Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Skulle ikke undre meg at det har vært feil hos Bellil også. Nå har vel han allerede investert i nytt opplegg og tar neppe i bruk den gamle igjen. Og, det er jo ikke helt sikkert det var feil hos Bellil heller.

Det som ergrer litt er at dioden får skylda, blir kastet ut, og alt blir selvsagt mye bedre når den blir erstattet av noe som kobles riktig.

Tror båtprodusenter følger monteringsanvisning til dioden. Der står bare at ladekabel skal flyttes fra startmotorens + til diodens inngang. Det tror jeg de prøver på, men oppdager da fort at de ikke får start på noen motoremerker. Årsak, både startrele og strøm til nøkkel er koblet til B+ på dynamo og som kjent er denne nå bare koblet til diodeinngangen. Der er ikke mye strøm og hente. Resultat blir at de kobler ladekabel tilbake til start , men legger også en ny ekstra ladekabel mellom dynamo og diode. Og vips, så er gevinsten av dioden borte, for lav spenning til forbruk, eller man koker startbatteri om sense er koblet på forbruk, like ille begge deler, og startbatteri tømmes i takt med forbruksbatteri når man ligger stille også. 

Løsningen er som Clasg har gjort. Den har også VP forklart et eller annet sted, men det har nok ikke alle båtprodusenter fått med seg.

hegra

hegra

Skulle ikke undre meg at det har vært feil hos Bellil også. Nå har vel han allerede investert i nytt opplegg og tar neppe i bruk den gamle igjen. Og, det er jo ikke helt sikkert det var feil hos Bellil heller.

Det som ergrer litt er at dioden får skylda, blir kastet ut, og alt blir selvsagt mye bedre når den blir erstattet av noe som kobles riktig.

Tror båtprodusenter følger monteringsanvisning til dioden. Der står bare at ladekabel skal flyttes fra startmotorens + til diodens inngang. Det tror jeg de prøver på, men oppdager da fort at de ikke får start på noen motoremerker. Årsak, både startrele og strøm til nøkkel er koblet til B+ på dynamo og som kjent er denne nå bare koblet til diodeinngangen. Der er ikke mye strøm og hente. Resultat blir at de kobler ladekabel tilbake til start , men legger også en ny ekstra ladekabel mellom dynamo og diode. Og vips, så er gevinsten av dioden borte, for lav spenning til forbruk, og startbatteri tømmes i takt med forbruksbatteri når man ligger stille også. 

Løsningen er som Clasg har gjort. Den har også VP forklart et eller annet sted, men det har nok ikke alle båtprodusenter fått med seg.

• Create New...