impelleren temmelig raskt. Da vil heller ikke oljekjøler eller varmevekser få kjøling. Det er i den rekkefølgen saltvannet går. Fra kuleventil (eller fra drevet) --> impeller --> oljekjøler --> varmeveksler og til slutt ut med eksosen.

Ferskvannet går i en evig sirkel med egen silkulasjonspumpe som du ikke kan skru av. Den skal du heller ikke bry deg om før den eventuelt begynner å lekke. (Den sitter bak nederste lille kilereimhjul til venstre om du ser motoren forfra, nedenfor dynamoen).

Øverst i ferskvannssystemet, har du ekspansjonstanken. Den slangen som går fra toppen av termostathuset skal - når termostaten er åpen - gi en gjevn strøm med kjølevann ned i ekspansjonstanken. Dette er for å bli kvitt eventuelle luftbobler i systemet. (Om du mangler denne strålen, har et lite hull i termostathuset tettet seg og det er da lurt å stake det opp)

 

Når motoren er kald, er det normalt at nivået er rett over Min-Merket i ekspansjonstanken.

Kjøling vet du at du har når det kommer vann ut sammen med eksosen. Har du for lite ferskvann eller det er luft i sysstemet, så går temperaturalarmen på displayet ute der du har nøkkelen. (Der er det en testknapp for å teste alarmen også)

 

Lykke til

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

RSL - takk for utfyllende og lett svar, da skal jeg ikke røre den saltvanns ventil-kranen før vinteren kommer. (er blitt lovet hjelp til første vinter-preservering av tidligere eier så da løser det seg)

Jeg sender deg et PM også siden du høres ut å ha kontroll på denne type motor.

 

Det er tilfeldigvis ingen som vet svaret på mitt siste spørsmål?

 

"Jeg prøvde å kjøre lensepumpen for å tømme ut det vann som står under motoren men det blir ikke borte før lensepumpen går tørr, Kan det være sånn at det er tett mellom området under motoren og det området hvor lensepumpen pumper fra? (høres ut som litt lenger bak i båten) Og om det er det, skal man da kjøre inn en trekkfjær eller noe for å få vekk "dritten" slik at vannet kan renne fritt igjen?"

 

:smiley:

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

OK om jeg forstår dere begge to riktig nå så mener dere at jeg skal stenge den når den står på båtplassen min og absolutt ikke glemte å åpne den igjen når jeg skal ut å "tøffe rundt"? Er dette korrekt forstått?

 

Sitat

Dette kan forhindre såvel havari, som ødelagt motor pga vannintrengning fra eksos.

 

Vedrørende det du skriver om at motor kan bli ødelagt av vanninntrengning fra eksos forstår jeg kanskje ikke helt, er det fordi at det blir vakuum av at jeg stenger den og at det derfor da ikke kan trenge inn bakveien fra eksos-utgangen?

 

:smiley:

Link to post
dude skrev 57 minutes ago:

Hei.

 

Finner det litt betenkelig at man råder noen til å ikke stenge bunnventil annet enn om vinteren..

 

Dette kan forhindre såvel havari, som ødelagt motor pga vannintrengning fra eksos.

 

Det kan sågar være et krav fra forsikring at denne er stengt når båten forlates. 

 

Så er det sagt :-)

 

Noen forsikringsselskaper krever at bunnventilen skal være stengt om den ligger i vinteropplag på vannet.

Jeg har aldri hørt om noen som krever det mens den ligger fra en dag til en annen.

Hvordan det skulle være mulig for saltvannet å trenge inn i motoren via bunnventilen må du gjerne forklare nærmere om du ønsker.

Salvannet går inn i eksosbennet etter varmeveksleren som er godt over vannlinjen. Når motoren (impeller også) står stille, så er det noen fysiske lover jeg ikke skjønner om vannet skal trenge inn der.

Skal det komme andre veien, så må det komme seg opp fra vannoverflaten, inn i eksosrøret, over svanehalsen, gjennom eksosrøret, for så til slutt å krabbe opp fra bunnen av båten og opp til eksosbennet og toppen av motoren.

I det siste scenarioet her, så hjelper det lite å stenge kjølvannsinntaket da vannet jo har kommet inn bakveien.

 

Om det er slik at motoren ikke kan forlates uten at man stenger bunnventilen, så må det gjelde selv små stopp også og ikke bare når man forlater båten. (Det kan ikke være slik at motoren og sjøen finner på faanskap bare fordi de er alene). Jeg har aldri sett noen som skal ut å seile som har en prosedyre hvor de heiser seil, løper ned og skrur igjen bunnventilen mens de stopper motoren.... Risikoen for å glemme seg og så starte motoren uten tilgang til sjøvann er derimot potensielt veldig skadelig for motor. Tørrkjørt impeller, ingen kjøling på oljen eller ferskvannskretsen....

 

Mulig det finnes båttyper og motorer hvor en slik prosedyre er nødvendlig, men takk og pris så har jeg sluppet unna de.

Jeg kan ikke huske en eneste gang jeg har stengt den kranen utenom når jeg skal skifte impeller....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
RSL skrev for 2 timer siden:

Noen "knapp" for å skru av kjøling har jeg aldri hørt om. Termostaten tar seg av det. Den åpner for kjøling av toppen når den blir 74 grader varm.

 

Antar det trådstarter tenker på er gamle VP-motorer som er bygd om til ferskvannskjøling. Mye brukt er Martec, og denne løsningen innebærer elektrisk sirkulasjonspumpe.
http://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/martec-plus-2003.html

(At sjøvannspumpen har egen strømbryter høres likevel rart ut, den skal være koblet på tenningsnøkkelen.)

 

Den aktuelle motoren har originalmontert ferskvannskjøling og meg bekjent har VP aldri brukt elektrisk sirkulasjonspumpe, kun mekanisk drevet.

Link to post
Sitat

Den aktuelle motoren har originalmontert ferskvannskjøling og meg bekjent har VP aldri brukt elektrisk sirkulasjonspumpe, kun mekanisk drevet.

 

OK, den er god, da er det eneste jeg trenger å holde kontroll på vedr. kjøling at den saltvannstillførselen er på og at det nok ferskvann i ferskavannstanken :smiley:

Link to post
ne.andersson skrev 1 time siden:

 

OK, den er god, da er det eneste jeg trenger å holde kontroll på vedr. kjøling at den saltvannstillførselen er på og at det nok ferskvann i ferskavannstanken :smiley:

 

På ferskvannssiden bør du vel ha kjøle-/frostvæske så ikke noe fryser og ødelegger motoren i løpet av vinteren. Har du kun ferskvann risikerer du at dette fryser når det blir kaldt, og da kan i verste fall blokka sprekke.

 

MD2003 skal vel ha standard Volvo Penta frostvæske, alternativt kan du kjøpe vanlig grønn(?) kjølevæske hos Biltema.

 

Når det gjelder åpning/lukking av kjølevannsinntaket så står mitt åpent hele sommerhalvåret. Jeg regner risikoen for at noe skal gå galt med åpent inntak som mindre sannsynlig enn at jeg skal glemme å åpne inntaket med påfølgende skade på motoren.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Takk for all hjelp, jeg lar den stå åpen i sommer tenker jeg.

 

Mitt siste spørsmål, er i båten akkurat nå, prøver å pumpe ut vannet under motoren (øverste på bildet) men lenspumpa drar jo kun vann fra den delen som er nærmest der staget går gjennom skroget (neders på bildet), og det er ikke noen gjennomføring mellom "områdene" er det ikke mening at man skal kunne bruke lenspumpa på båten til dette men må ta fram en manuell lite rakker? :)

 

Fikk ikke til å laste opp bilde fra telefonen, link her https://m.imgur.com/gallery/j5aCs

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
RSL skrev for 6 timer siden:

 

 

Hvordan det skulle være mulig for saltvannet å trenge inn i motoren via bunnventilen må du gjerne forklare nærmere om du ønsker.

Salvannet går inn i eksosbennet etter varmeveksleren som er godt over vannlinjen. Når motoren (impeller også) står stille, så er det noen fysiske lover jeg ikke skjønner om vannet skal trenge inn der.

 

Hei RSL.

 

nå vet jeg ikke hvilken båt du er vant til, eller forsåvidt hvilke fysiske lover du kjenner til, men ut fra bildene 

på denne båten, (som jeg gir råd til) er der slik det ser ut for meg montert en antihevertventil i sjøvannskretsen

etter impeller og før den går inn i varmeveksleren.

 

dette igjen indikerer at motor er plassert under vannivå. og igjen, mine råd i dette tilfellet, gies utfra det jeg ser, ikke hva 

du måtte mene, tenke eller tro, men det er dumt om du lar noen sitte igjen med inntrykk av at du har rett selv om du 

skulle være uvitende om fakta.

 

og de fysiske lover som da skal til for å fylle motoren med vann, er en av de mest grunnleggende, nemlig tyngdekraftloven

gjennom hevertprinsippet. denne muliggjør flytting av væske fra et nivå, via et høyereliggende nivå, og til et lavere nivå.

det eneste som skal til for at dette skal skje, er litt rusk i antihevertventilen, og en billig forsikring for at dette ikke skjer, er å stenge 

bunnventilen når man stopper båten.

 

håper dette var oppklarende for deg.

 

 

 

 

Link to post

RSL og dude - jeg kommer til å sette en label ved tenningen for å minne meg om å slå på kjøling og slå den av hver eneste gang bare for å være sikker fra og med nå.

 

Om det er noen som lurte på hvordan det gikk med mitt salongvindu så har jeg brukt 7 timer i dag på å få fikset det samt noen dekksventiler, resultatet ble greit med tanke på at det var min første gang (litt kladd med butyl-tettingen og tapen men eller bra) :thumbsup:

 

PlDCHXx.jpg

ZeaaOCp.jpg

BpoBmyT.jpg

4isC9oo.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...