
Joerg Becker
Har vi ikke lengre telefon, min venn?
Sterling har ikke koblingspunkter for kabler.
Men Pro Splitt R har.
Siden den er relébasert kan sensekabler ikke kobles over enheten/reléer/brytere/velgere.
PSR prioriterer batterier/banker, og kan slå av kretser som kan nedprioriteres en stund.
Derfor finnes det egne kontakter på PSR, som følger batteriene som aktuelt er koblet inn i kretsen.
--------------------------------
Det finnes ikke spenningsfall over PSR.
Godt dimensjonerte kabler (forutsettes uansett) forhindrer altså spenningsfall på ladekretsen,
mens evt. fall mellom D+ og B+ blir kompensert av S-kontakten på dynamoen så sant dynamoen har.
------------------------------
Dette medfører at regulatoren reagerer tilsvarende, dessverre vanligvis ubrukelig for oss på båt
fordi den trapper ned når den ser spenning som øker.
-----------------------------
Når nå du ser at det går forholdsvis/uforventet lite strøm mot batteriene
da skjer det fordi regulatoren(e) ser økt spenning og antar at batteriene er fulle/at det ikke finnes behov for "mer".
En ekstern regulator derimot leverer full feltstrøm sålenge setpointen/ønsket spenningen ikke er nådd.
Og der ligger forskjellen med blikk på ladeeffektivitet og produksjon i fra dynamo og mot batterier:
Med, eller uten ekstern regulering.
Men slå på store forbrukere nå, f.eks. stor inverter eller tøm batteriene, for å teste.
Alt som trekker på og reduserer spenningen på B+ (D+) vill ordne at dynamoene reagerer og (etter-)leverer.
Men så blir det saktere igjen etter hvert, når batteriene begynner å mettes og spenningen økes (rask).
Så er det med normale regulatorer, som ikke har lading av batterier som hoved-oppgave.
PSR bremser da ingenting innenfor beregnet strøm over enheten.
Jørg