Kjellu Startet 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2017 Hei. Jeg har en 98 mod jenneau og skal skifte skroggjennomføring til kjølevannet. Jeg har problemer med å fjerne silen. Jeg finner bare en skrue. Kan det være noe jeg ikke ser skjønner? Noen forslag? Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Silen er en del av skroggjennomføringen. Den ene skruen er bare for å feste den "løse enden" i skroget. Redigert 10.Juli.2017 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kjellu Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Takk for svar. Noen ide hvordan jeg fjerner hele greia? Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
lippert Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Vinkelsliper med slipeskive eller flapdisc Redigert 10.Juli.2017 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hakkannen Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 En måte er å få løsnet mutteren på innsiden (greiest etter å ha tatt av slangen og ventilen) for så å bikke på gjennomføringen, eventuelt slå den forsiktig slik at den detter ut. Hvis mutteren eller ventilen sitter skikkelig fast er det like greit å kappe deg inn med vinkelsliper fra utsiden. Byttet to gjennomføringer med sil selv forrige uke, ventilene satt som sveist fast, så måtte kappe/slipe fra utsiden. Hadde med meg ei sprayflaske med vann som jeg sprutet på for å kjøle ned med jevne mellomrom. En fordel å være ganske forsiktig når du nærmer deg slutten, slik at du ikke kommer borti selve skroget. For gjennomføringen på bildet ser du jeg har kommet borti skroget, men skulle likevel slipe ned i skroget for å støpe igjen det hullet. Så var ikke så nøye på det akkurat der som jeg var der jeg skiftet gjennomføringene (men det tok jeg ikke bilde av). Skifter du til TruDesign da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellu Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Takk for gode svar. Ja jeg skifter til true design. Har du erfaring? Holder det med gjengetape eller må man bruke noe annet? Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
Hakkannen Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Erfaring og erfaring, skiftet til Trudesign forrige uke, så har ikke testet om det er tett enda Har skiftet en del gjennomføringer tidligere, men da disse messinggreiene som må skiftes ut med jevne mellomrom. Når det gjelder Trudesign har jeg hørt mye skryt om disse, så har trua på at jeg nå skal slippe å bekymre meg for lekkasjer på grunn av korrosjon i gjennomføringer og ventiler med det første. Hos meg hadde sinken stukket vekk i enkelte av de gamle gjennomføringene, de var helt røde inni godset (kappet dem i to for å se), selv om de ble skiftet i 2005. Så det var på tide nå, ikke tvil om det. Målte opp diameteren på alle gjennomføringene på forhånd, for å unngå å gå på en smell i tilfelle de var tomme for dimmensjonene i butikken. BestMarin har opphørssalg her i byen, så fikk kjøpt tre komplette gjennomføringer, ventiler og slangestusser til 50%-60% avslag. Resten kjøpte jeg hos Maritim. Festlig nok var to av 3/4" ventilene slike med sensor, men likevel ble de billigere enn å kjøpe dem uten sensor hos Maritim Septikventilen var også på tilbud, tør ikke tenke på hva den hadde kostet til full pris Fant denne beskrivelsen som jeg synes er god. Kappet alle gjennomføringene fra utsiden, de hang som nøkken alle sammen, så var mindre stress å bruke vinkelsliperen. Etter å ha kappet ut gjennomføringene rengjorde jeg hullene for gammel fugemasse, slipte flatt (for flat anleggsflate til flensen på gjennomføringen) og maskerte før liming. Grundig avfetting med aceton, både på skroget og gjennomføringen. Gjennomføringen pusset jeg også lett over på flensen for bedre heft til limen. Smørte så epoksy rundt hullet og på flensen (passet på å ikke få lim på gjengene). Så var det bare å stappe dem inn. På grunn av at limen er såpass fortykket var det hos meg ikke behov for å teipe gjennomføringene fast (som de i beskrivelsen jeg linker til gjorde), de hang av seg selv, også de to under skroget. Så var det å gå ombord og skru mutterne lett på. Strammet litt, men ikke hardt, bare så det hang. På utsiden ble epoksy presset ut mellom flensen og skroget, der brukte jeg fingen til å lage en fin hulkil rundt flensen (med hanske på, drit å få epoksy på huden). Brukte fortykket epoksy til å støpe fast gjennomføringene (folka hos Maritim sa det holdt lenge å bruke Sikaflex/fugemasse, men Trudesign anbefaler å bruke epoksy og jeg gidder ikke bruke en fugemasse som eldes (som de alle gjør), nå skifter jeg gjennomføringer for at de skal vare og jeg skal slippe å tenke på dem mer). WestSystem har også en selvblandende variant for fugepistol som er en hundrelapp billigere, men siden jeg skulle lime såpass mange ganger der det går litt tid mellom synes jeg det er greiere å blande selv. Dagen etter gikk jeg over alle gjennomføringene og kappet dem slik at 3/4" og 1" gjennomføringene fikk 20mm gjenger over mutteren, mens septiken på 1 1/4" fikk 32mm med gjenger, dette etter anvisningene til Trudesign. Målte i tillegg lengden på gjengene i ventilene for å sjekke at det stemte. Fordelen med å gjøre dette er at jeg da kan skru ventilene helt tett ned til muttertene. Da får ventilene anleggsflate mot muttrene og dermed god støtte slik at økt styrke oppnås i forhold til å skru ventilene fast slik at det er et stykke på 2-3cm med gjenger igjen mellom ventilene og mutrene. Så skrudde jeg av mutterne. Enkelte av hullene var bittelitt romslige, slik at det var et par millimeter gap mellom hullet og gjennomføringene. Der fylte jeg i fortykket epoksy slik at det er epoksy hele tykkelsen av skroget mot gjennomføringen. Dermed blir selve gjennomføringene enda bedre støttet opp og man kan si de nå er blitt i ett med glassfiberen. Etter epoksyen var herdet la jeg en liten fuge med polyuretanfugemasse der gjengene møtte skroget, som en ekstra tetting, for sikkerhets skyld (som beskrevet i linken). Da skivene og mutrene så ble skrudd til kom overskytende fugemasse ut på sidene, tviler sterkt på at det vil kunne bli noen lekkasje der med det første. Når det gjelder gjengetetning blir det brukt mye forskjellig, blant annet Sikaflex 291i, gjengeteip (teflonteip) og gjengetråd fra Loctite. I tillegg har vi Loctite 5331, som jeg ble anbefalt å bruke, da denne er lett å påføre og er beregnet på plastgjenger (det er ikke alle gjengetetningene som herder skikkelig når det ikke er metall tilstede). Loctite 5331 kan justeres en stund etter ting er skrudd sammen, hvis det er behov for det. Når den har tørket/herdet sitter den greit, men det er mulig å demontere opplegget hvis det skulle være ønskelig. Påførte gjengetetningen etter bruksanvisningen og skrudde ventilene fast, helt til bunns (som nevnt over, på grunn av at gjennomføringene er kappet slik de er). Trakk til med passelig håndmakt og lot det få stå. I morgen skal jeg skru på slangestussene (med gjengetetning) og feste slangene. Må bare ut og handle litt først, blant annet flere slangeklemmer og bytte et par av slangestussene inn i mer passende 45-graders stusser. Når det gjelder sila til kjølevannsinntaket må du kjøpe den utenom (Trudesign har selvfølgelig passende siler), den henger ikke fast i selve gjennomføringen slik som på den du nå tar ut. Alt i alt var skifting av disse gjennomføringene en grei jobb synes jeg. I forhold til sist gang i forrige båt var det rimelig enkelt og greit (slipper styret med stry og ting som setter seg alt for godt). Så lykke til, kjekt å få det skiftet i noe som kommer til å vare en stund Redigert 10.Juli.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.