
dude
Hei Anderson.
du har en ferskvannskjølt motor, med varmeveksler som kjøler ferskvannet med saltvann.
og "knappen" for kjøling ser ut til å være slått på.
det er veldig vanlig å ha slik "knapp" men vi kaller det gjerne for ventil for saltvannsinntak.
denne er det lurt å stenge når båten ikke er i bruk slik at du unngår risk for at båten fyller seg
med vann. man kan også få vann i motoren om ventilen er åpen og motor er plassert lavere
enn vannivået.
denne synest jeg jeg skimter under koblinga til akslingen i bakkant på motoren din.
det hadde vært veldig dumt å kjøre motoren uten kjøling da den vil kunne blitt ødelagt. du har
nok alarm som ville pipe ved høy temperatur, men impelleren ville kunne blitt smuldret opp
og havnet i kjølekanalene/ varmeveksleren og lagd mye problemer for deg fremover.
en indikasjon på at sjøvannsventilen er åpen er at det kommer vann ut sammen med eksosen
når motoren går.
lykke til.