Fro Startet 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2017 Har en Nordkapp Enduro 600 med en 115 Evinrude e-tec. Prøver å lære meg optimal trim på motoren i ulike situasjoner, men synes at propellen slipper/kaviterer lett selv ved lav trim på motoren. Jeg hadde tidligere en original alu propell, og har nå byttet til en stålpropell av typen viper 13 7/8" 17" pitch (hvilket jeg fikk anbefalt av forhandler), men synes ikke det har medført noen vesentlig endring. Båten gjør nå ca. 35 knop ved 5400 omdr. Noen som har tilsvarende erfaring med kavitasjon på denne båt/motorkombinasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Kjenner overhodet ikke til denne båt modellen, men svarer på generelt grunnlag. Dersom propellen slipper kan du gjøre flere ulike tiltak, som til sammen eller hver for seg kan gi bedre grep. Monter motor lenger ned. Flytt vekt lenger bakover i båten. Bruk propell med større bladareal og/eller bladdiameter, f.eks 4 eller 5 bladet. Fortsatt god sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) I tillegg er det selvsagt en viktig forutsetning at ikke båten er grodd, ru eller skadet i bunnen. Sørg for at den glir lett og ikke skrubber på vannet. Redigert 11.Juli.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Fro skrev for 11 timer siden: Båten gjør nå ca. 35 knop ved 5400 omdr. ble det noen endring fra alu propellen da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fro Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Ingen stor endring, men kan tilte litt høyere før den kaviterer. Sitér dette innlegget Link to post
Fro Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Åge Grevlingen skrev for 9 timer siden: Kjenner overhodet ikke til denne båt modellen, men svarer på generelt grunnlag. Dersom propellen slipper kan du gjøre flere ulike tiltak, som til sammen eller hver for seg kan gi bedre grep. Monter motor lenger ned. Flytt vekt lenger bakover i båten. Bruk propell med større bladareal og/eller bladdiameter, f.eks 4 eller 5 bladet. Fortsatt god sommer. Takk for tips. Motoren står så lavt den kan og kavitasjondplata flykter med skroget, hvilket jeg har hørt skal være riktig. Kanskje større bladdiameter vil hjelpe... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) bladdiameteren burde være ok, og med plassering i flukt med bunn, rikelig grep selv med alu. (På weslingen min har jeg plata ca 40 mm over bunn og ingen problemer med grep med alu, så riktig monteringshøyde kan variere fra båt til båt) Lurer på om det kan være andre ting som gjør at du ikke får trimmet ut...? Redigert 11.Juli.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fro Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Jeg får teste litt mer og evt snakke med forhandler. Takk for tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
Aikon Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Hei, I vinter kjøpte jeg samme båt og motor og rakk bare en kort prøvetur og merket meg igrunn det samme som deg. Det har gått en stund siden ditt in legg, "Fro". Hva har du kommet frem til? Sitér dette innlegget Link to post
Fro Svart 10.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Aikon skrev 22 minutter siden: Hei, I vinter kjøpte jeg samme båt og motor og rakk bare en kort prøvetur og merket meg igrunn det samme som deg. Det har gått en stund siden ditt in legg, "Fro". Hva har du kommet frem til? Hei Aikon, Jeg har egentlig bare slått meg til ro med at det er sånn og har ikke forsket særlig mer på det. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 (redigert) Større diameter hjelper neppe, da kommer jo den øverste delen av propellen enda høyere i vannet og suger luft. Jeg har en 12,7x19P 4-blads Spitfire X7 stålpropell på min 18-foter med 115 hk. Motoren står så langt ned den kommer, men antiventilasjonsplata er fortsatt en drøy tomme over skrogbunnen. Skyldes at akterspeilet er et par cm høyere enn normalt, og stammen på disse nye Mercury-modellene er et par cm kortere enn normalt. Men det funker fint, får 44 GPS-knop på en god dag. Kan ikke trimme så veldig langt ut, men det er jo heller ikke nødvendig. Men 3-blads propell er stort sett bare å glemme. Har også en alu-utgave som reservepropell. Mye billigere for å si det forsiktig. Mister knappe 2 knop toppfart. NB! Første bilde er med en Powertech RXB4 13,25x18P propell, før jeg bytta til Spitfire. Men den funket bra den også. Fikk faktisk ca samme toppfart, så det var jo ikke nødvendig å bytte. Men det vet man jo ikke før man har prøvd Redigert 10.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.